2020-04-20, 18:44
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Du kommer behöva vaccin, du blir inte livslångt immun efter Corona. Yttre gränsen för bra antikroppsrespons är på sin höjd 18 månader, men mycket visar att vid Corona rör det sig om månader.

Precis som säsongsflunsorna.

500 med narkolepsi är lätt värt om det räddar 500 liv. Corona vaccin lär rädda hundratusentals.

Corona skadar kroppen ganska rejält vid allvarligare förlopp, att åka på det flera ggr lär öka chansen att avlida i det avsevärt.

Vilket vaccin? Det finns inget vaccin för covid-19.
Citera
2020-04-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi kommer att få en andra våg antagligen i höst. Då får vi göra samma sak igen. Förhoppnings blir den mildare, inte en fråga om utan när.
Det håller jag med om helt. Men det kan bli så att Sverige har 40% immuna då, fast vissa andra länder bara 30%. Eftersom vi haft färre restriktioner.

Det gör stor skillnad på R-värdet. Det kan innebära att andra länder måste stänga ner en del av samhället igen, men inte Sverige. Kanske.

Det är såklart spekulation, eftersom vi inte vet vad som händer i andra länder när man öppnar. Ett land som Italien kanske får sin ”våg två” redan nu, när de öppnar.
Citera
2020-04-20, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det jag menar är att ditt resonemang håller en så pass paranoid nivå att den riskerar att gå över i en paranoid psykos och då är det inte ovanligt att man blir inlagd enligt LPT.
Sagt i all välmening för att du ska hålla dig frisk.

Jag kan säga exakt samma sak till dej, fast motsatsen. Ditt svar innehåller en massa lögner.
Så jag kallar dej för mördare för du ljuger och hjälper till att döda en massa människor.
Men det har jag redan gjort.
Skillnaden är dock att jag har förklarat varför.
Du är emellertid inte kapabel att på samma sätt att konfrontera dej så därför kommer du bara fortsätta substanslösa påstående och har därmed dumförklarat dej.
Citera
2020-04-20, 18:46
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Visst men var glada allihop att vi är ett litet land och aldrig kommer nå upp till Italiens med flera länders dödsfall som en del alarmister hävdat att vi kommer.
Nu kallar jag ingen för alarmist eller förnekare.
Vi kan om vi ha otur komma upp i högre siffror. Det vet varken du eller jag.
Inget att hurra över än inte.
Och efteråt blir det barnsligt av både alarmister och förnekare att sitta som barnungar och säga. Vad var det jag sa he, he, he och visa fuckyoufingret till varandra.
Det har dött tillräckligt många för att ens hålla på med sånt skit.
Citera
2020-04-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Mångkultur är nyliberalism.

Har du hört talas om frihandel, multinationella bolag eller globalisering? Eller du har bott under sten de senaste 40 åren?

Vad har det med saken att göra, vi har en av världens högsta skattetryck och ändå är det kris i alla samhällsfunktioner, minst vårdplatser av alla OECD länder, varför, vad får vi för pengarna?

Likt en sann kommunist jämför du alla företagare med multinationella företag som är för globalisering, mångkultur=billig arbetskraft osv...

Du gottar dig i att nu behöver företag hjälp, vad är alternativet, massarbetslöshet, plundringar, kravaller, kaos....
Citera
2020-04-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Du kommer behöva vaccin, du blir inte livslångt immun efter Corona. Yttre gränsen för bra antikroppsrespons är på sin höjd 18 månader, men mycket visar att vid Corona rör det sig om månader.

Precis som säsongsflunsorna.

500 med narkolepsi är lätt värt om det räddar 500 liv. Corona vaccin lär rädda hundratusentals.

Corona skadar kroppen ganska rejält vid allvarligare förlopp, att åka på det flera ggr lär öka chansen att avlida i det avsevärt.
Kroppen kommer förmodligen klara det bättre vid upprepad smitning
Citera
2020-04-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Nä precis, läste just att västkustens folk inte vill ha dit Stockholmare i sommar...för att de är rädda för smitta och belastning på vården. Om då Stockholm, Göteborg och Malmö (gissar att det är dit flest människor åker) får europeiska turister. Betyder inte det att det finns risk för belastning på sjukvården i de städerna likväl? Vilket fhm vill undvika
Corona epidemi har nått till hela världen. Till och med små öarna i oceanen. Med dagens snabb spridning strategi lika mycket alvarligt som Stickholm i hela Sverige om en månad.
Citera
2020-04-20, 18:54
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vilken nytta gör ett vaccin om 80% redan haft smittan? ingen. Som det ser ut får enbart 10% antikrippar. Då är ett vaccin inte utvecklingsbart annat än för de 10% som kan bli immuna.
Resten 90% kommer vara iskyddade även om de vaccineras..men kan drabbas av vaccinets biverkningar (jo alla läkemedel har biverkningar)

Jag vet inte var du fått siffran 10% ifrån. Det är iaf inte vad studierna som gjorts på människor med kraftigare infektioner visar. Snarare utvecklar nästan alla fungerande (neutraliserande) antikroppar.

Utifrån vad man känner till om andra Coronavirus (ffa SARS och MERS) så tyder inget på att det skulle blir en påtagligt dålig immunitet, tvärtom. Visserligen avtar halten antikroppar efter några år men en reinfektion blir sannolikt mycket lindrigare.

Vad gäller människor som får en mycket lindrig infektion är det osäkrare hur stort antikroppssvaret blir. Om viruset inte trivs så bra hos en viss människa och snabbt neutraliseras av det ospecifika immunförsvaret så reagerar naturligtvis det specifika immunförsvaret inte lika kraftigt och man kan utveckla betydligt lägre halter av antikroppar. De kan t o m vara omöjliga att mäta i blodet.

Att man inte hittar några antikroppar med tester betyder inte att en hyfsat antikroppsbaserad immunitet kan finnas. Det kan finnas minnes-B-celler redo att snabbt spotta ur sig en massa antikroppar om man utsätts för viruset igen.

Om människor med knappt märkbar infektion inte utvecklar mätbara antikroppar så betyder inte det att de inte skulle göra det av vaccinering. Där exponeras ju immunförsvaret för en bestämd mängd antigen även om viruset i naturlig form inte växer bra i deras kroppar.

Jag har svårt att förstå varifrån driften att "måla fan på väggen" hela tiden och utgå från att just detta virus skulle fungera helt annorlunda än övriga Coronavirus i immunitetshänseende. Visst är det väldigt smittsamt jämfört med SARS och MERS och väldigt mycket farligare än "vanlig förkylnings"-coronavirusen men inget av detta säger ju att utvecklingen av immunitet skulle vara sämre.

en bra genomgång av "antikroppsläget": https://www.the-scientist.com/news-opinion/what-do-antibody-tests-for-sars-cov-2-tell-us-about-immunity--67425
Citera
2020-04-20, 18:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Happ Happ,

Då vart +40 till +55 helt plötsligt på c19.
Citera
2020-04-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu kallar jag ingen för alarmist eller förnekare.
Vi kan om vi ha otur komma upp i högre siffror. Det vet varken du eller jag.
Inget att hurra över än inte.
Och efteråt blir det barnsligt av både alarmister och förnekare att sitta som barnungar och säga. Vad var det jag sa he, he, he och visa fuckyoufingret till varandra.
Det har dött tillräckligt många för att ens hålla på med sånt skit.

Nej finns inte en chans att vi kommer upp i högre siffror, det finns inte på världskartan. Ja det har du rätt i det är bara barnsligt.
Citera
2020-04-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag vet att positiva saker, inte tas emot bra här i tråden.
Men just nu är det 17 färre på iva än i lördags.
Jag försöker se ljusglimtarna iaf..
Domedagsprofeterrna här vill inte se ljusglimtar dom vill bara ha så många döda som möjligt och sedan klaga på Sveriges modell av bekämpningen mot Corona19
Citera
2020-04-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Happ Happ,

Då vart +40 till +55 helt plötsligt på c19.

Förmodligen någon region som rapporterat senare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in