2020-04-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
En viktig fråga är om man vill chansa på ett oprövat vaccin eller chansar på överleva Corona. Även om det kommer ett vaccin nästa år så vet vi inte vilka biverkningar det kan ge. Inte så kul för dem som fick narkolepsi.

Du kommer behöva vaccin, du blir inte livslångt immun efter Corona. Yttre gränsen för bra antikroppsrespons är på sin höjd 18 månader, men mycket visar att vid Corona rör det sig om månader.

Precis som säsongsflunsorna.

500 med narkolepsi är lätt värt om det räddar 500 liv. Corona vaccin lär rädda hundratusentals.

Corona skadar kroppen ganska rejält vid allvarligare förlopp, att åka på det flera ggr lär öka chansen att avlida i det avsevärt.
Citera
2020-04-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ingen dålig siffra. Vad baseras den på?
800k smittade i Stockholm är dels i linje med vad FHM säger.

Dels så stämmer det med min egen hypotes, som jag drivit länge, om att 300 döda/1M är ungefär den kritiska gräns där länderna når 15-30% smitta (ungefär halvvägs till immunitet). Därför bryter utvecklingen av nedåt ungefär vid den nivån, av sig självt, om man inte lyckats stoppa smittan.

(exakt nivå beror ju på hur man räknar döda, och hur mycket restriktioner man har)

Hypotesen stämde för Belgien, Spanien, Italien och New York, och det ser nu ut att slå in även för Frankrike. Näst på tur är UK, som bör vända ner inom 1-2 veckor.

Stockholm har nu 410 döda/1M, men FHM började prata om en vändning när det låg runt 300 döda/1M i Stockholms län. Det är dock logiskt att vändningen ska ligga något högre här, eftersom vi har mindre restriktioner. Mindre restriktioner gör att nivån för flockimmunitet också hamnar lite högre.

Dels så stämmer 800k smittade med vad Tom Britton har beräknat:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.15.20066050v1.full.pdf
Senast redigerad av aw 2020-04-20 kl. 19:23.
Citera
2020-04-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag blir så glad när jag går in på worldometer och ser Italien, Spanien, UK , USA och Frankrikes siffror blir bättre och bättre för var dag som går.
Frankrikes siffror idag har inte kommit men förhoppningsvis bättre siffror.
Glad också att inte Sverige har 200- 300 döda varenda dag.
Rädd att det kan bli så när län efter län börjar drabbas mer om det nu behöver bli så. Borde det inte vara så nu då?

Folk måste lära sig att förstå att länderna du tex nämnde har väsentligt mycket mer invånare vilket givetvis ökar Smittspridningen , verkar som många glömmer bort det ..
Citera
2020-04-20, 18:33
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Då har du också läst att det är viktigt att inte strypa smittan alltför mycket och inte för lite, utan så pass att sjukvården klarar av att hantera de som behöver vård. Således exakt som Sveriges uttalade strategi. Vad är det som du inte begriper?

Vilket är gammalskåp mat och tillämpas efter bästa förmåga i alla länder.

Så vad bröstar du då upp dig för Sveriges del det är på detta sett man tacklar alla epidemier och pandemier. Det är inte Sverige som uppfunnit denna strategi om du nu trodde det?
Citera
2020-04-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag blir så glad när jag går in på worldometer och ser Italien, Spanien, UK , USA och Frankrikes siffror blir bättre och bättre för var dag som går.
Frankrikes siffror idag har inte kommit men förhoppningsvis bättre siffror.
Glad också att inte Sverige har 200- 300 döda varenda dag.
Rädd att det kan bli så när län efter län börjar drabbas mer om det nu behöver bli så. Borde det inte vara så nu då?

Håller med! Mådde lite dåligt kl 18 varje dag för nån vecka sen när Italiens siffror skulle komma.

I min glesbygdskommun har viruset kommit in på ett par äldreboenden och ser ingen anledning att det inte skulle fortsätta, främst pga personalbrist och folk tvingas jobba med symptom.
Citera
2020-04-20, 18:34
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det finns ingen logik i det. Uttalandet är en typisk Tegnellare. Han kan säga hur konstiga saker som helst och ändå förmedlas det bara vidare av journalisten, utan något ifrågasättande, som om det han säger vore den mest naturliga sak i världen. Sedan vandrar Anders vidare och säger andra konstiga saker med samma uppsyn av "jag är expert, så självklart är det som jag säger". De få gånger han blir konfronterad med att ha haft fel så viftar han bara bort det med något i stil med "jag var lite för optimistisk", och så kör han på som om inget har hänt. Han kan vara landets viktigaste expert på sitt ämne och samtidigt tillåta sig, och tillåtas av andra, att säga hur ologiska saker som helst, ha hur mycket fel som helst, och ha fel hur många gånger som helst. Och ändå bli hyllad och omskriven som något slags folkhjälte. Det är ett bisarrt skådespel; som att kika in i hur det fungerar i en sekt.
Ja det är lite det gamla ordspråket:
Rädda människor är farliga människor
(Masspsykos)...
Citera
2020-04-20, 18:35
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Antalet nyinsjuknande i cancer skulle vara detsamma.
Gällande corona så skulle antalet sjuka explodera och antalet svårt sjuka skulle översvämma sjukvården och vi skulle få spanska sjukan 2.0.
Corona har en fat tail, det har inte cancer.

https://www.academia.edu/42307438/Tail_Risk_of_Contagious_Diseases

Ja men nu var det dödligheten vi pratade om.
Citera
2020-04-20, 18:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Folk måste lära sig att förstå att länderna du tex nämnde har väsentligt mycket mer invånare vilket givetvis ökar Smittspridningen , verkar som många glömmer bort det ..
Nu sa inte jag något om hur många miljoner det bor i de här länderna.
Jag skrev att jag var glad att dödstalen gick neråt.
Citera
2020-04-20, 18:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Hoppas det görs en ordentlig utredning och förbättring av gamla som behöver hjälp i hemmet. Ständigt ny personal som är timanställd då är det lätt att de som skulle skyddas smittas

Så har det sett ut under flera år. Det är bra att det kommer fram hur det fungerar i hemtjänst och äldreomsorg. Stor omsättning på den lilla personalstyrka som finns. Tungt, stressigt och underbetalt. Det verkar ha kommit som en överraskning för många hur det ser ut i äldreomsorgen.
Citera
2020-04-20, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Vilket är gammalskåp mat och tillämpas efter bästa förmåga i alla länder.

Så vad bröstar du då upp dig för Sveriges del det är på detta sett man tacklar alla epidemier och pandemier. Det är inte Sverige som uppfunnit denna strategi om du nu trodde det?

Jag håller fullt ut med om att det är det rätta sättet att möta en epidemi på och inget nytt.
Däremot håller jag inte med om att den tillämpas så i alla länder.
Senast redigerad av Krmkr 2020-04-20 kl. 18:39.
Citera
2020-04-20, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Utan staten och skattepengar hade tydligen svenskt näringsliv inte klarat sig.

Det är rätt underhållande att se statshatande skattesmitande nyliberaler kräla och böna och be om socialbidrag från staten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vill-svenskt-naringsliv-radda-foretagen

Det finns ingen stat och skattepengar utan näringslivet från första början. Staten ger ut dessa miljarder i bidrag för de vet att om näringslivet försvinner så är de rökta. Det är underhållande dock att se dig försöka förneka det.
Citera
2020-04-20, 18:37
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Låter märkligt, om vi uppnått flockimmunitet och det blir säkrare för våra riskgrupper att röra sig ute så vill vi ju inte ha hit folk från pågående smitthärdar.
Nä precis, läste just att västkustens folk inte vill ha dit Stockholmare i sommar...för att de är rädda för smitta och belastning på vården. Om då Stockholm, Göteborg och Malmö (gissar att det är dit flest människor åker) får europeiska turister. Betyder inte det att det finns risk för belastning på sjukvården i de städerna likväl? Vilket fhm vill undvika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in