2020-04-20, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om man vill jämföra antalet döda en viss period med antalet döda en annan period, så är det dödsdatumet man bör titta på. Inte datumet för då dödsfallet rapporterades in. Jag håller inte med om att det är manipulation.

Fram till 10.30 idag hade 1 580 dödsfall rapporterats in. Det kommer bli mer innan dagen är slut förstås, och vi har eftersläpningar. Tror kanske inte riktigt att det blir 2 000, men kanske uppåt 1 800 - 1 900? Vi får se om någon vecka eller två.

Enligt ditt resonemang kan alltså siffrorna för upp till 2 veckor bakåt inte användas och vi kan således endast arbeta med "korrekta" siffrorna från och med 2 veckor sedan och längre bak i tiden. Därmed gäller det för båda sidorna att man varken kan säga bu eller bä och defintivt inte prata om platåer då allt laggar med 2 veckor.

Således att använda siffrorna de 2 senaste veckorna är manipulation då de är inkompletta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är också intressant att kolla på Avlidna per åldersgrupp.

Staplarna för >80 år har i princip slutat att växa, istället är det de yngre åldersgrupperna som nu ökar starkt.

50-59 år fanns knappt tidigare, nu är det 53 dödsfall, och 60-69 år är 125 st.
Det är väl slut på 80+ som dör av det här.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Exakt! allt har gått åt helvete men nu gör vi handhjärtan och sjunger we shall overcome innan vi sätter på kaffet så kommer allt att bli bra.
Det finns inga gränser för hur omfattande din idioti är!

Tycker du det är idioti att vi riktiga svenskar ska jobba och slita nu så att vi kan ta oss igenom lågkonjunkturen?

Vad gör du själv för att hjälpa till i samhället?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Samtidigt kan man begära korrekta siffror från FHM tycker jag.
När Tegnell sa 60 döda per dag visar statistiken över 80 (v. 15)
Men de verkar hela tiden vilja underdriva av någon märklig anledning. Bättre att vara ärlig från början.

Jag kollade lite snabbt på den 10 april till och med 16 april. Blev ett snitt på 75 per dag dom 7 dagarna.

Tror det är peaken. Verkar sjunka drastiskt nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.

Man ser klart och tydligt att Sverige uppnått den mesta sociala distanseringseffekten som man fått i DK och NO, fast på frivillig basis.

Dessutom blir siffrorna ännu bättre om du kollar Stockholm.

Det er på frivillig basis i Norge og Danmark også, selv om flere virksomheter er stengt.

Moblitetsreduksjon er ikke identisk med distanseringseffekt. Mobilitetsreduksjon kan være mer eller mindre effektiv med hensyn på smittespredning.

Poenget var jo at aktiviteten er redusert også i Sverige, men først når epidemien har nådd et mye høyere nivå. Derfor gir det ikke så mye mening å snakke om at samfunnet er nedstengt i Danmark og Norge og alt går som vanlig i Sverige. Den største forskjellen på landene er myndighetskommunikasjonen og den tidlige responsen.

Early mover > late mover.
Citera
2020-04-20, 14:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Sverige kommer snarare lätta upp mer istället för att bromsa mer. Kanske kommer några restauranger och nattklubbar få stänga.

Nästa steg blir att öppna gymnasium.

Det pågår just nu en normalisering i Sverige.
Svensken ska lära sig att Covid-19 är en rackarns otäck influensa för många o likt vanlig influensa dödlig för några få.

Sverige har misslyckats skydda de äldre o därför finns ingen orsak längre till mer restriktioner än nu. Snarare att det kan lättas upp.

Jag står fast i min prognos att Löfven kommer förklara slaget mot corvid-19 vunnet senast 6e juni. O att sedan börjar kampen om att rädda jobben o ekonomin... han kommer även varna för risken för nya utbrott av sjukdomen...

Inga kritiska frågor kommer ställas. Dödstalen hemligstämplas åter, allt är normalt.
Citera
Medlem
nog är det bara inse att vi är försökskaniner
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ta bort Alkohol tillståndet från krogarna i Stockholm i 3 månader.
Det är bra förslag!
Citera
2020-04-20, 14:52
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
förnekarka för ett par veckor sedan:
Nu har vi nått peak, det är över nu.
Tegnell vår hjälte!
förnekarna idag
Nu har vi nått peak det är över nu.
Viruset är knappast farligt.
förnekarna om ett par veckor
Nu har vi nått peak det är över nu.
Min mormor dog igår
Fast det där stämmer ju inte.
Vi var ganska många som såg att det såg ut att bli en peak runt 7,8,9/4. Kan inte påstå att jag sett några tidigare än där pratat om någon peak.
Inte heller senare, är väl ingen som pratar om en peak idag utan peaken var just där runt den 8e.
Citera
2020-04-20, 14:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du menar att Steffe är förträfflig men hans korkade anhängare skrämmer bort nya beundrare? För det är faktiskt det du skriver.

Ja precis du fattade!
Citera
2020-04-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Måste missat detta du skriver. Det jag sett är att man jämför med Italien och spanien UK eller även USA i antal döda.

Sverige tycks ligga på ett snitt på 70-80 om dagen nu.. imräknat till Italien så skulle det motsvara 420-480 döda per dag om man tar hänsyn till skillnad i befolkningsmängd. Vilket är illa nog.

Tror Italien hade lite över 900 döda per dag som mest det skulle motsvara 130sst döda i Sverige per dag och vi är inte långt därifrån just nu. Så Sveriges siffror är allt annat än bra och du bör räkna om Sveriges antal döda i fårhållande till andra länders befolkning. Inte enbart rycka ut siffror ur sitt sammanhang för att minimera Sveriges antal döda. Det är en ren förolämpning mot de som dör och har dött i Sverige.

Att folk dör ute på äldreboendena är ett faktum. Även att de dör av Covid-19 och inte registreras. Personligen vet jag två st i det landsting jag arbetar som frivillig i och de jag arbetar med har samma erfarenhet speciellt de som specifikt arbetat med att stötta äldre. Själv har jag mest fått arbeta med LSS hem. Men som sagt även brukare på LSS hemmen dör utan att registreras som Covid-19 döda.
Så att ett mörkertal finns det kan väldigt många som arbeter med detta intyga.
Det är precis det jag försöker förklara för fårskallarna här på fb, Italien blev tagna på sängen när det hände och många lämnades för att dö därav de höga siffrorna i början. Nu är vi som Italien men så länge vi har under 100 döda är det ok. Så många idioter det finns här alltså.
Citera
2020-04-20, 14:53
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo jag vet, jag har stenkoll på hur många dagar olika föremål har legat efter väggar och i hörn, innan jag använder dem igen. Men solljuset hjälper säkert lite i alla fall!

Japp. Jag vill absolut inte ta risken att äta det heller. Inte i fräscht, piggt tillstånd i alla fall.

Har du en liten flaska handgel med dig så kan du ju ta lite gel på en näsduk/servett och torka av påsen med också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in