2020-04-20, 14:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Ta bort Alkohol tillståndet från krogarna i Stockholm i 3 månader.
Citera
2020-04-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Alarmisterna för ett par veckor sedan:
Det kommer dö flera hundra om dagen eller tom tusen om dagen i mitten av april.

Alarmisterna idag
Fan va de ljuger, det är inte 60 om dagen, det är säkert 100 eller fler, eftersläpning bla. bla. bla....

Alarmisterna om ett par veckor
Jo vi kanske haft toppen men det är fan inte bara 30 om dagen som dör, mörkning, äldreboenden bla. bla. bla ...
"Alarmisterna": Sverige har 8:e högsta antalet döda i covid-19 per capita i världen.
Citera
2020-04-20, 14:43
Medlem
Prioritering av rutinvård, allas lika värde, dokument, etisk stress, verktyg ... fina siffror idag men jag tycker man kan ana stor oro hos gänget på träffträffen. Tegnell var faktiskt bättre idag, ödmjukare och det kommer från någon som inte tål honom egentligen.

Man får väl hoppas att det blir lika bra siffror imorgon med så man kan glömma bort detta lite mer.
Citera
Medlem
Citat:

Alarmisterna idag
Fan va de ljuger, det är inte 60 om dagen, det är säkert 100 eller fler, eftersläpning bla. bla. bla....

Jo vi kanske haft toppen men det är fan inte bara 30 om dagen som dör, mörkning, äldreboenden bla. bla. bla ...

förnekarka för ett par veckor sedan:
Nu har vi nått peak, det är över nu.
Tegnell vår hjälte!
förnekarna idag
Nu har vi nått peak det är över nu.
Viruset är knappast farligt.
förnekarna om ett par veckor
Nu har vi nått peak det är över nu.
Min mormor dog igår
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Alarmisterna idag

Samtidigt kan man begära korrekta siffror från FHM tycker jag.
När Tegnell sa 60 döda per dag visar statistiken över 80 (v. 15)
Men de verkar hela tiden vilja underdriva av någon märklig anledning. Bättre att vara ärlig från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Finland har haft 94 döda totalt, under hela pandemin, men om Sverige ligger på strax under det antalet per dag så ser det ljust ut?

Återkom i december så kan du möjligen jämföra Sverige och Finland. Dom får sitt när de öppnar upp.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Solljus dödar inte viruset, du behöver UVC för det. Det förblir aktivt på ytor i upp till en vecka, beroende på omständigheterna, tills proteinhöljet torkar ut.

Men det är en droppsmitta, så du behver inte bekymra dig för viruspartiklar på kläder, föremål eller ens mat. De klibbar fast på dessa ytor och hamnar därför aldrig i lungorna.

Det är många forskare som har yttrat att det hjälper, här t.ex.:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kan-varmare-vader-stoppa-spridningen-av-coronavirus/

Ian Lipkin, vid Columbias universitets center för infektion och immunitet, har studerat det nya coronaviruset. Han säger till tidningen att solljus kan bidra till att bryta ner virus som har spritid sig till olika ytor.

– Det har nästan en steriliserande effekt. Det är generellt renare utomhus än inomhus på grund av UV-ljuset.

Citat:
Ursprungligen postat av milofo
30 minuter räcker inte men det är ju bara att låta det ligga i en kasse (några dar i plastkasse, en dag i papperskasse).

"Man äter ju viruset och då hamnar det i magen och dör." - Anders Tegnell

Nej, det stämmer ju inte. Till och med FHM tillstår ju att det kan spridas via indirekt kontaktsmitta:
Vad orsakar infektion med coronavirus och hur sprids den?
Coronavirus indelas i minst tre subgrupper, alfa, beta, och gamma. De sju virus som orsakar sjukdom hos människa tillhör grupperna alfa och beta. Förutom för sars är inte spridningsvägarna helt klarlagda, men i huvudsak tros smittspridning ske genom kontaktsmitta eller via luften från hostningar och nysningar.

De flesta blir sannolikt infekterade av coronavirusen som orsakar vanlig förkylning någon gång i livet och man kan insjukna flera gånger.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/
Varför skulle man annars tvätta händerna?

Finns ju också en del som pekar på att det iaf till viss del kan vara luftburet (stillastående luft i välbesökta utrymmen) samt att det faktiskt även går att "äta viruset" och bli sjuk (man har en betydande andel som visar gastrointestinala problem långt innan luftvägssymptom inträder osv). Man vet helt enkelt för lite för att kunna uttala sig tvärsäkert.

Jo jag vet, jag har stenkoll på hur många dagar olika föremål har legat efter väggar och i hörn, innan jag använder dem igen. Men solljuset hjälper säkert lite i alla fall!

Japp. Jag vill absolut inte ta risken att äta det heller. Inte i fräscht, piggt tillstånd i alla fall.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Något nytt på vaccinfronten world wide?

Läkemedel?
Citera
2020-04-20, 14:44
Medlem
Tegnell sade att dem ska verifiera gällande festlivet i stockholms innerstad genom tealia data. Borde de inte kolla med tele2 och andra operatörer eller är det inräknat ?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det bor 10 miljoner i Sverige.

Det är som att du tror din lilla elefant på 5cm är stor i jämförelse med long john på 22cm.

Så jag kan förstå dig till en viss gräns varför det är svårt med perspektiv

Jag kan i viss mån avundas din aningslösa och bekymmersfria okunnighet.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Om någon läser det här så vill jag bara påpeka att jag hatar när ni skriver siffror så här:

10000000 smittade.
146358 döda.

DET SKA FÖR I HELVETE SE UT SÅ HÄR!!

10 000 000 smittade.
146 358 döda.

ÖGONEN BLÖDER AV ATT RÄKNA NOLLOR. FATTAR NI?

Siffrorna är tagna ur luften men förstå poängen. Det blir rörigt att räkna antal siffror när man ser ett tal. En sifferpolis måste in nu känner jag. Påminn andra som skriver. Det blir obehagligt i huvudet efter tre månader i tråden ihop med karantän och övrig galenskap.
Citera
2020-04-20, 14:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är också intressant att kolla på Avlidna per åldersgrupp.

Staplarna för >80 år har i princip slutat att växa, istället är det de yngre åldersgrupperna som nu ökar starkt.

50-59 år fanns knappt tidigare, nu är det 53 dödsfall, och 60-69 år är 125 st.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in