2020-04-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tycker att rökning är äckligt och att det luktar mögel av storrökares kläder.

Har hört läkare sagt att det finns något i nikotinet som trots allt skyddar mot andra sjukdomar, men självklart är andra gifter i cigaretter farligt för lungorna.
Lika med snus, nikotinet, skyddar mot karies
men ger andra skador.

Kanske är bra med nikotin vad gäller covid-19
Men hur det skall se ut med tillförsel av nikotin på ett säkert sätt är väl kanske kruxet i sådanafall. Hur mycket, hur ofta osv.

Rökning förvärrar ju covid

Citat:

smokers are 14 times more likely to die from COVID-19

https://www.ersnet.org/covid-19-blog/covid-19--propelled-by-smoking--could-destroy-entire-nations

Citera
2020-04-22, 20:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Man gör dagligen mer avancerade gissningar är vad både du och jag kan göra, eftersom vi har en för området lägre utbildning och mindre erfarenhet. Det är vad praktiserad vetenskap där alla faktorer inte är konstanta handlar om, tex medicin, psykologi, ekonomi och epidemiologi.

Hade du hellre fyllt FHM med 500 ur flashbackmobben?

Många användare här i tråden hade antagligen skött epidemin bättre än FHM, ja.
Bara med en enkel nedstängning, vilket vi är en hel del som propagerat för så hade många liv sparats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dammluckor
det jag blivit tillsagd är at det är till större delen gamla som drabbas och det var därför horder med unga var ute. jag följer inte legacy medier om det är det du refererar till.

Jag refererar till forskningsrapporterna som WHO och CDC tillhanda höll i början av epidemin.

Det framgår klart och tydligt att drygt 20% oavsett ålder kommer söka sjukvård och ca 6% behöver intensivvård för överlevnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Sverige har fler döda idag än vad följande länder har sammanlagt (idag):

Tyskland, Österrike, Schweiz, Danmark, Norge, Finland och Ungern.

Det går bra för Sverige

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+AUT+DEU+DNK+CHE+FIN+ HUN

Bland dem länderna leder vi klart ligan över flest döda per miljon människor. Stabilt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Viruset tappar "kraft" iom brutna smittkedjor. I Italien och Spanien pga lock down, i Sverige pga svenskars ändrade beteenden. Bättre än så här blir det inte utan att vi bryter fler smittkedjor.
Det har redan dödat de svagaste som redan var döende. Det här viruset har en mycket begränsad nisch i form av allt äldre äldre, som förbrukas snabbt.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Jag
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No human coronavirus has ever be shown to give long-term immunity. The virus also mutates faster then we previously estimated, changing the way it attacks cells and delivering 270x the normal viral load.

Your statement is incorrect, or to be more harsh - bullshit.

I enclose an article from Time which hopefully serves as a good summary of what researches know so far.

To sum up the article:

”With other coronavirus strains, experts say the antibodies that patients produce during infection give them immunity to the specific virus for months or even years”

https://time.com/5810454/coronavirus-immunity-reinfection/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Just därför skulle skolorna ha stängts för länge sedan.

Vi skulle ha stängt ner rövhålet Sthlm samtidigt som alla andra länder. Kring 15-16 mars.

Då hade vi ej haft 172 döda per dag, som är lika mycket eller mer än finnarna har totalt.
Citera
2020-04-22, 20:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Du verkar väldigt orolig för ekonomin. Jag måste säga att väldigt många blir panikslagna över ekonomin och inte hotet från ett av de farligaste virus vi har sett sedan spanska sjukan. Detta leder till dåliga beslut vilket inte är bra ur ett längre perspektiv helt vansinniga som typ att låta massa personer dö i onödan. Man måste förstå att så länge detta inte drabbar våran export industri på längre sikt ngt år eller liknande så kommer vi att klara detta bra. Vissa brancher kommer att få det svårt t ex resebranchen och hotell verksamhet och under en väldigt kort tid även resturanger och vissa butiker som inte har tagit steget att också vara online. Dessa butikers dagar var ändå räknade med tanke på butiksdöden vi har haft långt innan pandemin kom.

Det ironiska är att ju snabbare vi kan kontrollera smittan (och nu pratar jag inte flockimunitet genom att hela befolkningen skall smittas vilket bara är en konsekvens av en misslyckad strategi) så kommer det att möjliggöra att vi snabbare kan få igång våran inhemska ekonomi och spara människoliv.
Du missförstod mig helt.
Citera
2020-04-22, 20:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om det är så att viruset inte tål värme så bra då är det ju bra om det blir runt 29, 30 grader varmt i sommar i fler veckor, men då kommer ju viruset tillbaka i höst, något man är helt säker på.
Det verkar ju som att man menar att det skall vara rekommendationer hela året ut.
Det måste ju betyda att viruset räknas ta död på människor ända till våren, sommaren 2021 minst.

Det där när de talar om månader, även Lövet nämner det. Det är vad de säger nu, för att förbereda massan. Det kommer att bli år.
Citera
2020-04-22, 20:42
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du vet att det där inte är sant. Precis som i UK ligger dödstalen på de dubbla i Sverige. FHM gör ingenting annat än att vilseleda, ljuga och mörka.
Du vet att det där inte är sant. FHM gör en massa annat. Från deras hemsida.

Citat:
Folkhälsomyndighetens uppdrag
Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa.

Sen skvallras, snackas skit och fikas det en hel del där har jag hört, som på alla andra arbetsplatser. Vem vet, kanske en och annan t.o.m. är ute på flashback på arbetstid.
Citera
2020-04-22, 20:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om du har rätt i detta så kan problemet vara att man inte stängde ned lokaltrafiken. Men då hade man fått stänga mycket annat också. Just lokaltrafiken kan fortfarande vara det stora misstaget.

Givetvis borde man ha stängt lokaltrafiken. Man borde ha stängt mycket mer än det.
Citera
2020-04-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+AUT+DEU+DNK+CHE+FIN+ HUN

Bland dem länderna leder vi klart ligan över flest döda per miljon människor. Stabilt!
De kommer ikapp när de öppnar upp litegrann. De kommer att sluta med samma dödlighet som Sverige. Nedstängningen gör ingenting gott alls. Politikerna kan inte göra oss odödliga, hur mycket de obildade naiva än blundar och hoppas och offrar precis allt de äger och har, inklusive sätter sina barn i permanent massarbetslöshet och massfattigdom. Ju mer de statsavgudadyrkande tror på politikens magi, desto mer förlorar de, och hänsynslöst förstör de för oss alla andra tänkande människor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in