2020-04-20, 12:33
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyskarna kommer inte villigt att acceptera en ny nedstängning. Om de fått smaka på friheten och inte situationen är katastrofal så kommer folk att motsätta sig.
Om regeringen tar ett beslut igen om att stänga ner pga att smittspridningen blir för stor så blir det så, ingen vill vara isolerad men om det är vad som krävs för att spara liv så bör man göra det.

Alternativet är en värre situation för att inte säga katastrofal, om det blir så att sjukvården inte mäktar med och inte klarar av att vårda dom sjuka.
Visst kan man göra som vi gör, man skickar hem dom som inte är akut sjuka i Covid19 och dom hemskickade får vårda sig själva efter bästa förmåga. Då sparar man på resurserna och utför man sedan triagering som hos oss spar man ytterligare på resurserna och frigör kapacitet på sjukhusen, sen om det är mänskligt eller etiskt riktigt får man bortse ifrån allt enligt den svenska modellen.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad ska man tjäna pengar på..?

Jo att man är igång! Industrin och alla trummar på medan alla andra är i lockdown. De kommer ju ha en uppförsbacke att sätta igång allt igen. Sedan om det värt de döda som den här linjen ser ut att ge extra är ju annan fråga. Svaret på den är ju ett rungande nej.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Jag vet inte exakt vart du vill kolla men mitt inlägg i debatten var gällande att folk i lockdown-länder inte klagar pga att man känner sig omhändertagna av staten.
Du skrev att folk uppenbarligen skiter i restriktioner, och då svarade jag att det är därför poliskontroller behövs.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Någon som sett pressträffen som var för barn?
Vet inte riktigt hur ja ska uttrycka mig efter att ha sett den (mer än typ som ett skämt).
Vad tycker ni andra?
https://www.regeringen.se/

Jag blev mest förvånad och faktiskt irriterad över ett av barnen som ställde frågan varför de barn måste gå i skolan med massor med personer nära omkring sig - men vuxna kunde arbeta hemifrån. Det blev ett lite blaha svar på det. Att barn smittar inte osv. Men barnen går ju just i skolan för att kunna läsa och sen får de olika svar beroende på vem de frågar. Otydligt. Och Expressen tog ju inte ens med frågan i sin direktrapportering.
Citera
2020-04-20, 12:34
Medlem
Citat:
Det är det här Sverige har gjort. Utökat kapacitet efter behov. I Norge står tomma IVA-avdelningar och väntar på patienter, samtidigt som landet är stängt.

Landet er ikke stengt. Sverige har vel snart mer redusert aktivitet. Forskjellen er i hvordan aktiviteten er blitt redusert og om det ble gjort tidlig og proaktivt eller sent og reaktivt.

Google mobilitetsdata frem til 11. april.

Retail and Recreation
DK -31%
SWE -41%
NO -43%

Transit stations
DK -52%
SWE -36%
NO -55%

Work places
DK -23%
SWE -24%
NO -36%

Arbeidsledighet Norge: 10,4%. Edit: 14,7% faktisk når delvis arbeidsledige medregnes.
Arbeidsledighet Sverige: 8%
Senast redigerad av Naturban 2020-04-20 kl. 12:42.
Citera
2020-04-20, 12:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hen är väl i alla fall inte dummare än att hen kan stava.

Det är ok, sitt du hemma och förbered dig några år, medan vi kompetenta arbetar på med föreliggande kris. Jag har svårt att du skulle kunna göra någon nytta i alla fall, harhjärtad som du är.

Sverige kommer att komma ut mycket väl ur denna kris är min väl underbyggda gissning. När andra länder fortfarande kämpar med nya smittofall om drygt nåt år, så har vi uppnått folkimmunitet och kan återgå till det normala. Dessutom med en ekonomi som inte har gått fullständigt i sank av obetänksamma och ovetenskapliga lockdowns.

Vad jobbar du med då? Du hänger ju bara här i tråden som ett stort spamspöke. Vill att andra ska gå till jobbet när du sitter i din drängkammare och fiser ur dig hejaramsor till Tegnells ära.

Kan Normalist vara bra beteckning på er som vill att allt ska vara som förr, -"det var bättre förr när allt var normalt"

Återgå till det normala kommer inte att bli möjligt allt har förändrats i grunden och det krävs mycket anpassning för att hitta sysselsättning där mycket har försvunnit på grund av ändrade konsumtionsmönster. Krogar och cafeer kommer aldrig upp i volym igen, inte hotell inte resebranschen.

Nu får de arbetslösa lära sig sätta potatis, skörda kålhuvden, plocka jordgubbar och åka till Norrland och plocka bär, Det blir det nya normala.
Citera
2020-04-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det var då inte lätt att hitta några siffor för April..

Om det nu var 58% som jobbade hemmaifrån och sedan har det minskat lite, tar dom andra sig till jobbet medelst cykel eller bil?

Jag tror att de bussar vi ser har mindre antal avgångar och då blir det full likförbannat. Tydligen samma med roslagsbanan.
Arbetsföra är bara en liten del av de som använder kollektivtrafiken.

Du har gymnasister, studenter och pensionärer som håller sig hemma. De åker vanligtvis kollektivt i större utsträckning än den som arbetar.

Jag tror fler cyklar eller åker bil, ja, av de som inte kan jobba hemma.
Citera
2020-04-20, 12:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo att man är igång! Industrin och alla trummar på medan alla andra är i lockdown. De kommer ju ha en uppförsbacke att sätta igång allt igen. Sedan om det värt de döda som den här linjen ser ut att ge extra är ju annan fråga. Svaret på den är ju ett rungande nej.
Jo, men vad ska vi sälja som andra behöver och som de inte har själva?

Du skrev om WW2 - då var ju ”allt” sönderbombat och behövde byggas upp. Dessutom gjorde samhället i sig framsteg då.
Möjligtvis kan vi saluföra vikten av en god hälsa och en ren miljö.
Citera
Medlem
Very strange that icureg hasn’t done their 5AM update today. Only three hospitals are updating on medscinet, too.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Att du och frisören känner er friska är dock ingen garanti för att ni inte bär på viruset. Ni kan båda ha det eller en av er. Viruset tycks ju kunna spridas av personer utan symptom så det ni gör är en risk. Ganska stor risk om ni båda har viruset och då är det två olika mutationer av viruset eftersom varje människa viruset går igenom påverkar det virus man har i kroppen.

Att vara lite långhårig borde inte vara ett hinder för att respektera rekommendationerna.
Du verkar fungera som en "stockholmare" mentalt. Rädd för att vara ensam längre stunder..

Jag riskera livet när jag går över gatan också ar den risken dagligen så frisören är inget problem för mig men andra kanske har ont av det vad vet jag.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
I ett helt år? I princip ingenting.
Jag suger på den en stund...

I princip ingenting kan vara så dyrbart i svenskars ögon att det är värt att avstå besök på frisersalong i ett år...
Ja Herre Gud, det är möjligt att folk är så ytliga och egoistiska.

Skulle en svensk avstå frisersalongsbesök för att rädda livet på sin egen mor? Går gränsen kanske där någonstans?

Jag klipper för övrigt mig själv nu. Blir hyfsat jämfört med första gången
Citera
2020-04-20, 12:38
Medlem
Citat:
Jag tror att Norge får fler än 2500 döda i covid19, om man räknar ihop de kommande åren.

Av nyfikenhet, hur räknar du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in