2020-04-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kollektivtrafiken är inte alls full. Jag skulle säga att det är kanske 70-80% färre resenärer i kollektivtrafiken i Stockholm. Smittspridningen sjunker i samma grad.

"Tiotusentals Stockholmare" är fortfarande bara promillenivå av befolkningen. Och den huvudsakliga smittspridningen sker inte i Kungsträdgården. Svenskar är inte så kärvänliga att de sitter i närheten av människor de inte känner. De sitter på sin höjd nära människor som de känner, som i andra länder skulle ha valt att umgås i hemmet istället. Kommer enstaka personer att smittas? Givetvis, kanske hundratals. Men när man har trekvarts miljon människor smittade så är det inte väsentligt längre.

Det var då inte lätt att hitta några siffor för April..

Om det nu var 58% som jobbade hemmaifrån och sedan har det minskat lite, tar dom andra sig till jobbet medelst cykel eller bil?

Jag tror att de bussar vi ser har mindre antal avgångar och då blir det full likförbannat. Tydligen samma med roslagsbanan.
Citera
2020-04-20, 12:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad skulle kunna få svenskarna att avstå besök hos frisören?

Citat:
I ett helt år? I princip ingenting.

Ja ska gå till frisören i morgon, går på dropp in. Varför skulle jag inte det? Vi är två personer jag frisk frisören frisk.
Finns fan så mycket riskablare saker att göra. Sitta på krogen där virusångorna driver med vinden från bord till bord. Få mat som serverats av en smittad servitör och smittad kock, fingra på kortläsarens knappsats som alla andra redan fingrat på.
Citera
2020-04-20, 12:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/

Johan Giesecke säger i intervjun att han är rådgivare åt Tegnell.

Vidare erkänner han att flockimmunitet är rätt strategi och att de som skyddas av lockdown ändå skulle dö senare. Sen väger han några månader extra i livet för dessa mot det han anser ” you cant lockdown a democracy”.

- Jag säger emot Johan Giesecke. För att försvara demokratin, så vill jag hävda att det är viktigt att demokratiska ledare kan genomföra smärtsamma, men nödvändiga, åtgärder för att skydda invånarnas liv. Ifall demokratiska ledare misslyckas med att agera kraftfullt, så finns risken att tilltron till demokratin försvagas.

Jag säger inte att en nedstängning nödvändigtvis är rätt åtgärd för Sverige just nu. Men det är ett verktyg som behöver finnas i myndigheternas verktygslåda den dag som en nedstängning blir nödvändig.

Citat:
Mot argumentet om att köpa tid för att kunna behandla sjukdomen bättre och därmed få ned antalet totalt döda säger han att det tar för lång tid med nya läkemedel, då det kan ta ett halvår. Så länge kan man inte ha lockdown, då får vi acceptera att de äldre dör.
Vidare säger han att covid är som en svår influensa med dödstal runt 0,1 procent.

1) nu kan inte svenska regeringen eller andra hävda att Sverige inte har herd immunity som strategi då deras seniora rådgivare ju öppet erkänner detta.

2) det är otroligt starka och kategoriska uttalanden GieSecke gör.

- Giesecke hävdar att Sveriges strategi redan sedan januari bygger på vetenskap. Och han avfärdar omvärldens agerande genom att påstå att omvärldens agerande inte bygger på en gnutta bevisad kunskap. Det påståendet har vissa svagheter. Hur bygger man sin strategi på vetenskap, när det handlar om en sjukdom där mycket är okänt?

Citat:
Skulle det visa sig att han har helt fel finns det nu inget Sverige kan göra för att mörka vilken taktik man egentligen haft om effekterna visar sig svårt misslyckade. Tex om Norge stannar på 100 döda och Sverige 10000 när allt är över.

Giesecke har gått ”all in”. Jag tror nog åldern har tagit ut sin rätt oavsett om han har rätt eller fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Man öppnar försiktigt upp för att man förmodligen anser att man har minskat smittspridningen och visar det sig att man har haft fel eller om smittspridningen ökar igen så gör man en ny lockdown helt enkelt.
På så sätt minskar man spridningen och antalet dödsfall, och man kommer troligen göra detta fram tills ett vaccin finns. Tyskland är beslutsamma när det gäller att hindra spridningen och värna om sin befolkning, tillskillnad mot oss som lever med rekommendationer och har ytterst få nedstängda verksamheter. FHM vill ha en långsam smittspridning och har inte gjort ett enda försök att stoppa smittan, så frågan blir vad FHM gör om smittan sprids betydligt snabbare än idag?.
Tyskarna kommer inte villigt att acceptera en ny nedstängning. Om de fått smaka på friheten och inte situationen är katastrofal så kommer folk att motsätta sig.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har mycket svårt att tänka mig en lockdown i Sverige. Det handlar mycket om prestige. Att införa lockdown nu skulle vara som att erkänna att man har gjort fel och det skulle våra politiker aldrig kunna göra, ännu mindre Tegnell som troligen hellre skulle dö. Skulle man ta ifrån Tegnell ansvaret så skulle det falla tillbaka på politikerna och de är livrädda för ansvar.

För sossarna så är det hägrande målet att vinna valet så klart. Det spelar egentligen ingen roll hur många som dör eller skadas. Det är statistiken som är det viktiga. Siffror kan man alltid fixa till.
Dessutom är det mest gamlingar som dör. De är inte bra för ekonomin och många har fel åsikter så man låter dem dö.

Dessa gamlingar har ju dock nära och kära som inte glömmer. Det kommer bli en tid efter allt detta som folk kommer tvingas stå till svars. Just under en kris ökar ju som vi ju ser stödet för Löfven och S. Men det kommer en tid efter också där vi kommer räkna våra döda. Just nu ser det ju illa ut i det avseendet.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Snabbt från i måndags bara 3-4:e April hade ca 15k stoppats utan giltiga skäl. Uppenbarligen skiter folk i restriktionerna och går ut ändå.
Ja, och det är därför man vidtar dessa åtgärder.

Man är dock förvånade därnere över uppslutningen bakom regeringens linje, man hade räknat med mer strul än vad som blivit.
Citera
2020-04-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är bara får som behöver en stark ledare som ”leder” en i krisen. Tänk själv i stället.

Va?

Jag vill att den regering som jag som skattebetalare bekostar lön till skall leda i en kris.

Jag vill att dom skall ha en fungerande krisorganisation som kan aktiveras.

Jag vill att dom skall kunna slå upp dörrarna till sina beredskapslager.,

Osv ett tag till.

Det är väl INGEN som pratar om en stark ledare utom du?
Citera
2020-04-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Zzzzzz

Tröttnar ni inte? Vill ni att det ska gå dåligt?
Sjukvården står pall. Dödligheten verkar kunna vara så låg som 0,05%.
Många äldre klarar sig.

Hurra! Njut lite av livet. Det ordnar sig. Även med covid-19.

What makes you believe in a 0.05% IFR?
Citera
2020-04-20, 12:15
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Zzzzzz

Tröttnar ni inte? Vill ni att det ska gå dåligt?
Sjukvården står pall. Dödligheten verkar kunna vara så låg som 0,05%.
Många äldre klarar sig.

Hurra! Njut lite av livet. Det ordnar sig. Även med covid-19.

Ja visst är det tråkigt, blir besvikna när inte dödsfallen ökar. Och dom kallar mig för en iskall jävel
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Tyskarna kommer inte villigt att acceptera en ny nedstängning. Om de fått smaka på friheten och inte situationen är katastrofal så kommer folk att motsätta sig.
Källa på det, tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Kanske uttryckte mig klumpigt men jag är inne på samma bana som dig. Det är mer eller mindre oundvikligt att tämja viruset som ett djur på cirkus. Det handlar helt och hållet bara om sjukvårdskapaciteten finns där eller inte för att klara av stormen.
Jag läste kanske slarvigt.

Tyskland verkar dock ha väldigt hög IVA-kapacitet i förhållande till sjuka. Jag tror att sjukhusavdelningarna står tomma där, vilket skulle vara att skjuta över målet.
Citera
2020-04-20, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja det var hon, tror det var i två månader och hon mådde fullständigt sk1t efter.
Precis på vippen att hon klarade sig tydligen.

Annars brukar det värsta med att vara i respirator att man är väldigt sjuk före och efter.
Patienterna är generellt sett sövda eller djupt sederade och minns oftast ingenting av tiden som intuberade. Möjligen när man extuberar dem kan de minnas eftersom de måste komma upp i medvetande innan man gör det.

Gott att hon klarade sig i alla fall!
Senast redigerad av Krmkr 2020-04-20 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in