2020-04-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag säger inte hur det är, jag berättar vad jag tror baserat på vad många experter säger.
Även de som är kritiska till FHM tycker ju att det nu är försent.
Om du känner att en lockdown nu vore det rätta, så är det helt ok med mig, men jag tror att det är försent. Skiten är redan överallt. 20% med antikroppar inom hemtjänsten i Stockholm är det senaste jag hörde. Att då plötsligt låsa in folk gör ju fan ingen nytta. Tyvärr måste jag tillägga.

Nu måste vi fan göra allt vi kan för att skydda de som måste skyddas.
Jag är på de äldre jag känner dagligen med uppmaningen att inte börja slappna av. Där tror jag vi alla medborgare kan göra nytta.

Fetat ovan, var läste du det?

Varje gång man gör nedslag verkar det som spridningen varit enorm vilket väl är bra för isåfall är dödligheten väldigt låg.
Citera
2020-04-20, 12:25
Avstängd
Citat:
Jag säger inte hur det är, jag berättar vad jag tror baserat på vad många experter säger.
Även de som är kritiska till FHM tycker ju att det nu är försent.
Om du känner att en lockdown nu vore det rätta, så är det helt ok med mig, men jag tror att det är försent. Skiten är redan överallt. 20% med antikroppar inom hemtjänsten i Stockholm är det senaste jag hörde. Att då plötsligt låsa in folk gör ju fan ingen nytta. Tyvärr måste jag tillägga.

Nu måste vi fan göra allt vi kan för att skydda de som måste skyddas.
Jag är på de äldre jag känner dagligen med uppmaningen att inte börja slappna av. Där tror jag vi alla medborgare kan göra nytta.

Ja, lockdown är nog försent. Det oförlåtliga som FHM gjort är att de kombinerat fri smittspridning med att folk inte fått vård förrän de i princip legat på dödsbädden. All data från exv Tyskland tyder på att överlevnadschanserna ökar betydligt ju tidigare i sjukdomsförloppet man sätter in behandling.
Därför kan man faktiskt anklaga FHM för folkmord med rätta. Och det är inget skämt.
Citera
2020-04-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Ptja... kanske några tusen IVA-platser, några miljoner andningsskydd, bättre behandlingsrutiner, bättre rutiner/förberedskap i äldreomsorgen, osv...

Det är inte ett svårt koncept att begripa om man inte är helt dum i huvudet.

Förmodligen inte. Men förmodligen så märker de människor som dör av dålig beredskap skillnad...

Hur många gånger ska du (och de dina) för övrigt få detta förklarat för dig/er innan du/ni börjar bemöta argumenten? Ni är vidrigt oärliga och upprepar bara propagandan från myndigheter. Ni ges data och argument ena dan och sedan nästa dag är ni i tråden igen och flamsar omkring som om ni aldrig fått dessa data eller argument presenterade för er. Det är på så låg nivå att det påminner om Aftonbladets chat. Ni är uppenbarligen helt pantade eller så får ni betalt för att medvetet förvirra med desinformation och trams.
Tyskland har aldrig varit i närheten av att överbelasta sin IVA-kapacitet.
Citera
2020-04-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fetat ovan, var läste du det?

Varje gång man gör nedslag verkar det som spridningen varit enorm vilket väl är bra för isåfall är dödligheten väldigt låg.

Intervju med Björn Olsson om jag inte minns fel. Skall se om jag hittar den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tror du (och andra som Gisecke) grovt underskattar folk/demokratier.
Om man kan visa/förklara att det är rätt åtgärd så accepterar de flesta kraftiga restriktioner under lång tid.

Gisecke som hela tiden hävdar att allt Sverige gör baseras på vetenskap.
Sedan säger han att ett av de tyngsta argumenten mot lockdown är att han inte tror att folk kommer acceptera det i en demokrati. Är det verkligen vetenskapligt bevisat? Hur/när skedde det?

Detta är ju logiskt haveri. Dessa människor börjar verkligen tappa kontrollen fullständigt och vräker ur sig rena stolligheterna på löpande band. Varför kan de bara inte erkänna att Sverige var totalt oförberett på en pandemi och att hela skiten styrs av politiska och ekonomiska intressen. Inte av att värna folks liv och hälsa. Den svenska bristen på strategi är helt och hållet politisk och har ingenting med vetenskap att göra, förutom att Sverige blir någon sorts referens när man någon gång skall sammanfatta denna pandemi. Sverige var det enda landet i världen där man inte vidtog några åtgärder och så kan man jämföra det med civiliserade länder.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hen är väl i alla fall inte dummare än att hen kan stava.

Det är ok, sitt du hemma och förbered dig några år, medan vi kompetenta arbetar på med föreliggande kris. Jag har svårt att du skulle kunna göra någon nytta i alla fall, harhjärtad som du är.

Sverige kommer att komma ut mycket väl ur denna kris är min väl underbyggda gissning. När andra länder fortfarande kämpar med nya smittofall om drygt nåt år, så har vi uppnått folkimmunitet och kan återgå till det normala. Dessutom med en ekonomi som inte har gått fullständigt i sank av obetänksamma och ovetenskapliga lockdowns.

Inte mycket tyder på att vi kan kommer att uppnå flockimmunitet. För det första muterar viruset. För det andra har människor fått coronaviruset flera gånger. För det tredje, är det inte alls säkert att viruset lämnar kroppen helt och hållet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Håller med dig i det mesta.

Jag har var tidigt inne och propagerade för en lockdown i Sverige.
Kanske inte så mycket för alla människors skull kan jag erkänna, utan snarare för att själv gillat känslan av att vi gör något. Jag personligen hade känt mig mycket mer trygg i det. Och det kanske är just därför som väldigt få i andra länder klagar.

Nu har vi hamnat i ett läge där det är försent med lockdown, och då måste vi alla försöka förhålla oss till det. Och försöka göra det bästa av situationen vi befinner oss i.
Jag vänder mig lite emot folk som skriker folkmord för fulla halsar, det hjälper oss föga.
Det pågår inget folkmord, däremot är det fruktansvärt att se dödstalen varje jävla dag, och jag hoppas att mina ”gamla” klarar sig.

Det är väl inte alls försent med en lock down? Speciellt inte i andra delar av landet, Sverige är ju mer än bara Stockholm.
Citera
2020-04-20, 12:27
Medlem
Trump hade rätt hela tiden?
https://www.expressen.se/blogg/schulman/2020/04/trump-hade-ratt-hela-tiden/

Alex Schulman skriver om den gamle statsepidemiologen Johan Giesecke och det är inte ofta man håller med Alex.

Vetenskapen och anti-vetenskapen möts. Forskarna och idioterna omfamnar varandra.

Det finns en hel del till att tillägga naturligtvis men det kan nog göras själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
- Øke kapasiteter på testing og digital smittesporing
- Vente på effektiv behandling. Et stort poeng spør du meg. Det kan spare tusenvis av liv.
- Vente på mer kunnskap om tiltakenes effektivitet, slik at de kan brukes mer effektivt.
- La samfunnets flokkintelligens (ikke immunitet) sakte lære sykdommens oppførsel

På lengre sikt kan vi fortsatt velge ulike strategier. Vi kan med hjelp av disse metodene leve nokså normalt på sikt og holde R til rundt 1, men vi kan også bestemme oss for å øke R i en periode hvis flokkimmunitet viser seg å være eneste vei ut. Sverige kan derimot ikke reversere de valgene en allerede har gjort.

Sverige er nå i omtrent like mye redusert aktivitet som Norge, men på et, spør du meg, alt for høyt nivå av spredning. Det går utover sjukvården og det er sannsynlig at mange dør som ellers kunne overlevd.

Dere må jo også holde R til rundt 1, men uten at dere får like stor nytte av testing og digital smittesporing. Effektiviteten av de metodene er mye større når færre har viruset. Det dere vinner er at dere når flokkimmunitet før oss, men det er gambling. Det er mye ikke vet om immunitet, vi vet ikke hvor lang tid det vil ta. Vi vet ikke ennå om en vaksine blir effektiv, men snart får vi indikasjoner på det. Vi veit ikke hvordan seleksjonspresset på mutasjonene blir. Hvis de eldre har fått immunitet, mens de yngre har fått en svakere immunitet, kan en mutasjon som gir et mer aggressivt virus gjøre det bra.
Det är det här Sverige har gjort. Utökat kapacitet efter behov. I Norge står tomma IVA-avdelningar och väntar på patienter, samtidigt som landet är stängt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tror du (och andra som Gisecke) grovt underskattar folk/demokratier.
Om man kan visa/förklara att det är rätt åtgärd så accepterar de flesta kraftiga restriktioner under lång tid.

Gisecke som hela tiden hävdar att allt Sverige gör baseras på vetenskap.
Sedan säger han att ett av de tyngsta argumenten mot lockdown är att han inte tror att folk kommer acceptera det i en demokrati. Är det verkligen vetenskapligt bevisat? Hur/när skedde det?
Som jag nämnt i ett annat inlägg så är man i Italien förvånade över den uppslutning folket visar, man hade räknat med mer strul än det som varit.

Jag tycker att man skött det här bra gentemot folket vad jag har sett. Information, tydlighet, klara regler, förmaningar, uppmuntran samt gjort vad man kunnat för att livet ska kunna fortgå.
Hemarbete som här, webbaserad undervisning och utbildningsprogram i public service.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad skulle kunna få svenskarna att avstå besök hos frisören?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
I ett helt år? I princip ingenting.

Tänk för en sekund situationen,

att både kunden och frisören har munskydd/andningsmask,

och kunden kanske t om skyddsglasögon.

hur känns det?

Tryggt tycker jag. Lite konstigt kanske? Men tryggt.

LOL det går ju inte klippa för alla "stroppar" från mask och glasögon inser jag nu,

jag pudlar på den! haha
Citera
Medlem
aina08s avatar
Någon som sett pressträffen som var för barn?
Vet inte riktigt hur ja ska uttrycka mig efter att ha sett den (mer än typ som ett skämt).
Vad tycker ni andra?
https://www.regeringen.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in