2020-04-20, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fast det är väl en annan sak?
Jag skulle kalla det en taktik i sig:
Att stänga för att vänta på behandlingsmöjligheter.
Jag tror att Tyskland kan ha samhället så som de har det nu länge.

Du tror fel. Idag åker arbetarna i Wolfsburg till fabriken för att bygga bilar igen. Du tror en massa hela tiden utan att veta.
Citera
2020-04-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
OK, men om man nu t.ex. tar ett 5 dagars glidande medelvärde på den officiella serien med dödstal per dag så ser man att det ligger kring 7 döda om dagen. Från svenskt håll ser det ut som rena paradiset. Vi ligger ju minst 10 gånger högre (eller 5 gånger, då, om man justerar för folkmängd). Hade FHM och presenterat motsvarande siffror för Sverige, som de norska, så hade jag lagt mig på golvet på presskonferensen och kysst Tengells fötter.
Enig med deg i at Norge ligger rimelig bra til. Men det er den greia med at Norge ikke kommer til å blir Covid-19 fritt med det første. Det er som pokker, dessverre, men det kommer ikke til å skje. Det som er bekymringsfullt er at den gode trenden kan snu. Antall nye smittede i det siste burde ha falt mer. Den er for stabil. Nedadgående trend av innlagte på sykehus har stoppet opp.

Og så er det de observasjoner jeg, familien og venner gjør i Oslo og omegn; Mange folk blir mer og mer slappe med å holde avstand. Samtidig skjer dette med at samfunnet åpnes mer opp (dog har ikke Noreg vært like stengt ned som UK, Frankrike, Spania, Italia). Har vi dritflaks er det så lite smitte i samfunnet nå at det går rimelig bra lell, samt at smittetesting og -sporing kan begrense oppbluss.
Senast redigerad av zebern 2020-04-20 kl. 10:41.
Citera
2020-04-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumppigo
Deras stigning av fall har varit väldigt snabb. Dödsfallen kommer sen, annars ljuger de....

De har lite fiffel med diagnoserna också så många döda blir kategoriserade som lunginflammation och inte corona.
Citera
2020-04-20, 10:39
Medlem
Det är något seriöst fel på debatten. Folkhälsomyndigheten säger att det kan uppstå flockimmunitet i Stockholm i maj och media hurrar på. Vad ingen säger är att ca 4.000 människor kommer att dö i processen. Detta är enligt modeller av Tom Britton som har fått uppmärksamhet och applåder. Förmodligen blir det fler döda eftersom smittan har kommit in i äldreomsorgen.

Det stannar inte med 4.000 personer i Stockholm. Smittan sprider sig just nu runt om i landet och regeringens plan är att vi ska ha samma utveckling överallt. Det kommer att innebära över 26.000 döda om Brittons modeller stämmer. Det är alltså 1 död per 500 invånare.

För att säga det rent ut, vad fan håller Sverige på med? Jag blir illlamående av att tänka på att våra politiker med berått mod låter människor lida och dö. Jag blir lika illamående vid tanken på att många inte bryr sig utan hänvisar allt till "experterna".

Detta är en fråga om etik och moral och om inte vi klarar av att ha etik och moral själva så är det något fel på oss som människor.
Citera
2020-04-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
0,85% dödlighet är en rätt bra uppskattning.

Baserat på vad?
Citera
2020-04-20, 10:40
Bannlyst
Jag minns Schindler's list. Huvudrollen var en smart kvinnokarl som gav skenet av att enbart bry sig om pengar och fitta.
Sen med tiden märkte man att han var mycket mer empatisk är vad man kunde trott i början.
Och sen på slutet minns jag nåt som fick mig verkligen att känna värme och hopp för vad människor kan känna.
Han började gråta och skyllde sig själv för varje bil han hade köpt och som var lika med en person som kunde räddats men inte räddades.

Undrar hur många av de personerna som kommer gotta sig över sin nya iphone, sin resa (till Gotland, då att åka utomlands är mest troligt ej genomförbart för en lång period hoppas vi), sin nya wellington-klocka, eller varför inte rolex, hur de kommer att känna sig när allt detta är över?

Kommer de nånsin att känna lukten av blodet? Kommer de drömma mardrömmar? Hur kan en person som är medveten om vad man varit medhjälpare till, kunna leva som vanligt? Jag hoppas spöken kommer sätta sig in djupt i deras hjärna och aldrig lämna dem i fred.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja och på folkhälsomyndighetens grafer är väl dödssiffrorna för senaste dagarna inte på någon nedgång vad jag kan se? Undantaget så klart igår och idag som varit så hela tiden pga rapporteringslatens.
Vi hade toppen den 8e på över 100 döda. Sedan gick det ner till 75-80 i en vecka. Sedan till 60-65 under ett par dagar. Senaste två dagarna är som sagt inget att lita på pga eftersläpning.

Jag skulle klassa det om att det går ner.
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I have no idea if you and I agree or disagree, but it's not relevant.

You are on a Swedish forum damnit and if you want to communicate please use a language that everybody understands.

Tack så mycket.

Det finns fyra stycken officiella språk som man får använda här på Flashback forum. Det är Svenska, Engelska, Danska och Norska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inte jag heller.
Rädda sig den som kan.

Många enskilda kriser har fått mig att misstro svenska myndigheter, men coronakrisen toppar ju listan.

Inte är det bättre på lägre nivå.

Idag ska jag kastas in i coronavården, med fem minuters varsel. Min chef har inte förberett mig ett dugg. Han har inte ens sagt lycka till.

Mina chefer är nog lika ointresserade av min hälsa som Anders Tegnell...

Jag är kanonmat.

Då säger vi lycka till istället och hoppas att du ger oss regelbundna uppdateringar från din förstaplats.
Jag är bara tacksam att det finns såna som du som faktiskt gör sina jobb vetandes att dom kan bli sjuka.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Baserat på vad?

Baserat på siffror från Tyskland och Sydkorea som visar på en dödlighet på under 1%. Eller varför inte svenska siffror. Imperial college uppskattar att 10% av svenskarna någon gång haft sjukdomen.
Citera
2020-04-20, 10:41
Medlem
Robocraps avatar
https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3080688/coronavirus-hong-kong-reports-no-new-cases-first?utm_medium=email&utm_source=mailchimp&utm_ca mpaign=enlz-breaking_news&utm_content=20200420&MCUID=5e5952287 c&MCCampaignID=c52d1f6d3e&MCAccountID=3775521f5f54 2047246d9c827&tc=2

Inga nya fall i Hong Kong.

Frågan är hur tillförlitliga dessa siffror är?
Citera
2020-04-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Spelar väl ingen roll om det finnes rekommendationer när folk bara tänker på förlorad inkomst och går o jobbar ändå.
Problemet är att det är Mkt timmisar innom vården

Japp, staten skulle gått in tidigt och garanterat löner för dom och för riskgrupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in