Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Trådtiteln nämner "panik", men jag vet inte hur mycket av den varan det verkligen finns?
Handeln pratar om att hamstringen har upphört, inspektörer pratar om att det blir allt trängre på Stockholms uteserveringar. Bekantar till mig fick nyligen ett utskick från barnens skola där det stod: "Det går rykten om en corona-smittad lärare på skolan. Vi vill bara bekräfta att det stämmer." Det var allt.
Jag drar mig till minnes hur snacket gick i tråden i slutet av januari/början av februari, om hur obekräftade spekulationer om eventuellt smittade var tillräckligt för att flera tråddeltagare snackade om att det var hög tid att säga upp sig från jobbet och flytta ut i en stuga i skogen (jag överdriver inte). Numera är situationen istället alltså: "Ja, vi har corona på skolan, so what, vi ses på måndag". Vilken utveckling!
Vid den tidpunkten så visade data från andra länder att det skulle bli illa, bla 10‰ svårt sjuka.
När vi då samtidigt inte vidtog några åtgärder så hölls diskussion efter det.
Sedan så visar det sig att effekten blev mycket lindrigare i Sverige än förväntat.
Det blir spännande att se framöver när dom äntligen får tummen ur och testar hur spridningen ser ut.