2020-04-20, 00:06
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart är det så. Jag vet heller inte om allt kommer bli tio resor värre om en månad. Men just nu är det inte rimligt att vidta hårdare åtgärder än vi har just nu. Dödstalen och inlagda har inte skenat iväg och sjukvården pallar trycket. Då är det väl läge att sitta still i båten?

Du kan ju inte påstå att sjukvården "pallar trycket" (vafan är du 17 eller?) när man skickar hem folk.

?!?!?
Citera
2020-04-20, 00:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja. I synnerhet om det är ett nytt virus som ingen har varit i kontakt med tidigare.

Det hittas nya virus hela tiden. Du tycker alltså att vi ska stänga ner hela samhället varje gång detta händer? Det kommer bli jävligt svårt att få till ett fungerande samhälle med en fungerande sjukvård om man gör så tror jag.
Citera
2020-04-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Finns det någon riskfaktor som är starkare än hög ålder? Här har jag inte full koll själv. Om det är sant så kan jag säga att jag inte sett någon studie som visar på en högre dödlighet än 20% för personer 80+.

Sen köper jag att det inte finns några raka och 100% säkra svar. Allt vi kan göra är att värdera risker och väga det mot konsekvenser av olika åtgärder.

Edit: fullständigt oviktat mot riskfaktorer ska vi också komma ihåg att testande sker i begränsad omfattning och att mycket tyder på att markant fler smittats än antalet som registrerats som smittade.
HIV kan jag tänka mig. I Sverige behandlas HIV. En väl behandlad HIV är ingen riskfaktor. Men utan läkemedel sjunker CD4+ och T-lymfocyter till 14% efter minst 8 år och utveckar AIDS (gäller vuxna) Bebisar kan utveckla AIDS inom ett år. Deras immunförsvar kommer inte klara detta. Studier från Afrika kommer väl så småningom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Rapporteras det som Coronafall om du dör ensam i hemmet utan att blivit testad?

Jag vet faktiskt inte men jag skulle gissa att man kan koppla det till Corona så gör man det. Skulle faktiskt tippa på att Sverige är rätt ivriga att identifiera dödsfall som är kopplade till Corona vilken potentiellt skulle kunna leda till en överskattning. En person som avlider pga. hjärtinfarkt med testad Corona skulle nog kunna bli del av statistiken även om viruset inte har någon påverkan på utgången. Olika länder tillskriver Corona olika olika stor andel av dödsfallen. Belgien rapporterar mer än grannländerna vilket även Sverige gör.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
When was the last press conference in regards to triage before this?

Förändrade vårdrutiner brukar inte kräva presskonferenser. På det hela taget är de flesta väldigt ovetande om sorteringar och prioriteringar som sker och alltid har skett inom vården, i Sverige precis som i alla andra länder. Man skulle kunna säga att fjällen har fallit för ögonen (google-translata den du) på många, vilket gjort dem oroliga och som nu börjar gå över i paranoia.
Citera
2020-04-20, 00:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det gör det om du bemödar dig att kolla SCB:s preliminära siffror.

Problemet är att om du blir hemskickad vid porten så testas du inte och således kommer det inte reggas som ett Coronafall (bara intagna testas).

SCB:s siffror visar dock rejäl överdödlighet som inte kommer gå att snacka sig ur...

Nej, se data från SCB. https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/

Det inrapporterades 2154 dödsfall vecka 14, det är faktiskt inte den högsta siffran mellan 2015-2020 så har det rapporterats två veckor med högre dödlighet nämligen vecka 9 och 10 år 2018. Så vitt jag vet så pågick ingen pandemi då.
Citera
2020-04-20, 00:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Jag vet faktiskt inte men jag skulle gissa att man kan koppla det till Corona så gör man det. Skulle faktiskt tippa på att Sverige är rätt ivriga att identifiera dödsfall som är kopplade till Corona vilken potentiellt skulle kunna leda till en överskattning. En person som avlider pga. hjärtinfarkt med testad Corona skulle nog kunna bli del av statistiken även om viruset inte har någon påverkan på utgången. Olika länder tillskriver Corona olika olika stor andel av dödsfallen. Belgien rapporterar mer än grannländerna vilket även Sverige gör.

Nej,

FHM dubbelkollar enbart personnummer med regionerna, som i sin tur ger utslag om de har tidigare testats för Corona.

Så mörkertalet är stort.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du kan ju inte påstå att sjukvården "pallar trycket" (vafan är du 17 eller?) när man skickar hem folk.

?!?!?

Jag känner flera som jobbar inom sjukvården och jag kan försäkra dig om att de kan hantera situationen än så länge. Vet inte vilka du syftar på som man ”skickar hem”? Förmodligen folk som över huvudtaget inte ska vara på akuten alls.
Citera
Bannlyst
Citat:

?!?!?

Vården har alltid skickat hem folk.
Citera
2020-04-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det hittas nya virus hela tiden. Du tycker alltså att vi ska stänga ner hela samhället varje gång detta händer? Det kommer bli jävligt svårt att få till ett fungerande samhälle med en fungerande sjukvård om man gör så tror jag.

The thing that separates this from those other viruses is how infectious this one is. That alone wouldn’t be too terrible if it wasn’t also remarkably deadly for being so infectious. Nobody is going to shut society down for a new cold virus, no. But this isn’t a cold virus, so precautions need to be taken.
Citera
2020-04-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Folk i små städer är ungefär som folk i små städer brukar vara.
Stockholm likadant, men lite mer plats i pendeltåg och tunnelbana.

Nej folk i små städer är inte som folk i små städer brukar vara.

Alla tåg brukar vara i princip fulla i mitt län. Speciellt de mot Stockholm. Nu är 90(!) procent av tågen inställda för att folk inte åker tåg. För de gör inte som de brukar göra.

På stan är det dött, morgon som kväll.

En tid hos kiropraktor eller frisör får du samma dag, om du nu går dit vilket nästan ingen gör.

Ingen spelar fotboll eller ens tränar. Än mindre samlas tusentals att se stadens lag spela i Superettan.

Folk gör inte som de brukar göra.
Citera
2020-04-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nya sjukdomar innebär alltid ändrade vårdrutiner. Inget märkligt i det.

Exakt.
De har tagit fram de nya reglerna för ”in worst case scenario”
Men inte börjat praktiserat det ännu.
Det har inte behövts.

Sen att de mycket gamla i riskgrupp med bakomliggande sjukdomar inte får respirator är till största delen för att de kommer dö av det.

Det handlar fortfarande om att med alla medel skydda de äldre och utsatta så de inte blir smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in