2020-04-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
För att man vägrar ge vård till en viss åldersgrupp.

Man lämnar folk att dö för att det ska se fint ut i statistiken.

Man lämnar inte folk att dö om man anser att de skulle kunna överleva intensivvård med ett tillfrisknande. Åter igen, prioriteringar sker hela tiden, även när det inte är Corona. Vi ger inte livsuppehållande vård och lidande till de som inte klarar det.

Ditt andra påstående faller snabbt mot det första. Vi rapporterar dessa dödsfall. Det syns i statistiken och är en anledning till att folk är upprörda över Sveriges höga siffror.
Citera
2020-04-19, 23:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tyskland har 13000 lediga intensivvårdsplatser as we speak.

U-landet Sverige har det inte.

Vi skickar hem folk för att dö utanför statistiken. Ej reggade som Coronafall och så ser det ut som om vi har lediga platser också.

Måste följas upp i efterhand hur stor överdödlghet som landet har under denna tid för att få en uppfattning om de verkliga dödstalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Tyskland följer WHO:s rekommendationer. Man testar och smittspårar.

Sverige har helt struntat i WHOs råd hela tiden.
Citera
2020-04-19, 23:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vadå ”lyckades stoppa”? Det går ju skitdåligt just nu i Ryssland. Menar du att de ”lyckades” fördröja smittan någon vecka?

- Jag förklarade ju det. Ryssland fick in sjukdomen i ett senare skede. Och då kom sjukdomen västerifrån. Jag ville med detta påvisa att stängda gränser är en fungerande metod för att stoppa en epidemi.

Europeiska Unionen borde ha gjort som Ryssland, och stoppat resenärer från Kina. Europa borde även ha gjort som Ryssland, och arbetat intensivt på att hitta smittbärare som redan hade kommit in i Europa.

Citat:
Det är såklart helt meningslöst.

- Det var meningslöst enbart på grund av att Europeiska Unionen gav viruset en fristad. Annars hade Rysslands metod fungerat utmärkt. Skulden ligger på Europas smittskyddsmyndigheter, och inte på Ryssland.
Citera
2020-04-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Det är väl svårt att svara på just nu. I Sverige tror jag inte det. Allt beror ju på hälsan från början.

Det ser olika ut i varje land. I Sverige lider 16% av fetma. Fetma är en riskfaktor.

I UK har de sagt att 70% av de som dött på IVA haft ett BMI över 30.

UK ligger väl på plats 3 i Europa gällande fetma. Sverige plats 17.

Många saker spelar in. UK har 2 miljoner diabetes typ 2. 0,03%

Sverige har 500 000 diabetiker. 85-90% är diabetes typ 2. 0,045%

Största riskfaktorn är högt blodtryck vilket 30% av Sveriges befolkning har.

Men änsålänge har de ju sagt att bara 1/10 svenskar visar symtom. Jag tror inte att 20% av Sveriges befolkning behöver sån vård. Men det ser olika ut i varje land. Tänk ett sånt här Virus i ett land med mycket HIV? Där de inte har tillgång till antivirala medel? Studien är baserad på Wuhan inte Sverige. Många som röker i Kina tydligen.

Håller med, till det har vi också i Sverige låg grad av antibiotika resistens(5 %), i alla fall om man jämför med södra Europa, typ Italien/Spanien som tydligen ligger uppemot 50,%. Vet dock inte hur det ser ut i GB.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
blev så förbannad idag folk sitter å trängs på fiket
och gassar i solen en irriterande idiot sitter
och raljerar om att han kände sig krasslig igår kväll
varpå hans jävla polare garvar: "omeh då kanske du hade
kåråååna då höhöhöhöhöhö?"
han svarar: "hähähähä njae får se de gick ju över i morse
aaja skitsamma rå"
där sitter de och skrålar i sin helvetes egoism och självupptagenhet
medans andra ligger på IVA och kämpar för sina liv och
medans sjukvårdspersonal jobbar tills de gråter

satan vad lack jag blev på dem båda de skulle behöva rejält
med stryk

Ja visst är det fel men det är ju endast rekommendationer vilket betyder gör som du vill men tänk dig för du kan ju göra så här i stället.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Man kan inte tänka så. Ett land måste handla utefter den stora massans bästa. Min gamla mormor tillhör den mest utsatta riskgruppen men är man riktigt gammal och sjuk kan man dö av en ”vanlig” infektion ändå. Det är så livet ser ut.

Jag säger inte att Sverige skött allt perfekt. Att det dör så många på ålderdomshem är ett totalt haveri. Men rent krasst så drabbas vi av smittor med jämna mellanrum. Så har det varit sen tidernas begynnelse.

Återkom efter att du fått en rejäl kyss av Corona.

Snacka går ju.

Glöm inte att Corona är nyckfullt och just du kan mycket väl bli det där mindre sannolika fallet.
Citera
2020-04-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Precis jag misstänker. Tyskland har mer resurser och har inte sparat in på sjukvården lika mycket som Sverige för att finansiera massa vänsterprojekt. Frågan är varför UK sticker ut trots lockdown. Har de ännu sämre sjukvård än Sverige?
I London bor väl runt 13 miljoner? Typ mer än hela Sveriges befolkning på en och samma yta. Går lite snabbare då. De har tydligen lite hälsoproblem. https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/augusti/sockerskatt-pa-sota-drycker-infors-i-england/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja dessvärre är det så.
Men det är inte unikt för nu.
Detta har man gjort jämt.

Not like this you haven’t. Why do you think a fair few press conferences mentioned triage and the new rules for it?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Man lämnar inte folk att dö om man anser att de skulle kunna överleva intensivvård med ett tillfrisknande. Åter igen, prioriteringar sker hela tiden, även när det inte är Corona. Vi ger inte livsuppehållande vård och lidande till de som inte klarar det.

Ditt andra påstående faller snabbt mot det första. Vi rapporterar dessa dödsfall. Det syns i statistiken och är en anledning till att folk är upprörda över Sveriges höga siffror.

Rapporteras det som Coronafall om du dör ensam i hemmet utan att blivit testad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Här är ett av dem bevisen.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10213765044840559&set=gm.2635299203 404988&type=3&theater&ifg=1

Ledsamt och tragiskt men menar du även att vi skall häva besöksförbudet på äldreboenden?
Citera
2020-04-19, 23:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Precis jag misstänker. Tyskland har mer resurser och har inte sparat in på sjukvården lika mycket som Sverige för att finansiera massa vänsterprojekt. Frågan är varför UK sticker ut trots lockdown. Har de ännu sämre sjukvård än Sverige?

England fick väl in smittan tidigt och var oförberedda. Lite som Italien.
Citera
2020-04-20, 00:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Japanerna är bra på sådant.
Sverige har mer än sex gånger så många döda som Japan i förhållande till folkmängden.
28/3 hade Italien 100x så många döda som Sverige. Betyder inte det att vi har rätt och dom fel?

Jag har inte delat med folkmängd, men gör jag det så hade Italien ändå 16x så många döda som oss det datumet. Alltså gör vi ändå rätt och dom fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in