2020-04-19, 23:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sverige har ledig kapacitet på intensivvården. Den är belagd till ca 70% i dag. Fältsjukhuset på Älvsjömässan har inte ens tagits i bruk.

För att man vägrar ge vård till en viss åldersgrupp.

Man lämnar folk att dö för att det ska se fint ut i statistiken.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Massor med döda för att folk har någon krona mindre i sin aktieportfölj. Struntprat.
Nej, stäng ned hela landet nu en tid för att få färre döda.

Tycker du att det ska bli standard varje gång ett nytt virus upptäcks och dödar några tusen av 10 miljoner att man stänger ner hela landet?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Du skriver ju själv att en lockdown skulle göra så att ingen tjomme dött. Flertalet länder har infört lockdown, trots det dör folk i olika annan takt..

Så du menar att en lockdown skulle vara i över 2 månader? Hur lång tid tycker en sån som du vore rimligt, 6 månader?

Förstår du dig på ekonomi öht? Fattar du vad det skulle innebära för framtiden? Kommande generationer? Nä, jag tror du inte förstår alls, det är det ens alarmerande här. Ni som vill stänga ner allt tills viruset kan bekämpas med vaccin.

varför förvränger du mina påstående? Jag har aldrig sagt att ingen har dött i dessa länder för självmord. Jag har sagt att det inte finns nån chans att det kan dö fler (men inte ens i närheten) pga självmord än pga covid-19. Du har oärligt förvrängt mina påstående.

Ja, men det är inte jag som säger att en lockdown varar i 2 månader. Det är vad som händer runtom i världen. Så återigen, hitta inte på.

Jag förstår mig på ekonomi. Vart vill du komma?
Även andra länder tar smällen pga lockdown. Enda landet som inte gör det är Sverige. Av giriga skäl.
De flesta andra länder har inte heller möjligheten att ta en ekonomisk smäll då de flesta länder är fattigare än Sverige.
Men ändå tar de smällen.
Och detta får ni att framstå som att de är dumma i huvudet.
Men det är snarare så att de har etik. Något som Sverige och du som skriver detta saknar helt.
Citera
2020-04-19, 23:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tycker du att det ska bli standard varje gång ett nytt virus upptäcks och dödar några tusen av 10 miljoner att man stänger ner hela landet?

Vad tycker du om det hotade dig och din familj?

Vad skulle du välja?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
"Man ska vara stolt , orädd svensk, fastän världen håller på att rasa samman"
Vill minnas att när terrordådet sköljde över oss -så var det "visa ingen rädsla, samhället ska fortsätta som vanligt"
Jag märker att vi endera är helt känslostörda , går på glas, går på eld, äter plåtburkar, spikar, taggtråd, näst intill.
Kan ju faktiskt vara en fördel att vara så i nuläget. Äta taggtråd ungefär.

Våra barn är lugna för att vi är lugna för att de styrande är lugna i det här kaoset.
Rädda måste väl de vara de också men visar det inte.

Jag känner mig märkligt, äckligt lugn i det här och har funderat på vad allt handlar om egentligen. Varenda en jag möter är lugn.
Varför?
Finns ingen panik.
Jag känner mig lugn samtidigt som jag tycker att det är hemskt att människor dör utav covid-19.
Förstår inte på mig själv just nu.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sverige har ledig kapacitet på intensivvården. Den är belagd till ca 70% i dag. Fältsjukhuset på Älvsjömässan har inte ens tagits i bruk.

Det är för att man skickar hem folk för att dö i hemmet för man tror att det snart skall komma ett drös med patienter som har bättre chans att klara sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo5eOm/ivo-granskar-karolinskas-prioriteringar
Citera
2020-04-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vid skrivandes stund har UK ca 16000 döda pga viruset. Sverige har ca 1500. UK har 238 dödsfall per 1 miljon invånare, Sverige har 150.

UK har nu på flera ställen full auktoritär lockdown medan Sverige har det inte. Tyskland ser mycket bättre ut med 54 dödsfall per 1m invånare. Hur kan denna skillnad förklaras? Jag ser ingen direkt koppling till lockdown utan något annat måste vara avgörande faktorn.

Precis som någon ovan skrev... aggressiv testning i Tyskland och smittspårning(man har resurser till det). Betydligt bättre sjukvårdsystem och kapacitet... underskatta aldrig Tysklands förmåga.

Men tycker de är för tidigt å säga nåt oavsett.

Oklar källa läste jag tidigare om att man skicka hem dom äldre till barn/barn barnen för att inte ligga ihopsatt med andra människor på äldreboende om man inte kan skydda dom där (Tyskland)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Sällberg nämnde just HIV som ett synnerligen besvärligt virus i motsats då till covid19 där man redan är på god väg.
Jag hoppas att han har rätt. Jag har inte själv sysslat med forskning på vaccin, men har haft nära kollegor som gjort det. Bakslagen står ofta som spön i backen så att säga. Men låt oss hoppas på det bästa. Det vore synnerligen välkommet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Flockimmunitet kommer uppnås oavsett om man stänger ner eller har öppet. Däremot kan andra dö om sjukvården blir överbelastad.

Om vi antar att sjukdomen hade haft 100% dödlighet, vilket vissa sjukdomar har. Skulle du även då ha förespråkat gruppimmunitet. Eller skulle du ha gjort de om det var 50% dödlighet.

Att ha detta som en strategi är ingen generell lösning på alla smittor. Beroende på hur allvarlig sjukdomen är så kan man välja olika strategier. Det är inte så att alla smittor måste sluta med gruppimmunitet. Människan har en viss förmåga att försvara sig mot smitta och jag är övertygad om att man kan göra det om det behövs. Vilken strategi som är den optimala just när det gäller covid19 vet jag inte men det är absolut inte så att det är självklart att man måste låta smittan spridas till alla.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
För att man vägrar ge vård till en viss åldersgrupp.

Man lämnar folk att dö för att det ska se fint ut i statistiken.

Det skulle ge ännu högra dödlighetsiffror.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
De som cherry-pickar data från såna sammanställningar vill splittra.
Eller så är de som cherry-pickar data bara så oerhört enfaldiga att de inte förstår att sätta siffrorna i ett vettigt sammanhang av andra uppgifter.
Splittra vadå? Man tänker väl själv.
Hur kan man få dödssiffror att handla om vettighet.
Citera
2020-04-19, 23:51
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Precis jag misstänker. Tyskland har mer resurser och har inte sparat in på sjukvården lika mycket som Sverige för att finansiera massa vänsterprojekt. Frågan är varför UK sticker ut trots lockdown. Har de ännu sämre sjukvård än Sverige?

Vet ej.

Britter är ju generellt inte friskusar.
Mycket alkohol och friterad mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in