Citat:
Ursprungligen postat av
rocknrullstol
Det är väl svårt att svara på just nu. I Sverige tror jag inte det. Allt beror ju på hälsan från början.
Det ser olika ut i varje land. I Sverige lider 16% av fetma. Fetma är en riskfaktor.
I UK har de sagt att 70% av de som dött på IVA haft ett BMI över 30.
UK ligger väl på plats 3 i Europa gällande fetma. Sverige plats 17.
Många saker spelar in. UK har 2 miljoner diabetes typ 2. 0,03%
Sverige har 500 000 diabetiker. 85-90% är diabetes typ 2. 0,045%
Största riskfaktorn är högt blodtryck vilket 30% av Sveriges befolkning har.
Men änsålänge har de ju sagt att bara 1/10 svenskar visar symtom. Jag tror inte att 20% av Sveriges befolkning behöver sån vård. Men det ser olika ut i varje land. Tänk ett sånt här Virus i ett land med mycket HIV? Där de inte har tillgång till antivirala medel? Studien är baserad på Wuhan inte Sverige. Många som röker i Kina tydligen.
Finns det någon riskfaktor som är starkare än hög ålder? Här har jag inte full koll själv. Om det är sant så kan jag säga att jag inte sett någon studie som visar på en högre dödlighet än 20% för personer 80+.
Sen köper jag att det inte finns några raka och 100% säkra svar. Allt vi kan göra är att värdera risker och väga det mot konsekvenser av olika åtgärder.
Edit: fullständigt oviktat mot riskfaktorer ska vi också komma ihåg att testande sker i begränsad omfattning och att mycket tyder på att markant fler smittats än antalet som registrerats som smittade.