2020-04-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tror att den debatten kommer att vara svensk, för på nåt sätt måste man framstå som bäst.
Sverige har så länge jag vet alltid haft ett behov av att vara bäst (eller hänga efter de man tycker är bäst). Mindervärdeskomplex eller storhetsvansinne?
Andra länder kommer att analysera saker nyktert.

Med Sveriges historia inom statistik och datainsamling, är kanske Sverige det enda land som kan göra riktiga beräkningar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
blev så förbannad idag folk sitter å trängs på fiket
och gassar i solen en irriterande idiot sitter
och raljerar om att han kände sig krasslig igår kväll
varpå hans jävla polare garvar: "omeh då kanske du hade
kåråååna då höhöhöhöhöhö?"
han svarar: "hähähähä njae får se de gick ju över i morse
aaja skitsamma rå"
där sitter de och skrålar i sin helvetes egoism och självupptagenhet
medans andra ligger på IVA och kämpar för sina liv och
medans sjukvårdspersonal jobbar tills de gråter

satan vad lack jag blev på dem båda de skulle behöva rejält
med stryk
Och om du hörde denna konversation så var du naturligtvis själv där! Eller så hittar du bara på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Haha ja... att redigera lite stycken är alltid kul.
Tyvärr är det sant det jag skrev.
Ha en åsikt som går emot mängden så fryses du ut.
Ja, jag har märkt det. Sådana som jag kallas både förnekare och mördare. Och då tycker jag ändå att Tegnell gjorde bort sig i början och i övrigt är en ganska slät figur.
Men det har egentligen inte så mycket med Folkhälsomyndigheten och deras strategi och uppdrag att göra. Att tillvarata folkhälsan i stort på lång sikt är något annat än att specifikt bekämpa covid-19 så effektivt som möjligt.
Jag anser att det är tragiskt att de som nu är livrädda för viruset inte ens försöker anstränga sig för att förstå innebörden av detta.
Men det är i och för sig mänskligt. Och i slutändan är vi just det allihop.
Citera
Medlem
Man undrar vad som får FHM så jävla bortkopplad från verkligheten när personer som jobbar inom vården beskriver helt annorlunda läge, I tisdags stod Anders Wallersten och sa att de skulle titta på om de kunde lyfta restriktioner, i dag säger han att det inte är aktuellt. Vad är det för jävla stolpskott som vi har på FHM egentligen?

https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskans-vadjan-fran-intensiven-forsta-allvaret/
Citera
Medlem
Covids avatar
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.27.20045575v2.full.pdf

We now include preventive measures. We still assume R0 = 3 and a doubling time of d = 3 days without preventions.

Similarly, the predicted total number of case fatalities is Nfτ and NfτE respectively.

In the more likely case of a heterogeneous community the fractions should be deflated by about 20%.

τ = 94%
τE = 78%
f = 0.3%.
N = 10 000 000

Således: 0.80 * N * f * τE = 18720, och 0.80 * N * f * τ = 22560, medelvärde (22560 + 18720)/2 = 20640 ≈ 20000.

Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
När sa Britton att totalt 20,000 kommer avlida?

Jag hittar detta från Strömstads Tidning 2/4,

"En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton."

Nu gör vi ju något åt coronaviruset, så 15,000 stämmer ju inte heller..
Citera
2020-04-19, 23:14
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svenskar är inte klokare än resten av världen.
Svenskar är mer hänsynslösa än resten av världen.

Ingen tjomme skulle dött ifall landet hade satts i lockdown som resten av världen.
Om det hade dött folk av självmord hade det varit extremt färre än vad det dör nu.
Räcker att se runtom i världen hur många som begått självmord. Hade det varit så många i andra länder som är i lockdown, hade det kommit fram. Så nej, antal folk som hade begått självmord hade aldrig varit någonstans i närheten av dem som dör nu pga covid-19.

Och att folk skulle dö av svält är förstås inget som människor som har åtminstone en hjärncell skulle ens få för sig att tänka.

Bra skrivet. Håller med.
Sverige har skött den här epidemin så uselt att landet borde sättas under tvångsförvaltning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Det är inte bara intensivvård. Finns inte vanliga vårdplatser så dör människor också. De flesta behöver inte intensivvård. Runt 6% har de tidigare sagt. Mycket högre andel som behöver en vanlig vårdplats. Jag vet inte vad ditt yrke är eller vad du jobbar med.

Men jag är utbildad och jobbar inom sjukvården. Den info jag har fått änså länge är att de flesta corona-patienter behöver 5-10 liter syrgas. Inte respiratorer. Man kan dö även då, om syrgas och vanliga vårdplatser tar slut.

Helt korrekta påståenden. Men du missar min poäng. Du får gärna rätta mig om du anser jag har fel men det är väl fortfarande långt ifrån 20% av alla smittade som behöver den typen av vård?
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Tänk dig den årslånga debatten om hur det ska räknas, och alla som kommer försöka vinkla så just deras land kommer väl ut. Hua.

Finns en risk att det kommer finnas fler tolkningar än vad det gör inom religösa skrifter.
Citera
2020-04-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du låter ironisk?

Jag tycker sett väl väldigt vettigt sagt av Frode Forland. Hon vill inte dra förhastade slutsatser som 95% av trådens idioter gör. Dessutom utan kompetens.

Om du läser mina övriga inlägg i tråden inser du att jag inte är ironisk.

Vi har bara skrapat i början av denna kris och Sverige har situationen under kontroll (inte fler sjuka än vi kan ta hand om) samtidigt som vi är närmare folkimmunitet än de flesta och en ekonomi i hyfsat skick.
Citera
2020-04-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra skrivet. Håller med.
Sverige har skött den här epidemin så uselt att landet borde sättas under tvångsförvaltning.

Det tror jag att du tyckte redan innan covid.
Citera
2020-04-19, 23:16
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är det hoppet. SARS drabbade inte särskilt många därav lågt intresse för vaccin eller bot. Nu för detta är det megaintresse.

Men som vanligt eller kanske än mer denna gången kommer det vara noll samarbete. Den som först hittar vaccin eller bot kommer ju bli megarik. Därav samarbetar de inte. Vilket gör att om möjligt kommer det gå långsamt att få fram det.

Det är det som är risken. Tar längre tid p.g.a. att alla vill ha fram det först, själva.
Citera
2020-04-19, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
blev så förbannad idag folk sitter å trängs på fiket
och gassar i solen en irriterande idiot sitter
och raljerar om att han kände sig krasslig igår kväll
varpå hans jävla polare garvar: "omeh då kanske du hade
kåråååna då höhöhöhöhöhö?"
han svarar: "hähähähä njae får se de gick ju över i morse
aaja skitsamma rå"
där sitter de och skrålar i sin helvetes egoism och självupptagenhet
medans andra ligger på IVA och kämpar för sina liv och
medans sjukvårdspersonal jobbar tills de gråter

satan vad lack jag blev på dem båda de skulle behöva rejält
med stryk

Den ökända svenska mentaliteten som bottnar i narcissim och egoism. Man bryr sig egentligen bara om sig själv och sina egna behov och offrar gärna andra för att uppnå det. Allt annat är spel för gallerian som tex "feminism", "allas lika rätt" och lyxmigrant projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in