2020-04-19, 22:06
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det finns som jag ser det tre faktorer som skulle kunna justera så att Sverige totalt i slutändan faktiskt kommer att ha fler dödsfall än våra grannländer.

1. Sverige får in smittan i äldreboenden i en högre grad än våra grannländer (det har Sverige tyvärr idag, hur det blir för de andra vet vi inte än men vi får hoppas på det bästa)
2. Sjukvården kollapsar i Sverige men står pall i övriga länder (högst osannolikt då Sverige hittilldags klarat detta relativt väl)
3. Det kommer ny medicin eller ett nytt vaccin i närtid. Detta är inte alls speciellt troligt, det kommer att ta en jäkla tid att få det klart. Allt annat är önsketänkande.

Länderna har ju redan påbörjat en öppning av samhället igen, man kommer inte kunna hålla en lockdown länge och det ser vi nu. Resultatet av deras extremt dyra lockdowns är egentligen bara att de skjutit på problemen. De står nu inför en ofantlig utmaning att öppna upp.
Vaccin i närtid är inte speciellt troligt, nej. Men behandlingsmetoderna och läkemedel kommer garanterat att utvecklas. Det handlar heller inte bara om läkemedel. Rutiner kommer att anpassas och tillgängligheten på skyddsutrustning kommer inte vara det problem det är idag. Om dödligheten går från t.ex. 1 % till 0,5 % kommer det ha stor effekt på det totala dödsantalet.

Med denna utvecklingsfientliga och teknikpessimistiska inställning är inget ovanligt. Ett exempel från en helt annan sfär är pratet om hur oljan kommer att ta slut. Periodvis var det nästan ett etablerat faktum att oljan skulle ta slut inom några decennier. I takt med att oljepriset steg och incitamenten för nya utvinningsmetoder ökade så blev det ju sen snopna miner på peak oil-anhängarna när oljeproduktionen istället slog nya rekord.

Naturligtvis öppnar länder som har kontroll på smittan upp sig. Vad är det konstiga med det? Deras restriktioner har ju skapat förutsättningar just för att kunna öppna upp på ett kontrollerat sätt.
Citera
2020-04-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Det där blev faktiskt riktigt kul!

Haha ja... att redigera lite stycken är alltid kul.
Tyvärr är det sant det jag skrev.
Ha en åsikt som går emot mängden så fryses du ut.
Citera
2020-04-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Jag tror inte att ett land kommer vara helt nedstängt i ett år. Men Finlands "Anders Tegnell" förklarade på ett bra sätt hur man skulle kunna hantera fas 2 (när ett land öppnas upp igen):

Snabba och resoluta punktinsatser och individuella karantäner kan bli ett sätt att tackla problemet.

Allt är en kapplöpning mot tiden. En mer bestående lösning kommer först när det finns ett väl fungerande vaccin eller effektiva mediciner. Så det gäller att hålla ut tills dess.

Intressant att han går emot många på Flashback (inte du) som hävdar att epidemin försvinner om man kör en bra lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
USA som är hårt drabbat, läste 39000 döda tidigare idag har faktiskt färre döda i förhållande till folkmängden än coronacentrumet Sverige.
Det stämmer.

Döda / befolkning
  • Sverige 153
  • USA 122
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det blir så i vår eko-bubbla, eftersom majoriteten på Flashback verkar vara för karantän och lockdown så tror man det reflekterar verkligheten.

Jag känner verkligen ingen ute i det verkliga livet som vill bli inlåsta, vare sig de är höger-höger eller vänster.

Min kritik handlar mer om idiotiska farliga uttalande från AT om att munskydd inte hjälper och att man måste ha symptom för att smitta mer än att jag vill stänga ner allt.

De borde snabbt isolerat riskgrupperna och alla som vårdat dem skulle haft skydd.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
lol danska smittskyddsexperten i Agenda tyckte att svenska modellen är bäst och den norska experten tillstod att Sverige blir flockimmuna långt innan Norge

Det sa även tegnell i radions P1 idag.

Han pratar med sina motsvarigheter i norden en gång i veckan och de är alla överens om att tegnell har rätt linje.

Det är politiker i danmark och norge som valt en annan väg
Citera
2020-04-19, 22:09
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ja, men Sverige har idag en uppskattad mängd om ca. 30% smittade och immuna.

Norge exempelvis har en uppskattad mängd om mindre än 1% smittade och immuna.

Vart tror du potentialen för en extrem explosion av nya smittor finns?

Att 30% skulle vara immuna är bara fantasier.

https://www.exakt24.se/ny-studie-flockimmunitet-mot-corona-kan-vara-en-omojlighet/
https://www.friatider.se/who-inga-bevis-immunitet-mot-covid-19
Citera
Medlem
Citat:
lol danska smittskyddsexperten i Agenda tyckte att svenska modellen är bäst och den norska experten tillstod att Sverige blir flockimmuna långt innan Norge

Och 15 minuter innan det sa svenska FHM att man vet för lite om immunitet, samtidigt som WHO säger att det finns inget som bekräftar immunitet och vid återsmittning finns risken att den personens antikroppar inte klarar av en till runda Corona.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

FHM påstod ju att grannländernas motsvarigheter hade samma synsätt som svenska FHM angående vad som skulle göras men att dom blev överkörda av politiker som populistiskt ville stänga
Citera
2020-04-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja, vi får inte kritisera?
Tegnell har fel gång på gång, men ni säger "knip käft, du är inte expert".
Nu är siffrorna här, värst i hela norden, men ni säger fortfarande "knip käft".
Knip käft själv.

Skillnaden är att ni har fel gång på gång, vi har rätt gång på gång.
Ikväll presenterade även FHM deras ursprungliga taktik, det är att ha Sverige nedstängt till viss del under en längre period istället för att stänga ner hårt och sedan öppna då de anser att "alla kommer bli smittade ändå". Nu har vi fått förklaring på allt.
Jag håller inte med i den taktiken. Varken ekonomiskt eller smittomässigt.
Att införa hårda restriktioner tidigt är bevisat enligt studier fungera bäst mot smitta och fördelaktigt för ekonomi. Mot smitta är det redan bevisat i hela nordens fall, förutom Sverige.
Ekonomi återstår. Men där gör jag analys utifrån egna kunskaper, och ni behöver inte hålla med.
Men det finns inget logiskt argument som stödjer Sveriges handlande, speciellt när så många redan blivit varslade, blivit permitterade och gått i konkurs.. kan Sverige verkligen hålla ut 6 månader 1 1/2 år till med nuvarande taktik?

Jag har inte sagt knip käft till någon. Så knip käft själv.

Eftersom jag själv får den absoluta majoriteten av Corona-news från denna tråd kan jag inte påstå att anti-Tegnellrörelsen är särskilt öppna för oliktänkande heller.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
USA har rätt kraftig lock down på sina håll, så man kan inte säga att de kör den direkt öppna stilen, något som av vad jag förstår inte accepteras av de flesta amerikaner. Just Trumps väljare är dessutom mer av den friheterliga sorten, vilket gör det knepigt för Trumpen.

Det jag vänder mig mot är de här idéerna om att Sverige är något sorts föredöme eller avskräckande exempel. Typiskt politiker att var och en på sin kant vilja stärka sin egen maktposition på bekostnad av rationella beslut för det egna landet.

Alla länder befinner sig i en rävsax. Sverige är inget undantag. Även här har vi en dödlighet runt 1% beräknat på uttalandet i Torsdags om 96 döda bara i Stockholm+ stickprovsundersökningen gjord av FHM. Också Sverige kommer att tvingas stänga mer än vi hittills gjort, men Löfven har fördelen av ett mer tillitsfullt folk.

Mest förvånad är jag över att inget västland tycks ha något försvar mot biokemiska vapen.
Håller väl med i stort, tror dock inte vi kommer få se så höga siffror på dödlighet, mycket talar för betydligt lägre siffror, detta har jag gissat på från början och nu börjar studier visa detsamma: https://abcnews.go.com/amp/Health/antibody-research-coronavirus-widespread/story%3Fid%3D70206121&ved=2ahUKEwjqiLCqpfXoAhUJros KHXDBBvwQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw3z3zcibzzREq0_ArB7 fP3r&ampcf=1

Stor vi kan behöva stänga ner mer kanske men i ganska begränsad skala, vi såg på Finlands isolering av Nyland att det snabbt kan komma att kosta betydligt mer än det smakar, precis som alla beräkningar tidigare också sagt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Folkimmunitet kommer nog inte att komma på det sätt som vi tror. Vi får se vad som händer.

Själv tror jag vi måste få COVID-19 att få en långsam smittspridning tills vi har mediciner eller ett vaccin mot skiten.

Tror det jag också.
Blir svårt med immunitet då de flesta människor inte vill bli smittade och inte vill vara med i den där flocken. Förutom ett litet antal dårar som festar på Stureplan o.likn. så undviker människor smittan så mycket det bara går.

Nej, nedstängning och en så liten smittspridning som möjligt är vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in