2020-04-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Svensken är verkligen udda måste jag få säga.
Vi går omkring som om inget händer i världen eller i Sverige.
Vad ska till innan en svensk springer och gömmer sig undrar jag.
Den enda som gömt sig är Stefan förstås.
Nu när hela världen fallit i träda. Springer vi omkring som om inget händer.
Jobbar, äter mat ute, går på krogen, åker tåg och buss utan munskydd.
Tegnell står med armarna över magen och är lika envis som han varit från första början.
Ibland kommer jag på mig själv. Herregud människa det pågår en elak pandemi över hela världen. Skärp dig.

blev så förbannad idag folk sitter å trängs på fiket
och gassar i solen en irriterande idiot sitter
och raljerar om att han kände sig krasslig igår kväll
varpå hans jävla polare garvar: "omeh då kanske du hade
kåråååna då höhöhöhöhöhö?"
han svarar: "hähähähä njae får se de gick ju över i morse
aaja skitsamma rå"
där sitter de och skrålar i sin helvetes egoism och självupptagenhet
medans andra ligger på IVA och kämpar för sina liv och
medans sjukvårdspersonal jobbar tills de gråter

satan vad lack jag blev på dem båda de skulle behöva rejält
med stryk

Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Wow! Ska sluta att dra historier om de dumma norrmännen!

Du låter ironisk?

Jag tycker sett väl väldigt vettigt sagt av Frode Forland. Hon vill inte dra förhastade slutsatser som 95% av trådens idioter gör. Dessutom utan kompetens.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Även i Sverige förnekades spanska sjukan i början, vilket ledde till onödigt många döda.
Likheterna skrämmer.
Och under den andra, allvarligare, vågen klarade sig de som smittats av första vågen eftersom de utvecklat immunitet. Blir det också en likhet?
Citera
2020-04-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Svensken är verkligen udda måste jag få säga.
Vi går omkring som om inget händer i världen eller i Sverige.
Vad ska till innan en svensk springer och gömmer sig undrar jag.
Den enda som gömt sig är Stefan förstås.
Nu när hela världen fallit i träda. Springer vi omkring som om inget händer.
Jobbar, äter mat ute, går på krogen, åker tåg och buss utan munskydd.
Tegnell står med armarna över magen och är lika envis som han varit från första början.
Ibland kommer jag på mig själv. Herregud människa det pågår en elak pandemi över hela världen. Skärp dig.

Hörrdu klumpa inte ihop oss riktiga svenskar med stockholmare.

I min stad springer ingen omkring som vanligt.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
"The rapid spread of Spanish flu in the fall of 1918 was at least partially to blame on public health officials unwilling to impose quarantines during wartime. In Britain, for example, a government official named Arthur Newsholme knew full well that a strict civilian lockdown was the best way to fight the spread of the highly contagious disease. But he wouldn’t risk crippling the war effort by keeping munitions factory workers and other civilians home.

According to Harris’s research, Newsholme concluded that “the relentless needs of warfare justified incurring [the] risk of spreading infection” and encouraged Britons to simply “carry on” during the pandemic."

Historien upprepar sig. Man har förfasat sig över hur man kunde låta människor offras och dö under spanska sjukan bara för att de rika satte ekonomin i första hand. Nu är vi där, i Sverige, år 2020.

Veckans bästa inlägg i tråden. Värt att nämna att Spanska sjukan härjade i flera vågor. Muterade och blev elakare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Du är så jävla kortsiktig. Vad vill du ha 1000 döda pga Corona eller 100 000 döda pga ekonomisk depression, fattigdom, etc? Bara för du lever på bidrag har du svårt att sätta dig i större perspektiv.

Massor med döda för att folk har någon krona mindre i sin aktieportfölj. Struntprat.
Nej, stäng ned hela landet nu en tid för att få färre döda.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Tänk dig den årslånga debatten om hur det ska räknas, och alla som kommer försöka vinkla då just deras land kommer väl ut. Hua.
Jag tror att den debatten kommer att vara svensk, för på nåt sätt måste man framstå som bäst.
Sverige har så länge jag vet alltid haft ett behov av att vara bäst (eller hänga efter de man tycker är bäst). Mindervärdeskomplex eller storhetsvansinne?
Andra länder kommer att analysera saker nyktert.
Citera
2020-04-19, 23:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Happ,

Typ tredje doktorn som säger detta nu.

"Chief among the worrisome test results were readings that suggested these apparently recovered patients continued to have impaired liver function. That was the case even after two tests for the live virus had come back negative and the patients were cleared to be discharged.

At the same time, as cardiologists are contending with the immediate effects of COVID-19 on the heart, they’re asking how much of the damage could be long-lasting. In an early study of COVID-19 patients in China, heart failure was seen in nearly 12% of those who survived, including in some who had shown no signs of respiratory distress.

When lungs do a poor job of delivering oxygen to the body, the heart can come under severe stress and may emerge weaker. That’s concerning enough in an illness that typically causes breathing problems. But when even those without respiratory distress sustain injury to the heart, doctors have to wonder whether they have underestimated COVID-19’s ability to wreak lasting havoc"

https://www.latimes.com/science/story/2020-04-10/coronavirus-infection-can-do-lasting-damage-to-the-heart-liver
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svenskar är inte klokare än resten av världen.
Svenskar är mer hänsynslösa än resten av världen.

Ingen tjomme skulle dött ifall landet hade satts i lockdown som resten av världen.
Om det hade dött folk av självmord hade det varit extremt färre än vad det dör nu.
Räcker att se runtom i världen hur många som begått självmord. Hade det varit så många i andra länder som är i lockdown, hade det kommit fram. Så nej, antal folk som hade begått självmord hade aldrig varit någonstans i närheten av dem som dör nu pga covid-19.

Och att folk skulle dö av svält är förstås inget som människor som har åtminstone en hjärncell skulle ens få för sig att tänka.

Hur länge skulle en lockdown vara då? Så ingen tjomme har dött i de länder som infört lockdown? Intressant...vakna du sen?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Precis som förutspått har tråden tydligt bytt fokus, då doomers och allmänt svagbegåvad människor blivit överbevisade bortom alla gränser att viruset inte på låååååånga vägar var så hemskt som de förespråkade.

Nu verkar det mesta handla om att klanka ner på forskare, professorer och yrkesverksamma inom området för bekämpning av detta virus. Även försöka göra politiska utspel.
Bidragstagare som inte uppnått slutbetyg på gymnasiet sitter med alla svaren 🤣 ni är för roliga!

Nä, sluta skäm ut er mer än nödvändigt! Slicka era sår och kryp ner i bäddsoffan i mammas källare....

- Jag har länge gått och varit arg på Anders Tegnells handlingsförlamning. Men så läste jag ditt välformulerade inlägg, och insåg hur fel jag har haft. Tack för att du förklarade så tydligt varför jag har haft fel.

Tack vare din inspiration har jag nu läst in dom gymnasiebetyg som jag saknade. Och Mor har fått tillbaka sin bäddsoffa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
hade en släkting som dog i cancer
hon fick också morfin för att lindra
smärtan folk här kallar det för folkmord
jag kallar det ett humant och människo-
värdigt sätt att stilla somna in istället för
i fruktansvärda smärtor och dödsångest

Det är det nog ingen som ifrågasätter. Självklart är det bättre att få morfin än att dö i plågor.

Men det är inte det som saken handlar om. Det handlar om att man är rädd att samhället kommer undan ansvar att ge vård till personer som skulle kunna ha en chans att överleva. Samhället gör det lätt förs sig om man sätter in palliativ vård på alla coronapatienter och låter dem dö i hemmet för att det är mycket billigare än att ge dem sjukhusvård. Det värsta är att dessa patienter som man låter dö i hemmet troligen inte ens kommer med i statistiken eftersom de inte testas.
Citera
2020-04-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Jaha! Någon tror fortfarande att coronan inte ställer till det för sveriges ekonomi för att ni får vara sociala på puben? Sverige får en ekonomisk käftsmäll som alla andra, plus över 10 000 döda.

Det handlar inte om att springa på puben begriper du väl. Det är inte bara pubar som gynnas av Sveriges strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in