2020-04-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du menar alltså på fullaste allvar att landet skall vara nedstängt i minst ett år, det är minimum tid som det eventuellt kan komma fram något i närheten av ett vaccin.

Nej det behöver bara vara lockdown till smittan försvinner. Sedan måste man hålla de yttre gränserna stängda så klart utom till andra smittfria länder eller kräva karantän för inresa.
Citera
2020-04-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Helt sant. Finns hur mycket hypoteser och tankar som helst. Därför det är så viktigt att ha uppdaterad och granskad information. Rädsla och irrationalitet är (enligt min gissning) minst lika farligt på sikt som viruset.

Tack! Jag tolkar den helt annorlunda. Det handlar om en extrapolering av tidiga uppgifter på antal döda som har visat sig vara fullständigt fel.
Ja du har rätt i din tolkning. De har ju nu reviderat i efterhand. Men antal döda skjuter även upp till höjden om för många blir sjuka samtidigt enligt John hopkins. https://hub.jhu.edu/2020/03/13/what-is-social-distancing/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Nej

Det som sker nu, och som ni förnekare missförstår hela tiden, är att länder som haft lockdown har nu råd att öppna upp stegvist.

Vi körde ingen lockdown, vi gjorde knappt nåt. Nu sitter vi här med ett öppet samhälle och med en öppen smitta utan kontroll. Vi har en enorm eftersläpning och enormt mycket mörkertal (som även Tegnell erkände).

Dessutom ligger vi 1a i norden gällande antal döda per capita
Vi har fler döda än alla våra grannländer tillsammans, flera gånger om.
Vi ligger faktiskt 8e plats i världen med antal döda per miljon invånare. I HELA VÄRDLEN förstår du?

Anser du det vara en bra strategi?

Jag anser att det inte finns nån bra strategi men tycker du verkligen att man kan utvärdera Norges strategi till exempel innan de ens påbörjat den jobbiga biten?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, absolut. Ifall Tysklands strategi är att skapa en flock av icke-immuna, mitt i en union med fri rörlighet.

Den där fria rörligheten är ganska begränsad idag.
Den lär också förbli så under rätt lång tid. Tror knappast att Europas nedstängda länder, vilket är alla andra kommer att släppa in smittade från pesthärdar utanför deras gränser.
Citera
2020-04-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja, herregud det där...jag har inga ord faktiskt.

folk är ju fan helt hjälplösa
hur i helvete kan man ställa sig
och köa till nån jävla klädaffär
bara för att få köpa nån förbannad
jävla skjorta och jeans för halva priset
idioter som inte kan tänka längre
än fram till nästippen
Citera
2020-04-19, 22:44
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
varför alla dessa emojis??

Vissa gillar väl att uttrycka sig på det sättet.

Hon är väl antagligen i chock och är arg/besviken på hur detta har behandlats.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det behöver bara vara lockdown till smittan försvinner. Sedan måste man hålla de yttre gränserna stängda så klart utom till andra smittfria länder eller kräva karantän för inresa.

Exakt.
När tvingas Sverige vända?
Citera
Medlem
Jag måste säga att jag är extremt förvånad över hur bra det går för Sverige. Blir det inte värre än så här har vi valt helt rätt ”strategi” (inte göra ett skit).
Detta börjar lukta bluff av episka mått.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Såg en intervju med Matti Sällberg, professor i biomedicin vid Karolinska Institutet. Bland alla ordbajare och teoretiker framstod han som ett under av saklighet och kunskap. Han klargjorde att covid-19 viruset inte var exeptionellt på något sätt och beskrev proceduren att framställa ett verksamt vaccin som tämligen okomplicerat. Inte för ett ögonblick tvivlade han på att det kommer fram ett effektivt vaccin. Om två veckor börjar man testa på apor och inom 18 mån finns definitivt ett vaccin för kommersiellt bruk, låt ingen domedagsprofet inbilla er nåt annat.

Det tror inte jag heller. Men jag finner det komiskt att de som gnäller på enstaka formuleringar som fhm gjort är samma personer som inte tror på immunitet. Om detta skulle vara sant är det bara patetiskt ett bry sig om vad en i sammanhanget obetydlig myndighet säger.
Sila mygg och svälja kameler...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det har han sagt.
Men varför använder han då de siffrorna under tillfällen de kan stödja hans agenda??
Det är ren manipulativ propaganda.

Sverige manipulerar. Region Stockholm rapporterar 96 dödsfall under torsdagen.
På fredagen kommer FHM ut och säger 20 dödsfall för hela landet, "vi ser en avmattning".
Glöm inte eftersläpningen på 4 veckor också i dödssiffror.
Hur i helvete är inte det manipulativt?

Sedan har vi Tegnell som jämför Sverige med New York. NEW YORK????!
NEW YORK som är ett av världens huvudstäder, en riktig storstad till infrastruktur. Och grinar över att de har sämre siffror än oss, visst, men det är som att jämföra äpplen med päron. Man behöver inte ha 200 i IQ för att förstå det.
Men det går att jämföra då, för det passar hans agenda.

Oavsett vilken kurva du tittar på så är det en avmattning i tillväxttakt. Så vitt jag vet har FHM inte gått ut och sagt att kurvan är utplattad. Sen är det så att dödsfall är den siffra som väcker reaktioner så den bilden är enkel för att visa på det budskapet. Är det manipulativt att använda det mest kraftfulla sättet att visa på en sann utveckling?
Citera
Medlem
"The rapid spread of Spanish flu in the fall of 1918 was at least partially to blame on public health officials unwilling to impose quarantines during wartime. In Britain, for example, a government official named Arthur Newsholme knew full well that a strict civilian lockdown was the best way to fight the spread of the highly contagious disease. But he wouldn’t risk crippling the war effort by keeping munitions factory workers and other civilians home.

According to Harris’s research, Newsholme concluded that “the relentless needs of warfare justified incurring [the] risk of spreading infection” and encouraged Britons to simply “carry on” during the pandemic."

Historien upprepar sig. Man har förfasat sig över hur man kunde låta människor offras och dö under spanska sjukan bara för att de rika satte ekonomin i första hand. Nu är vi där, i Sverige, år 2020.
Citera
2020-04-19, 22:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Det är bara att ta bilen till hemmet och ringa från parkeringen. Efter fem minuter har de rullat ut den anhörige och ni kan ta med den hem.
Om ni vill förstås.
Men dom vill inte dras med den gamle. Eller är för initiativlösa för att få hem dom.

Dom vill sitta här och gnälla på andra. Det är vad dom vill.

EDIT:
Lite intressant att dom hade besöksförbud från mitten av Februari. Det har gnällts rejält i forumet för att man tvärtemot inte haft besöksförbud.

Blir mycket inkonsistenta påståenden för de som klagar.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-04-19 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in