2020-04-22, 10:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Bristen på skyddsutrustning för vårdpersonal har varit en följetong under den svenska coronaepidemin. Regionerna har saknat egna lager och på grund av den globala bristsituationen har det inte funnits någon uthållighet i leveranserna.

Just nu är det brist på långärmade skyddsrockar. Det har varit svårt att få tag på med rätt kvalitet. Det betyder inte att det inte är beställningar lagda. Det har varit på väg men har inte dykt upp, säger Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef vid Socialstyrelsen.

Även när det gäller andningsskydd, FFP2 och framför allt FFP3, som är de mest efterfrågade, är tillgången kritiskt påverkad.
– De är inte slut, de fördelas fortfarande, men det är baserat på en kritisk påverkan, det vill säga 24 till 48-timmarsbehovet.

Socialstyrelsen har dock stora förhoppningar om större leveranser av andningsskydd i närtid, säger Alexandersson.
Annan skyddsutrustning finns det bättre tillgänglighet på.
https://www.nyteknik.se/samhalle/akut-brist-pa-andningsskydd-och-rockar-6994039

Var det inte socialstyrelsen som för några veckor sedan sa att dom skulle se till att lagren fylldes på?

Viss inhemsk produktion har vad jag förstått startats men det räcker väl antagligen inte,

jag tycker "industri-Sverige" och regeringen har varit sena på den bollen,

råvarorna har vi men vad hände? Nog läge stryka "industri",
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag fattar inte hur inrapporteringen kan släpa efter så mycket, nu när de här siffrorna är så viktiga för oss. Det kan väl inte vara svårt att ha en direktrapportering till FHM? En läkare eller sjuksköterska skulle bara behöva rapportera in "en pinne" med ett klick, typ, när en patient precis har gått bort. Om det är mera som ska fyllas i, så kan det få göras senare. Men just bara att en patient har dött, borde gå med ett klick - och så kommer det dödsfallet med i nästa rapportering till allmänheten!
Dödsfall rapporteras i allmänhet snabbt, men de som dör med coronaviruset är bara en mindre del av alla avlidna. Dödsorsak tar i allmänhet längre tid att registrera. Det behöver du inte skylla på FHM!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsattest

I samband med att folkbokföringen helt överfördes till Skatteverket år 1991 delades rapporteringen upp i ett dödsbevis, som bara utvisar tid och ort för dödsfallet, och ett dödsorsaksintyg. Båda upprättas av läkare och dödsbeviset inges till Skatteverket medan dödsorsaksintyget insändes till Socialstyrelsen. Dödsbeviset ska skickas till det lokala skattekontoret senast första vardagen efter dödsfallet och dödsorsaksintyget ska skickas inom tre veckor.[1][2]
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-22 kl. 10:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du har fortfarande inte berättat vad du gör för att hjälpa till under den största krisen Sverige har haft på hundra år.

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag handlar mat en gång i veckan, jag träffar inte min vänskapskrets förutom online. Jag träffar inte mina föräldrar eller mina äldre släktingar. Jag träffar inte sambons släktingar. Jag handlar mat åt min sambos föräldrar. Mitt universitet är stängt och jag arbetar således hemifrån, jag rör mig inte längre i kommunaltrafiken (från att ha rört mig ~4 timmar per dag i den till noll) och så vidare.

Jag gör troligtvis mer för det här än vad du gör, så håll käften nu. Förklara nu varför jag inte har en rättighet att kritisera FHM och Anders Tegnell när de gör utlåtanden som går rakt emot hederlig statistik.

Tänkte väl det, du kunde inte ens svara på frågan. Håll bara käften och citera mig aldrig igen.

Så jävla rätt.
Dessutom ÄR DET TOTALT IRRELEVANT vad man gör på individnivå när det gäller en pandemi-jävel. VIRUSET SPRIDS ÄNDÅ. Exakt lika många kommer fucking dö om jag sköter mig till 110% och är jättegod och köper mat till riskgrupper- som om jag hade skitit i allt och levt på som vanligt.
OCH DET ÄR FHM;s FEL.
Citera
2020-04-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Möjligt att Giesecke lider av demenssjukdom. Mig ger han Joe Biden-vibbar.
Eller så har han på det stora hela ganska så rätt. Hur många som dött av Corona i Storbritannien eller i något land öht är det Ingen som vet eftersom många smittade som uppges ha dött av Corona egentligen avled av andra direkta orsaker..
Citera
2020-04-22, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ruggiga siffror från USA:

+2,804

Verkar inte alls bromsa in där. Jag tror att USA kommer att bli det mest drabbade landet faktiskt med sin blandning av olika strata och olika kulturer samtidigt som man har den sjukvård man har. Det här kommer att få mycket stora efterräkningar över hela världen och framtiden är verkligen ett oskrivet kapitel.

På ett sätt känns det mäktigt att få uppleva något sådant här omtumlande historiskt ögonblick men samtidigt är det skrämmande.

Hoppas bara att detta inte utlöser något värre och att de som styr har is i magen nu.

Förlåt om jag låter ödesmättad.

Jag tror tyvärr också att USA i slutändan kan bli värst drabbad, primärt pga att många inte är har tillgång till sjukvård samt de tätbefolkade städerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så jävla rätt.
Dessutom ÄR DET TOTALT IRRELEVANT vad man gör på individnivå när det gäller en pandemi-jävel. VIRUSET SPRIDS ÄNDÅ. Exakt lika många kommer fucking dö om jag sköter mig till 110% och är jättegod och köper mat till riskgrupper- som om jag hade skitit i allt och levt på som vanligt.
OCH DET ÄR FHM;s FEL.

Rent tekniskt är det väl ändå virusets fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vad bra att du utövar social distans, skyddar riskgrupper och hjälper dem!

Jag försöker också göra så gott jag kan. Vi är trots allt bara i början av denna kris och ska hålla i många år till. Om du inte själv är en riskgrupp och känner att du har tid och ork, kan du även anmäla dig till region och kommun och erbjuda dina tjänster. De går på knäna och behöver även människor utan tidigare erfarenhet. Det finns också behov på helger och kvällar och man blir avlönad.

Då jag själv ingår i en riskgrupp (eller kan befinna mig i den) då jag har tendenser på att min cancer är på väg tillbaka så hoppar jag gärna över att vara en volontär.

Svara nu, varför får jag inte kritisera FHM när de presenterar statistik på ett ohederligt sätt och skapar misstroende mot väl ansedda forskare.
Citera
2020-04-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har du avslöjat dig som en regimshil vilket inte är överraskande.

Du kan gärna förklara vad ett hastigt sammanställt vårdprotokoll har med riksdagsbeslut bort i 90-talet att göra.

Som sagt, när du inte har några insikter eller kunskaper i frågan låt bli att göra kategoriska uttalanden.

Man har nog mindre överlevnadschanser på ett äldreboende eller hemma där varken personal eller material finns för att göra medicinska interveneringar. Speciellt om skyddsombudet beslutat om skyddsstopp för personalen.
Varsågod, det här baseras Socialstyrelsens dokument på (1996/1997):

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/prioriteringar-inom-halso--och-sjukvarden_GK0360/html

Några axplock nedan. Jag skrapar bara lite på ytan:

"Om sjukdomen inte är möjlig att bota utan kommer att leda till döden är det vårdens uppgift att ge lindring och tröst genom palliativ vård. I dessa fall är också de livskvalitetsrelaterade behoven uttalade. Enligt utredningen har man som patient endast behov av det man har nytta av. Motsatt gäller att en människa enligt detta sätt att definiera behov inte behöver åtgärder som inte förbättrar hälsan och livskvaliteten, dvs. sådana som hon inte har nytta av."

"Utifrån principen om alla människors lika värde är det hälso- och sjukvårdens uppgift att i största möjliga utsträckning ge alla den vård de behöver och kan tänkas ha nytta av. Hos äldre är det då viktigt att skilja på kronologisk och biologisk ålder. Kronologisk ålder är bestämd av födelsedatum, medan biologisk ålder är ett mer vagt men ändå medicinskt bedömbart begrepp.

Det skulle strida mot de etiska principerna att särbehandla någon enbart på grund av kronologisk ålder. Det finns heller inga skäl att tillämpa generella kronologiska åldersgränser vid ställningstagande till medicinska åtgärder. Däremot ingår nedsatta fysiologiska reserver i bedömningen av vad enskilda äldre patienter kan tillgodogöra sig i form av medicinska åtgärder. En gammal person har sämre förutsättningar att klara av en viss behandling. Riskerna vid vissa operationer kan dessutom öka när kroppens kondition avtar varvid nackdelarna kan bli större än fördelarna. Risken för allvarliga komplikationer kan också bedömas som oacceptabelt stor."

"Utanför prioriteringsgrupperingen

Behoven i den här gruppen kan vara både hälso- och livskvalitetsrelaterade men de åtgärder som kan sättas in har ingen dokumenterad nyttoeffekt. Det strider både mot behovs- solidaritetsprincipen och kostnadseffektivitetsprincipen att vidta åtgärder som inte har någon nyttoeffekt. Sådana insatser kan innebära påfrestningar för patienten och också en felaktig användning av resurserna. Utredningen ger ett antal exempel på insatser som den anser vara ineffektiva eller sakna dokumenterad nytta. Hit hör behandling då egenvård är tillräcklig, exempelvis slentrianmässig antibiotikabehandling, hälsoundersökningar utan dokumenterad effekt och rutinmässiga laboratorieprover. Hit hör också fortsatt behandling av en obotlig sjukdom sedan den visat sig varken vara ändamålsenlig eller meningsfull samt behandlingsinsatser i livets slutskede som endast för-länger döendet och inte lindrar lidandet. Att onödiga undersökningar och icke verksamma behandlingar utförs kan bero på bristande erfarenhet, bristfällig kunskap och kanske, vid obotliga sjukdomar, oförmåga att möta människors existentiella nöd. Enligt vår mening bör sådana vårdåtgärder i princip inte användas och därmed inte heller ingå bland prioriteringsalternativen."
Citera
2020-04-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V4
https://www.aftonbladet.se/family/a/wPGojM/coronakrisen-ia-haller-sina-barn-hemma-fran-skolan

Ia, gör helt rätt.
Hon tillämpar försiktighetsprincipen i en situation då relevanta fakta för ett annat beslut saknas.

Subjektivt, sett till familj, vänner och grannar så är det uppskattningsvis ca 30 % som håller barnen hemma. Detta är egentligen något som borde belönas då det förrutom att minska smittspridning till hemmen även avlastar lärarna som likt andra yrkesgrupper dras med sjukfrånvaro just nu.

Orosanmälningar är inget som kommer få konsekvenser i dessa tider. Det skulle vara omöjligt att försvara internationellt sett. Sverige är ju trots allt ett liberalt land och inte en förtryckande regim... ?

Ja, herregud vad är det för paragrafryttande psykfall som bemödar sig göra orosanmälningar i tider som dessa. De jävla horungarna borde knivas.

Som du säger, dessa föräldrar borde hyllas för att de avlastar lärarna och hjälper till med att stoppa smittspridningen. Tyvärr riskerar dock massor av lärare ändå dö en brutal död när andra vågen kommer i höst, för den som inbillar sig att barn inte smittar är efterbliven.
Citera
2020-04-22, 10:55
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det var så de ville ha det. Politiska beslut som inte kommer att leda till några personliga represalier. Sverige rövknullat av Kina.
Värt att poängtera är att många företag skänkt hundratusentals munskydd till sjukvården.
Citera
2020-04-22, 10:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Dödsfall rapporteras i allmänhet snabbt, men de som dör med coronaviruset är bara en mindre del av alla avlidna. Dödsorsak tar i allmänhet längre tid att registrera. Det behöver du inte skylla på FHM!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsattest

I samband med att folkbokföringen helt överfördes till Skatteverket år 1991 delades rapporteringen upp i ett dödsbevis, som bara utvisar tid och ort för dödsfallet, och ett dödsorsaksintyg. Båda upprättas av läkare och dödsbeviset inges till Skatteverket medan dödsorsaksintyget insändes till Socialstyrelsen. Dödsbeviset ska skickas till det lokala skattekontoret senast första vardagen efter dödsfallet och dödsorsaksintyget ska skickas inom tre veckor.[1][2]

Jag VET det där, och det är inget fel med det. Jag säger bara att man skulle kunna ha ytterligare ett rapporteringsförfarande, som går snabbt, precis när en patient har dött i covid-19. För att få in det i kurvan nästa dag. Alltså ett förfarande som inte påverkade någonting annat.
Citera
2020-04-22, 10:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varsågod, det här baseras Socialstyrelsens dokument på (1996/1997):

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/prioriteringar-inom-halso--och-sjukvarden_GK0360/html

Några axplock nedan. Jag skrapar bara lite på ytan:

"Om sjukdomen inte är möjlig att bota utan kommer att leda till döden är det vårdens uppgift att ge lindring och tröst genom palliativ vård. I dessa fall är också de livskvalitetsrelaterade behoven uttalade. Enligt utredningen har man som patient endast behov av det man har nytta av. Motsatt gäller att en människa enligt detta sätt att definiera behov inte behöver åtgärder som inte förbättrar hälsan och livskvaliteten, dvs. sådana som hon inte har nytta av."

"Utifrån principen om alla människors lika värde är det hälso- och sjukvårdens uppgift att i största möjliga utsträckning ge alla den vård de behöver och kan tänkas ha nytta av. Hos äldre är det då viktigt att skilja på kronologisk och biologisk ålder. Kronologisk ålder är bestämd av födelsedatum, medan biologisk ålder är ett mer vagt men ändå medicinskt bedömbart begrepp.

Det skulle strida mot de etiska principerna att särbehandla någon enbart på grund av kronologisk ålder. Det finns heller inga skäl att tillämpa generella kronologiska åldersgränser vid ställningstagande till medicinska åtgärder. Däremot ingår nedsatta fysiologiska reserver i bedömningen av vad enskilda äldre patienter kan tillgodogöra sig i form av medicinska åtgärder. En gammal person har sämre förutsättningar att klara av en viss behandling. Riskerna vid vissa operationer kan dessutom öka när kroppens kondition avtar varvid nackdelarna kan bli större än fördelarna. Risken för allvarliga komplikationer kan också bedömas som oacceptabelt stor."

"Utanför prioriteringsgrupperingen

Behoven i den här gruppen kan vara både hälso- och livskvalitetsrelaterade men de åtgärder som kan sättas in har ingen dokumenterad nyttoeffekt. Det strider både mot behovs- solidaritetsprincipen och kostnadseffektivitetsprincipen att vidta åtgärder som inte har någon nyttoeffekt. Sådana insatser kan innebära påfrestningar för patienten och också en felaktig användning av resurserna. Utredningen ger ett antal exempel på insatser som den anser vara ineffektiva eller sakna dokumenterad nytta. Hit hör behandling då egenvård är tillräcklig, exempelvis slentrianmässig antibiotikabehandling, hälsoundersökningar utan dokumenterad effekt och rutinmässiga laboratorieprover. Hit hör också fortsatt behandling av en obotlig sjukdom sedan den visat sig varken vara ändamålsenlig eller meningsfull samt behandlingsinsatser i livets slutskede som endast för-länger döendet och inte lindrar lidandet. Att onödiga undersökningar och icke verksamma behandlingar utförs kan bero på bristande erfarenhet, bristfällig kunskap och kanske, vid obotliga sjukdomar, oförmåga att möta människors existentiella nöd. Enligt vår mening bör sådana vårdåtgärder i princip inte användas och därmed inte heller ingå bland prioriteringsalternativen."
Lägg bara ner kära du. Man upprättar inte behandlingsprotokoll kollektivt för palliativ vård i förtid för stora grupper vad än du hittar i dina styrdokument. Hur skulle det se ut tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in