2020-04-19, 20:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är för att du inbillar dig att det här skall vara över om två veckor.

Detta kommer pågå i minst 18 månader till. Då kanske det inte är så svårt att först antalet döda...

Det verkar som att många har svårt att förstå är att inte COVID-19 kommer att försvinna under maj månad utan som du säger, minst 16-20 månader till.
Citera
2020-04-19, 20:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
100 döda i Finland och bara 12 i Tjeckien. Vad gör Finnar för fel???

Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
1578 döda i Sverige och 100 döda i Finland. Vad gör Sverige för fel?

28 mars hade Sverige 105 döda och Italien 10023. (worldometers)

Vad gjorde Sverige rätt och Italien fel?
Citera
2020-04-19, 20:29
Medlem
AnnaDeas avatar
Man bara älskar när man slänger ur sig vinklingar.

"I mars månad svarade 50 procent att de hade ganska eller mycket stort förtroende för Folkhälsomyndigheten. Nu har den siffran stigit till 71 procent."

Alla bara: 71% åh herregud!

Men 71% förhållande till vad?

"Antal genomförda intervjuer: Undersökningen omfattar 1 013 intervjuer och är genomförd som en webbundersökning.

Vägning: Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val."

Wow.

Att 71% av 1000 intervjuare som läser Aftonbladet tycker det.

Fucking knockout
Citera
2020-04-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tror inte en festkåt stockholmare bryr sig ett skit om Tegnell pratar om dödsantalet eller antalet upptagna sjukvårdsplatser. Dom hör bara orden "planar ut".

Kommer snart nedstängningar och hårdare restriktioner pga av stockholmarnas beteende.

Du är väl inte så naiv och tror att dom inte kommer använda sin nyvunna makt?
Man skaffar inte vapen bara för att hänga dom på väggen. Klart som fan att man vill provskjuta dom.

Så länge det inte är festkåta 70+ åringar som är ute på krogen så lär det inte belastningen på sjukvården öka.

sen får man ju hoppas att folk som jobbar inom vården inte är ute och springer på krogen iallafall för det skulle kunna medföra en ökad risk för åldringarna i det här landet.
Citera
2020-04-19, 20:30
Medlem
LukeRhineharts avatar
I tråden har jag många gånger läst att dödligheten i slutändan kommer bli ungefär samma för alla länder. Jag blev dock förvånad när en så pass erfaren epidemiolog som Giesecke sa samma sak.

Sunt förnuft säger att vi med hög sannolikhet kommer att bli bättre på att behandla viruset. Med tanke på hur ny sjukdomen är, hur lite vi vet, och hur mycket resurser som läggs på att ta fram ny kunskap så vore det extremt förvånande om det inte blev så. Procedurerna i äldrevården kommer att anpassas efter riskerna. Tillgången till skyddsutrustning i vården kommer att vara bättre. Omfattande testning kommer göra att vi har betydligt bättre koll på vilka som är sjuka och hur viruset sprids.

Effekten av detta är att de länder som fördröjer smittspridningen kommer att få lägre dödlighet. Ett land som Norge kommer aldrig komma ikapp Sverige i antal döda per capita. Vissa hävdar stolt att den svenska linjen är evidensbaserad men sanningen är att det är en strategi som inte ens ger vetenskapen en chans.
Citera
2020-04-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det handlar inte i överdrivet stor grad om vad som sker just nu. Oavsett om vi stannar på 50-100 döda per dag eller om det fortsätter öka hela tiden så kvarstår faktum att detta virus kommer finnas kvar i cirkulation även i framtiden. Så medan ni tjafsar om dagens siffror kan man istället fråga sig, men sen då!?

Vi vet inte om vi blir immuna mot detta virus. Man har antagit att man blir det och man har antagit att man blir immun åtminstone en period. Inget är säkert.

Vad som är värre dock är att ingen vet hur detta virus kommer påverka oss om en andra eller tredje våg kommer, eller ännu värre, hur det påverkar kroppen och dess organ på lång sikt. Vad är planen om det visar sig att detta är ett riktigt vidrigt och farligt virus som inte bara är kroniskt, utan sakta men säkert bryter ner kroppen? Vad fan i helvete hjälper "flockimmunitet" då? Inte ett skit kan jag tala om. Nu får vi hoppas att det inte är så illa, men OM det är det, då kommer vår approach ha varit den värsta tänkbara.

I teorin åtminstone skulle detta kunna innebära hundratusentals, om inte miljoner döda bara i vårt land på sikt.

Jag inser att jag låter som en alarmist och jag hatar att låta som en alarmist, men jag tycker det är FEL att det finns människor som tar detta med en axelryckning, som går ut på stan för att ta en fika eller hänga med polare tills vi VET MER. Herregud, är man en sån jävla sociopat att man inte kan vänta åtminstone 3-4 månader tills mer är känt.

Jag håller med om ditt resonemang. Osäkerheten kring eventuell immunitet är det jag själv upplever som det största problemet. Jag har förlikat mig med faktumet att viruset är här för att stanna. Att låsa ner allt är som att pissa i brallorna. Varmt och skönt till en början, men sen kallt. Oavsett strategi så kommer nog ländernas förluster att vara hyfsat likartade i slutändan, även fast alla skriker om att Sveriges vägval är sämre. Vänta och se, säger jag bara. Deras peak kommer när de öppnar upp igen.
Det är dock jävligt provocerande att så många skiter i rekommendationerna för det skördar offer på kort sikt. Men de flesta av oss tar det på allvar och vårt ansvar är det som håller kurvan på en hanterbar nivå.
Det finns inget vaccin förrän om ett drygt år enligt de flesta, troligen längre fram innan det kan börja användas på bred front. De mediciner man testat ger visst hopp, men de rapporter jag sett pekar på att det lindrar sjukdomsförloppet och snabbar på tillfrisknandet, snarare än räddar liv. De som är för svaga riskerar ändå att avlida.
Med dessa förutsättningar tycker jag Sveriges strategi är bra. Krisen kommer hålla på länge och istället för att staten tar beslut och låser ner, skapar vår strategi ett engagemang och ansvarstagande hos befolkningen som är mer uthållig över en längre period. Effekten när staten tar alla beslut om att låsa ner och förbjuda, riskerar att passivisera befolkningen, som känner sig som offer istället för delaktiga. Och förhoppningsvis så pallar denna strategi för att ett gäng Stureplans-brats bara "mååååste få vaska lite skumpa", utan att sjukvården drabbas av för höga vårdbehov.
Citera
2020-04-19, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det verkar som att många har svårt att förstå är att inte COVID-19 kommer att försvinna under maj månad utan som du säger, minst 16-20 månader till.
Va? Så det kommer inte "miraculously disappear" när det blir varmare som Trump lovade??

Jag tror att vi har minst 2-3 år kvar av denna kris innan vaccin är folket tillhanda. Förhoppningsvis folkimmunitet innan dess.
Senast redigerad av Krmkr 2020-04-19 kl. 20:36.
Citera
2020-04-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Man bara älskar när man slänger ur sig vinklingar.

"I mars månad svarade 50 procent att de hade ganska eller mycket stort förtroende för Folkhälsomyndigheten. Nu har den siffran stigit till 71 procent."

Alla bara: 71% åh herregud!

Men 71% förhållande till vad?

"Antal genomförda intervjuer: Undersökningen omfattar 1 013 intervjuer och är genomförd som en webbundersökning.

Vägning: Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val."

Wow.

Att 71% av 1000 intervjuare som läser Aftonbladet tycker det.

Fucking knockout

Var läste du den nyheten?
Citera
2020-04-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Du skyddar Sveriges slappa taktik och erkänner att det är ett okänt virus.

Makes no sense.

Jag vet inte, jag är inte expert.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Ja var inte den gravida kvinnan som avled somalier? Och jag skrev att det kunde ha varit språkförbistring som försvårade hennes vård. (Inget konstigt med det?)

Men när man försöker få en mytoman som dig som ljuger i tråden att komma med fakta, så är man rasist och har fel åsikter.

Jag väntar fortfarande på en källa från dig på när man stänger av vattnet i Sverige för att covid-19 sprids i vattnet. Som du skrev tidigare i tråden.

Du är för sorglig vet du det.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Happ, hörde att de gaggade om att reningsverket inte hann med eller dylikt så det skulle eventuellt bli brist på vatten.

Kanske inte handlade om Covid19 i vattnet.

Men kändes konstigt att meddela det under PK.

.

Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Du är ju inte frisk. Det har dött en sjuksköterska som ej har haft någon kontakt med vården av coronasjuka. Hon har säkerligen blivit smittad någon annanstans om hon nu dött av Covid-19 överhuvudtaget.

Den gravida som dog var en smällfet somalier som troligtvis hade underliggande sjukdomar som ej kunnat kommunicerats med sjukvården.

Ja jag kan ge dig att det kan finnas en till två dagar som statistiken släpar, men ej mer än så.

Nej vattnet kommer inte stängas av, är du helt dum i huvudet?

Ge mig ett enda bevis på att en enda ishall används som bårhus i Sverige? Källa tack?

Och om svennebananen har spridit viruset över hela Sverige varför verkar det mest vara invandrare som dör? Är alla svenskar rasister eller är det viruset som är det?

Måste vara extremt jobbigt att vara totalt befriad från intelligens medan man bygger helt egna teorier om vad som har sagts och inte sagts

Du är så hetsig med att vilja motbevisa motparten att du inte ens kan förstå vad andra skriver för att sedan skita ur dig mer senare.

Måste vara jobbigt att sitta på Flashback och skriva nedlåtande kommenterar för att man inte vet bättre.

Du är mig en väldigt tragisk människa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Inte så farligt tungt, då var det inte vikten hon dog av, om hon inte vart kort.

Hon dog av covid-19. Det är en dödlig sjukdom om du nu inte visste det.
Citera
2020-04-19, 20:37
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depian
Men vidriga FHM kommer vägra ta till sig detta, och folket kommer fortsätta gå ut på krogen.. Idioter

Men försök nu för fan att fatta det fundamentala i att krogarna har öppet. Det finns ännu vårdplatser och alla ska vi ha corona långsiktigt, är det verkligen så jävla svårt att förstå?? Svenska befolkningen kommer att gå ur detta som nån form av övermänniskor iom gröna corona-pass där länder såsom Bulgarien fortfarande sitter inlåsta och tynar bort i EUs utkanter. Hade du fått bestämma hade hela världen kursat fullständigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in