2020-04-19, 12:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Ja obehagliga 80% överlevnad på iva borde debatteras dagligen i medierm

Som du säger, Sverige sticker ut totalt genom hög överlevnad från intensivvården nu. 80% istället för under 50% som gäller för länder som Sydkorea, USA, Italien, Japan, UK.

Svensk media jublar över detta, som vi skulle ha så mycket "bättre" vård än dessa länder. Men som vi alla vet så beror det på att i Sverige tas endast förhållandevis friska unga personer in på intensivvård.
Citera
2020-04-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
40000 baseras på att svensk sjukvård fungerar väl genom denna kris. Nu börjar vi se tydliga tecken på att så inte är fallet. Dödstalen från SCB överstiger vad jag hade i mina beräkningar, så jag kan komma att tvingas revidera upp till 60000, men än så länge håller jag officiellt fast vid 40000.

Om dödstalen överstiger dina beräkningar, då undrar jag hur många dödsfall som var i dina beräkningar per den 18 april? Det är ju 1511 rapporterade, hur många beräknade du? Samtidigt beräknar the Guardian att dödligheten är 0,12-0,2%. En tysk studie säger 0,3-0,4%. Plus att hela befolkningen inte kommer få smittan. Så 60000 finns ingen grund för alls, 40000 är också sannolikt för högt.
Citera
2020-04-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Jag litar mer på Harvard University än en fegis förnekare på flashback.

Skriver fakta behöver ingen debatt.
Detta är FAKTA som sagt.

Vadå fakta? Om det nya till stor del okända viruset?
Citera
2020-04-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Bullshit. Jag har flera gånger i tråden lyft misstag som av FHM (sen start av kris-mode, några uttalanden, smitta på äldreboenden). Nu är ju inte Sverige ensam om dessa misstag, men det hindrar inte från att de var misstag.

Det jag däremot inte sett dig skriva, är en bild av vad du tycker att FHM har gjort bra.

FHM har inte gjort något bra men en sak hade dom, och Anders Tegnell, kunnat göra bra och jag trodde ett tag att det var planen.

-hade man skyddat äldre-äldre och riskgrupper aktivt, här menar jag att man satt en järnring runt dom och sagt "kosta vad det kosta vill"

då hade jag köpt flockimmunitets-strategin rakt av för de total lockdown vi har sett är förödande.

Men nu lyckades ju aldrig FHM eller vår regering förstå bron över från att prata och teoretisera kring hur man borde göra till att faktiskt få det gjort och det är ju det som är krishantering.

Re: deathraten, jag har svårt att hitta information.
Jag försökte få fram totalt antal som vårdats på sjukhus i Sverige och Italien men hittade inte det för det hade blivit en bra jämförelse med hur många som testats utanför vården både i Sverige och Italien.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Den italienska hälsomyndigheten, ISS, har kommit med nya statistik för de 19 996 som dött fram till den 16 april, rapporterar SVT:s Italienkorrespondent Jennifer Wegerup på Twitter. I dagsläget har totalt 23 227 dött i landet. Endast 1,1 procent av de döda var under 50 år medan snittåldern för de döda männen är 79 år och för kvinnorna 83 år. 94,4 procent av de döda hade minst en underliggande sjukdom och 61,3 procent hade tre sjukdomar eller fler.

Lite statistik från Italien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vadå fakta? Om det nya till stor del okända viruset?

Du skyddar Sveriges slappa taktik och erkänner att det är ett okänt virus.

Makes no sense.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Sluta OT-tjafsa med varandra, diskutera vilka som deltar i tråden och vilka åsikter är okej att framföra. Sluta tjafsa om rysstroll och andra troll. Detta är OT och kommer resultera i varningar.

Möt varandras argument i sak.

Nu låses tråden i några minuter så att ni hinner se och begrunda detta.

// mod
Senast redigerad av Tinuviel 2020-04-19 kl. 12:28.
Citera
2020-04-19, 12:30
Moderator
Tinuviels avatar
Tråden öppnas igen.

Ni har blivit varnade.

// mod
Citera
2020-04-19, 12:32
Medlem
ÄLDRE COVID-PATIENTER VÄGRAS VÅRD PÅ SJUKHUS OCH RÅDS ISTÄLLET ATT DÖ PÅ ÄLDREBOENDENA OCH I SINA HEM SOM EN MEDVETEN STRATEGI, medger smittskyddsläkare.

Där får de hjälp att dö med olika andningsdepressiva läkemedel:

http://media.palliativregistret.se/2020/03/Palliativ-vård-vid-COVID-19v1.5.pdf

Jag köper helt att äldre äldre inte bör få IVA vård i de allra flesta fall.

MEN VAD ÄR TANKEN MED ATT NEKA DEM SYRGASBEHANDLING SOM I MÅNGA COVID-FALL ÄR EN AVGÖRANDE BEHANDLING ÄVEN FÖR ÄLDRE ÄLDRE ATT ÖVERLEVA?!

Varför läggs de inte in på vanlig avdelning där de kan erbjudas syrgasbehandling?

Varför köper inte äldreboendena och hemsjukvården in syrgaskoncentratorer så att denna stora grupp kan få essentiell behandling som i många fall kan förhindra att de kvävs till döds?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/smittskyddslakaren-att-folk-i-dor-covid-19-utanfor-sjukvarden-ar-en-medveten-strategi
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Din jämförelse mellan människor och nationer faller på sin egen orimlighet. Att kritiera är inte att hata. Punkt.
Jag konstaterar att du försvarar ditt destruktiva förhållningssätt till Sverige och denna kris med näbbar och klor. Min poäng var att det är i mångt och mycket samma personer (Svärjevenerna) som var onyanserat hatiska innan denna kris, som är det under denna kris. Gissningsvis kommer det att vara det efter denna kris också, även om Sveriges strategi i framtida utvärderingar kommer att visa sig ha varit framgångsrik i jämförelse med andra länder. Haters är haters.

Med det sagt kommer vi inte längre i denna diskussion så jag släpper den.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej. I värsta fall har imperial college reviderat dödssiffrorna i Sverige tlll runt 5000 personer. Sluta sprida falsk information.

https://fof.se/artikel/simulering-visar-80-000-doda-i-covid-19-i-sverige

Du inser väl själv att långt fler än 5000 kommer dö när vi redan nu, precis i början av första vågen, har såpass många döda?
Citera
2020-04-19, 12:33
Medlem
NY FAKTA COVID-19 PÅVERKAR MÄNS TESTIKLAR

https://www.google.com/amp/s/www.express.co.uk/life-style/health/1268473/coronavirus-update-uk-cases-news-symptoms-testicular-pain/amp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in