2020-04-19, 18:35
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
71 procent känner tillit till Tegnell om hans strategi så tar död på halva befolkningen. Ett lydigt folk.

Det just i dessa tider man får ha filtret på när det gäller media. Svårt och tro att svenne är så lågbegåvad.
Citera
2020-04-19, 18:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag kan se några positiva saker i den här pandemin.
1. Vi klarar oss bra utan statsminister. Räcker med alla experter.
2. Det går bra utan påskfirande, påskmust och påskkärringar.
3. Vi slipper alla dryga diskussioner om bögar, hennor, kränkningar osv, nu är det synd om alla. Jämnlikt och bra.

Tre positiva saker jag kan se i virusets framfart. Kanske blir fler saker man inser att är oviktiga.
Kanske det här viruset förändrar något runt om i världen eller också blir det tio gånger värre.
Citera
2020-04-19, 18:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du har inte sagt det, men det hur du beskriver det som.

Tegnell är den som har sista ordet som Statsminister rättar sig efter. Att han har agerat lugnt spelar absolut ingen roll när man har kommit konstanta fel vecka efter vecka. Så ok om han har agerat lugnt? Byt ut fjanen mot Björn Olsen alla dagar i veckan.
Björn Olsen är också saklig och lugn men du kan egentligen inte jämföra dessa två då Björn bara ser det hela ur forskaraspekt och egentligen inte ser helhetsbilden, hans primära mål verkar vara att minska antalet dödsfall så mycket som möjligt kortsiktigt vilket går emot WHOs rekommendationer och de flesta länders taktik som ju är att plana ut kurvan på sikt.

Vem som egentligen har rätt vet vi kanske först till nästa vår eller så men ju mer fakta som framkommer desto mer börjar det bli uppenbart att Sveriges taktik är riktig.
Citera
2020-04-19, 18:37
Medlem
Svenskarna verkar tro att faran är över. Troligen på grund av vårvädret och en del olämpliga uttalanden från våra myndigheter, samt att folk börjar bli trötta på situationen.
Men faktum är att det knappt har börjat. Jag tror av vi behöver få minst 10 gånger fler smittade och döda innan man kan hoppas att vi har nått kulmen på spridningen.
Ser man på små länder som San Marino så är nästan 1,5% av befolkningen konstaterat smittad men ändå fortsätter spridningen med oförminskad styrka. I Sverige motsvarar det undefär 150.000 konstaterat smittade. Med den spridningstakt vi har idag. Runt 500 nya fall per dag skulle det ta 200 dagar. Då är vi framme i November eller December. Då är det bara kulmen. Sedan är det lika långt tills vi är nere på dagens nivåer igen. Detta är för lång tid. Så antingen måste man snabba på spridningen eller så måste man försöka stoppa den helt. Vi kan i alla fall inte ha det så här länge till.
Citera
2020-04-19, 18:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Aha ok tack, jag vet bara vad jag kan läsa mig till och Wikipedia skrev,

Så eftersom Sverige blev kraftigt drabbat i våg 1 av COVID-19 så kanske våg två blir lindrigare, är det rätt tänkt?

Ingen vet ju nu hur utvecklingen blir. Det vanligaste är emellertid att ett virus blir svagare och svagare för varje mutering. Att spanska sjukan blev så svår i flera omgångar beror sannolikt på att den smittade svagare individer i kommande utbrott.
Citera
2020-04-19, 18:38
Medlem
welcometorealitys avatar
Norge har tagit bort rökningen nu, från hälsorisklistan mot COVID 19..
Citera
2020-04-19, 18:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Björn Olsen är också saklig och lugn men du kan egentligen inte jämföra dessa två då Björn bara ser det hela ur forskaraspekt och egentligen inte ser helhetsbilden, hans primära mål verkar vara att minska antalet dödsfall så mycket som möjligt kortsiktigt vilket går emot WHOs rekommendationer och de flesta länders taktik som ju är att plana ut kurvan på sikt.

Vem som egentligen har rätt vet vi kanske först till nästa vår eller så men ju mer fakta som framkommer desto mer börjar det bli uppenbart att Sveriges taktik är riktig.

Jag har inte läst någon som verkligen säger att Sveriges linje är rätt.

Det har varit extremt kritiserat både från inne i landet och övriga media utomlands.

Länka gärna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Du vet hur det är på helger, sluta trolla .

Vad får dig att tro att du har rätt? Jag utesluter inget, men hittills har ju samtliga profeter som härjar här i tråden missat sina beräkningar med råge. Jag tycker att dessa personer bör vara lite mer försiktig i sina antaganden hädanefter, kan inte vara speciellt roligt att ha fel gång på gång.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jaha sorry jag har nog misstolkat dig. Trodde du var en sådan som skrikit om dödstalen sedan mars.
Det har jag inte men de är alldeles för höga. Vi kunde ha varit bäst i klassen med en annan ledning.
Citera
2020-04-19, 18:40
Avslutad
De ser i USA nu att dödligheten är 0,05 %.

Om vi då antar att alla svenskar skulle smittas....dödstalet skulle bli 5000 st.

tror dock vi hamnar på 3000 totalt i Sverige. Kommer ligga runt 50-70 pers 10 dagar till sedan går det snabbt ned.

Vi har då eventuellt 50% smittspridning i landet. Så dödlighet kanske 0,07 %
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
29 nya dödsfall idag.
Jag trodde vi skulle ha 100tals döda/dagen vid påsk? Är det eftersläpningar?
Eller är det om 14 dagar?
Ser att Tegnel ökar bra i förtroende, tydligen måste experter här som haft fel
Typiskt att sådana som du alltid håller sig framme på helgerna när eftersläpningarna är som värst.
Citera
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Norge har tagit bort rökningen nu, från hälsorisklistan mot COVID 19..

Jaså? Minns att amerikanska experter under pandemins inledning menade att just äldre män som rökte var de värst drabbade i Kina. En slump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in