2020-04-19, 16:43
Medlem
Kan man ha för många olika aktier? En av fördelarna är ju att man sprider risken, men vad för nackdelar finns det att ha typ 30-40 st?
Citera
2020-04-19, 17:06
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Kan man ha för många olika aktier? En av fördelarna är ju att man sprider risken, men vad för nackdelar finns det att ha typ 30-40 st?

Olika former av justeringar blir jobbigare. Att sälja 40 papper om man tror att det tillfälligt går ner är tufft. Såklart enklare att daytrada med få aktier.
Citera
2020-04-19, 17:20
Medlem
Citat:

Ju fler papper, ju närmre index i utveckling.

Så kan man väl säga.

En annan nackdel är ju att det är svårt att bevaka så många företag, man vet inte vad som händer.
Citera
2020-04-19, 17:23
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Stod på Marketwatch innan något i stil med att att om det var fyra aktier på vilket index det nu var hade gett 22% av avkastningen eller hur det var (på indexet och där är de kanske större andel av det med visserligen ...) och x antal för x% som nog var närmare 50%.

Jag fler aktier du har ju mer sannolikt är det ju att du får ett resultat likt marknaden i stort kan tänkas å andra sidan var poängen från den texten att index var vägen att gå eftersom det är så få företag som står för mycket av avkastningen och om du då bara äger några få så är ju risken stor att du missar just de.

Apple, Amazon, Facebook och Microsoft har ju rimligtvis haft stor effekt men så kom ju exempelvis Tesla och blev mer relevant. Har man varit utan Tesla och Amazon och Apple och så så ser det ju kanske sämre ut.
Citera
2020-04-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Olika former av justeringar blir jobbigare. Att sälja 40 papper om man tror att det tillfälligt går ner är tufft. Såklart enklare att daytrada med få aktier.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ju fler papper, ju närmre index i utveckling.

Så kan man väl säga.

En annan nackdel är ju att det är svårt att bevaka så många företag, man vet inte vad som händer.

Har bara tänkt köra långsiktigt månadsparande där jag har några fasta som jag alltid kommer köpa enligt strategi, men nu vill man ju bottenfiska och spekulera lite av varje där det ser bra intressant ut. Tanken är att inte sälja något på 25+ år utan bara låta det ligga.

Köpt lite boeing, airbus, marriot, delta, carnival cruises, vail resorts, epr, royal caribbean osv där man kan göra en del på säg 20 år.

Man får nästan känslan av att man vill köpa något i alla dessa så man inte blir utanför och gardera sig istället för att välja någon/några bara med större summor. Dum idé?
Citera
2020-04-19, 17:48
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Har bara tänkt köra långsiktigt månadsparande där jag har några fasta som jag alltid kommer köpa enligt strategi, men nu vill man ju bottenfiska och spekulera lite av varje där det ser bra intressant ut. Tanken är att inte sälja något på 25+ år utan bara låta det ligga.

Låter bra.

Citat:
Man får nästan känslan av att man vill köpa något i alla dessa så man inte blir utanför och gardera sig istället för att välja någon/några bara med större summor. Dum idé?

Om det är en dum idé vet jag inte. Jag har själv gjort något liknande, gått in i ett trettiotal bolag istället för i en handfull.
Citera
2020-04-19, 17:49
Medlem
Citat:

Köpt lite boeing, airbus, marriot, delta, carnival cruises, vail resorts, epr, royal caribbean osv där man kan göra en del på säg 20 år.

Nej, köper man riskfyllda aktier som flyg hotell med mera så kan det väl vara vettigt.

Risken för kk finns ju där och då är det bra om det bara är ett par procent av portföljen.

Så varför inte?
Citera
2020-04-19, 18:03
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:

Jag får magont av ditt inlägg. Hoppas det inte rör sig om några större summor.
Citera
2020-04-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag får magont av ditt inlägg. Hoppas det inte rör sig om några större summor.

Vad får du magont av?

Nej inga stora summor som sagt.
Citera
2020-04-19, 18:16
Medlem
Citat:
Vad får du magont av?

Nej inga stora summor som sagt.
Du har ju bara bottenfiskat....inte direkt spridit riskerna. Bara utsatta branscher
Citera
2020-04-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du har ju bara bottenfiskat....inte direkt spridit riskerna. Bara utsatta branscher

Lägger kanske 30% på bottenfiske av det jag köper och kommer säker göra det under hela dippen om inte mer.

Det är väl där man kan få högst avkastning med tanke på situationen, eller har jag missat något? Är väl det som är hela grejen med bottenfiske, större risk - större reward?
Citera
2020-04-19, 18:27
Medlem
ctamps avatar
AstraZeneca har gått upp 24% sedan 1,5 månad isch. Vem tror ni ångrar jag inte gått in med mer? :/ Javäl, solen kommer väl imorron också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in