2020-04-09, 22:28
Medlem
Att slå index är inte svårt...

- Hur begåvad måste man vara för att förstå att guldpriserna kommer att gå upp???

- Hoppa av det tåget när de blir absurda och köpa aktier i företag som har soliditet och kontinuitet?

- Jag bara undrar?

- Någon nämnde Warren Buffet.

I say no more.

/XE
Citera
2020-04-09, 22:28
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Nej. Dom kommer sjunka mer tror jag. Kommer säkert fler PM om sjunkande kostnader. Däremot lär man kunna köpa säljoptioner eller liknande, och investera i en nedgång alltså och vinna pengar på det viset. Samma med hotell, restauranger. Turism lär man definitivt kunna köpa säljoptioner i och Casha ut en hel del.

Hur mycket tror ni hotellen sjunker när kvartalsrapporterna trillar in, Q2? Fyfan. Vid den punkten lär SAS stå i typ 0.05 öre.

Tidigare i tråden var det någon som skrev vad Lufthansa förlorade per timme nu när de inte kan flyga, det var sjuka summor. Flyg känns väldigt riskabelt nu och öven jag tror de kommer sjunka mera och flera mindre kommer konka.
Citera
2020-04-09, 22:44
Medlem
Flygbranschen kommer att bli ett rent "H.vete" att bedömma framöver. - Lufthansa sätter "German Wings" i konkurs...

Norwegian är på fallrepet.

Svenska BRA är redan där, på fallrepet. Konkurs.

SAS kommer att överleva.

Men; - Så alla dessa flygplan som kommer att bli till salu efter konkursbona. - Skall man köpa ett snarast eller vänta en vecka? - Vilka problem man har! - En god välhållen Boeing 737 med några år på nacken kostar 400 miljoner, men kanske om en vecka bara 325'...

Vilka problem...

/XE
Citera
2020-04-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Tidigare i tråden var det någon som skrev vad Lufthansa förlorade per timme nu när de inte kan flyga, det var sjuka summor. Flyg känns väldigt riskabelt nu och öven jag tror de kommer sjunka mera och flera mindre kommer konka.

Kurserna brukar stiga/sjunka efter kvartal och årsrapporter för då kan man se vad bolaget faktiskt är värt på papper och alla förhoppningskurser flyger ut genom fönstret. Där någonstans tror jag flygbranschen får en dödsstöt. Q1-Q2. Dom 2 rapporterna blir garanterat riktigt sorgliga.

Men om man har fått tag på säljoptioner eller kanske något slags Bear X20 certifikat där? Då kan man väl redan nu gå in på Ferrari.com och fundera på vilken man vill ha? 488 pista ser ju grym ut.

Någon slags domedagsprofetia långt nere i mig undrar dock, kommer Coronan sänka ekonomin helt? Det spelar ju ingen roll om du drar in stora pengar i flygplansaktier om t.ex valutan också faller. Då kan du ha 50miljoner men du har inte ens råd med ett paket bröd liksom. Se länder i Afrika t.ex som faktiskt har det på det viset, ”lire” t.ex där dom har typ 12 miljoner på 1 sedel. Du köper ett äpple där för typ 500 miljarder. De e så absurt men vem fan vet, kan det bli så här?
Senast redigerad av fr0g 2020-04-09 kl. 22:57.
Citera
2020-04-09, 22:57
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Nån som har vågat köpa i några flygbolag än? Kommer lägga en del på skoj i Delta och Norweigan snart.
Inte än. Norwegian är bolaget som är närmast konkurs hela tiden och det enda som kan rädda dem är stöd från regeringen, vilket de säkert får. Däremot är det ingen bra investering enligt mig. Delta verkar inte vara den bästa investeringen enligt min research utan Southwestern Airlines blir det för mig i framtiden antagligen. Ska vänta några veckor tills alla sanktioner osv lyfts först dock.
Citera
2020-04-09, 23:02
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Kurserna brukar stiga/sjunka efter kvartal och årsrapporter för då kan man se vad bolaget faktiskt är värt på papper och alla förhoppningskurser flyger ut genom fönstret. Där någonstans tror jag flygbranschen får en dödsstöt. Q1-Q2. Dom 2 rapporterna blir garanterat riktigt sorgliga.

Men om man har fått tag på säljoptioner eller kanske något slags Bear X20 certifikat där? Då kan man väl redan nu gå in på Ferrari.com och fundera på vilken man vill ha? 488 pista ser ju grym ut.

Någon slags domedagsprofetia långt nere i mig undrar dock, kommer Coronan sänka ekonomin helt? Det spelar ju ingen roll om du drar in stora pengar i flygplansaktier om t.ex valutan också faller. Då kan du ha 50miljoner men du har inte ens råd med ett paket bröd liksom. Se länder i Afrika t.ex som faktiskt har det på det viset, ”lire” t.ex där dom har typ 12 miljoner på 1 sedel.

Haha en Ferrari, ja tack. Bear X20 är inte roligt åt fel håll heller.

Jag tror verkligen inte Coronan kommer sänka hela ekonomin, den drabbar hela världen och allas valutor kan inte bli lika värdelösa, då är det bara stryka 0r på alla så är vi tillbaka. Dock kan marknaden mycket väl få sig en smäll som varar ett tag, om företagen inte är lönsamma kan investerare köpa guld etc. istället, men den kommer studsa tillbaka och snart är det som vanligt, precis som efter alla andra kriser. Frågan är bara hur lång tid det tar..
Citera
2020-04-09, 23:36
Medlem
Efter att ha gjort god vinst två gånger på Maha Energy gick jag in igen på 11,40 idag och kort efter började den gå ner och låg på 11,20 men dum som jag va sålde jag inte där o då för sen rasade det och jag paniksålde på 10,89. Tog en liten förlust. Har dock kvar 20% av mitt totala innehåll vilket jag lär få ångra, för nyheterna som haglade in sen va inte så trevliga.

Jag har tills nu försökt rida på volatiliteten men idag tog jag hälften av mina lekpengar för att gå lång på bland annat SSAB. Vet inte vad mer jag ska köpa, tips?
Citera
2020-04-09, 23:49
Medlem
Två goda nyheter:

A) OPEC+ kom överens. Enligt text-TV skall Ryssland minska med 2,5 miljoner fat, Saudi med 2,5 och resten bidraga. Vi får vänta på mer precisa siffror. Kanske det klena resultatet blir en besvikelse?? Svårt att säga. Oljepriset verkar gå ner, inte upp.

B) EU är överens om ett gemensamt krispaket, det kommer att hjälpa stackars Italien och andra som är hårt skuldsatta.

Förhandlarna ville få påskledigt och åka hem!!

Jag tror ni som ligger bull över påsken kan andas ut. ??
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-04-09 kl. 23:54.
Citera
2020-04-10, 00:45
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Två goda nyheter:

A) OPEC+ kom överens. Enligt text-TV skall Ryssland minska med 2,5 miljoner fat, Saudi med 2,5 och resten bidraga. Vi får vänta på mer precisa siffror. Kanske det klena resultatet blir en besvikelse?? Svårt att säga. Oljepriset verkar gå ner, inte upp.

B) EU är överens om ett gemensamt krispaket, det kommer att hjälpa stackars Italien och andra som är hårt skuldsatta.

Förhandlarna ville få påskledigt och åka hem!!

Jag tror ni som ligger bull över påsken kan andas ut. ??

Det lutar tydligt åt det hållet. Det verkar som om produktionen måste begränsas mer för att få upp oljepriset..

Edit;https://www.youtube.com/watch?v=XsXRTPy1548&t=429s
Senast redigerad av Glossus 2020-04-10 kl. 00:57.
Citera
2020-04-10, 00:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Varför gör de inte det då?

De flesta klarar inte av att sitta med saker som är jobbiga att sitta med när det blåser snålt. Svårare än så är det inte. Om inte är det bara sätta sig med t ex småbolagsindex som år efter år efter år ... slår just index. Ganska enkelt förutom att de flesta inte klarar av att sitta 100% i något sådant. Alltså slår dem inte index även om möjligheten faktiskt har funnits. Dvs det är ganska många saker som fungerar på pappret men som inte fungerar för många människor på lång sikt.

Utöver det råder någon typ av handikappsfenomen när det kommer till svenskar kontra sparande. Vem vet varför folk väljer att kasta pengar i sopnedkastet, jättekonstigt.
Citera
2020-04-10, 01:07
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Det lutar tydligt åt det hållet. Det verkar som om produktionen måste begränsas mer för att få upp oljepriset..

Edit;https://www.youtube.com/watch?v=XsXRTPy1548&t=429s

Problemet är väl också att sänkningar i produktionen inte kommer förens den 1 maj.
Citera
2020-04-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Problemet är väl också att sänkningar i produktionen inte kommer förens den 1 maj.

Det verkar lite klent hursomhelst jämfört med de rykten DI hjälpte till att sprida... 20 miljoner fat omnämndes då... som bäst blir det nu 15, men det verkar lite skakigt ändå vad icke-OPEC tänker sig att bidra med. Trump verkar mena att nedläggningen av källor som inte är lönsamma skall räknas...

Och hur skall man kunna skära ned sådant som inte är statligt??

The devil is in the details som det heter på modern svenska.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-04-10 kl. 01:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in