2020-04-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tror du att man kommer hitta vaccin snart? Jag vet att det brukar ta lång tid men tror du att vi har en chans att utplåna det här och fortsätta med vardagen? Det känns som att alla forksare i världen jobbar dag och natt för att det här ska ta slut.

Nej, jag tror tyvärr att det kommer ta tid. Troligen minst ett år.
Citera
2020-04-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Bra kvalitet på tråden... tror många kan få svar på det dom undrar. Ville bara säga det till TS och tacka.

Tack! Det värmer
Citera
2020-04-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Är det "lätt" att skapa detta virus i ett laboratorium och "plantera" ut det för spridning?

Citera mig gärna om du svarar, tack på förhand.

Nej!
Citera
2020-04-19, 16:52
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Nej!

Hur mycket resurser behövs? Det är inte lätt men möjligt. Då handlar det bara om hur mycket resurser som behövs antar jag, stort tack för att du svarar.

Frågan är inte vem som skulle ha något intresse av det utan om vad det skulle kosta.
Senast redigerad av 321j 2020-04-19 kl. 16:59.
Citera
2020-04-19, 16:54
Medlem
Citat:
Tack! Det värmer

Vad tror du om detta? Något som kan bli aktuellt i Sverige?

https://www.roche.com/media/releases/med-cor-2020-03-19.htm
Citera
2020-04-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Jag skulle vilja ställa lite frågor av medicinsk karaktär.
Jag jobbar på ett akutlaboratorium och undrar lite hur Covid-19 påverkar blodbilden?

Jag tycker mig se en viss ökning av D-dimer och även PCT (som är en sepsismarkör) från patienter som kommer från Covid-19-avdelningar.
Det finns studier på att Covid-19 tycks muppa ur koagulationssystemet vilket ger sig till känna med förhöjda halter av D-dimer.
https://www.researchsquare.com/article/rs-20056/v1

Det finns även en kinesisk studie om att mängden av lymfocyter minskar hos denna typ av patienter. Särskilt CD4+ T-lymfocyter (T-hjälparceller) och regulatoriska T-lymfocyter tycks minska i antal.
Det är ovanligt då virusinfektioner tvärtom brukar öka mängden lymfocyter.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32161940

Känner du (TS) som läkare och virusexpert till detta och kan du i så fall tillföra mer kunskap som vore intressant för oss som jobbar på laboratorium?

Det stämmer. Sars-cov-2 kan ta sig ner till nedre luftvägarna och ända längst ut till alveolerna. Tyvärr förstörs alveolceller och vätska flödar in från blodet och därmed försämras syresättningen. Immunförsvaret i lungorna reagerar, och det finns en risk för ARDS (acute respiratory distress syndrome), orsakat av ett hyperaktivt immunförsvar, ibland kallat cytokinstorm. Kombinationen av hyperaktivt immunsvar och alltmer försämrad syresättning kan leda till multipel organsvikt och död.
Citera
2020-04-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad är din erfarenhet av hydroxiklorokin i kombination med zink och arithromycin mot covid-19?

I de rapporter som hittills kommit har tyvärr klorokinfosfat inte haft någon bevisad effekt (som man hoppades på). Det pågår flera kliniska prövningar världen runt så vi kommer veta betydligt mer snart.

Azithromycin är ett lite bredare antibiotika som har effekt på om covid-19 patienter får en sekundär bakteriell pneumoni vilket förekommer.

Zink är för mig ett kosttillskott som inte har någon bevisad effekt mot covid-19
Citera
2020-04-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa

Ts - spännande tråd. Har läst hela nu och har ett par frågor

1. stämmer påståendet att man inte blir immun mot nån av ”de andra 4” Coronavirusen som cirkulerar som någon påstod? Skrämmande isåfall

2. Jag har en bebis som ammar, kan modersmjölken innehålla antikroppar on jag får Corona? Jag förstår det som att jag ska fortsätta amma bebisen även om jag får symptom (om det funkar vill säga)?

3. Jag har haft en del symptom sista dygnet (halsont, trötthet, ont i ryggen och musklerna) och kände mig jättefebrig så tog en panodil. Men det hjälpte inte och kände mig febrig och sjuk i ca 12 timmar utan att febertermometern visade feber. Väldigr märklig känsla. Nu är allt borta efter ca 1,5 dygn men kan inte skaka av mig känslan att jag ”borde” haft feber oxh kroppen reagerade som jag hade det (frossa, feberkänsla i ögonen och musklerna etc) fast jag hade helt normal kroppstemperatur, aldrig varit med om nått liknande. Om detta var/är Corona - är det då dumt att febern aldrig bröt ut på riktigt så som det skrivs i tråden? Och om det car Corona hur länge kan jag va symptomfri nu när det väl lagt sig och ändå va sjuk/återkomma?

Tack!

1. Nej det stämmer inte. Vid de flesta virussjukdomar får majoriteten en immunitet. Det varierar dock hur länge man är immun.

2. Ja jag tycker du ska fortsätta amma. Bröstmjölk är den bästa näringen ett spädbarn kan få. Dessutom förpackad och klar. Bröstmjölk generellt innehåller dessutom antikroppar mot infektioner som du har haft och som kan skydda ditt spädbarn.

3. Nej det är inte dumt.
Citera
2020-04-19, 17:31
Medlem
Hinner tyvärr inte mer nu.

Var rädda om er och varandra!
Citera
2020-04-19, 18:04
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Tack!

1. Nej det stämmer inte. Vid de flesta virussjukdomar får majoriteten en immunitet. Det varierar dock hur länge man är immun.

2. Ja jag tycker du ska fortsätta amma. Bröstmjölk är den bästa näringen ett spädbarn kan få. Dessutom förpackad och klar. Bröstmjölk generellt innehåller dessutom antikroppar mot infektioner som du har haft och som kan skydda ditt spädbarn.

3. Nej det är inte dumt.

Tack för svar
Citera
2020-04-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Finns ingen handsprit eller något alls i mina hemområden. Totalt dammsugit.
Så jag söker lite alternativ, förutom vanlig flytande tvål.

Jag undrar om någon känner till testresultat (i första hand) eller har sakkunniga gissningar (i andra hand) om rengöring av bordsytor och/eller hud, med klor-rengöringsmedel och/eller stark ättiksprit?
Hur skulle covid viruset troligast reagera på det?

Jag och några har fått för oss att det känns rimligt att det skulle kunna påverka. Men ingen av oss är biokemist (annat än på lördagkvällar).

Tackar o stay safe

Viruset gillar inte tvål o vatten då skyddshinnan den faller samman så det borde väl funka med rengöring och vatten lika bra på bord och bänkskivor...

Vill du görna ha sprit kan du andvända t-röd eller spolarvätska koncentrerad funkar på hönder men dock inte så lämpligt för ofta då den torkar ur händerna, man kan väl ha i en skvätt glycerin el. Barn olja...

Biltema har föresten handsprit inne just nu
Citera
2020-04-19, 18:14
Medlem
Citat:
Hinner tyvärr inte mer nu.

Var rädda om er och varandra!

Tack för att du svarar och många uppskattar dina svar här inne, och bra du har tålamod
Bry Dej inte om domedagsprofeterna, det e samma pack som hyllar SD o normalt sett sitter o pratar skit om invandrare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in