Tack för visat intresse för mina 2 poster fr igår kväll. Då jag vill undvika att kapa virologens tråd avböjer jag ödmjukt att svara ingående på frågor.
Generellt kan man säga att behandlingen syftar till att stödja patienterna tills de själva klarar av viruset, detta i likhet med andra systemiska virusinfektioner. Någon effektiv behandling som eliminerar infektionen finns ej. Alla har syrgasbehandling med i sammanhanget tämligen höga flöden, ibland med övertryck. Alla erhåller blodförtunnande läkemedel i profylaktisk syfte. Man parerar och släcker bränder. Man följer de vitala parametrarna med täta kontroller eller telemetri och håller koll på inflammationsmärkörer i blodet. Några få får antibiotika intravenöst, detta enbart vid tecken på bakteriella pneumonier. Intravenös febernedsättande är mycket vanligt initialt till febern ger sig. De som inte orkar försörja sig med vätska får så klart dropp. Det låter rätt enkelt men det är ett finlir på högnivå.
Diverse inflammationsdämpande behandlingar i experimentellt syfte har kommit o gått, likväl som pågående/avslutade studier med Remdesivir och Roamtera. Hydroxiklorokin fick några i början med det slutade man med ganska omgående.
Till den som frågade: Nej, man kan inte kräva en specifik behandling som patient.
Vad gäller nyheten att så många vårdas i slutenvård så har den informationen funnits tillgänglig hela tiden begravd bakom alla anekdotala Covidartiklar på bla Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Nu åter till virologens diskussion🙂