2020-06-11, 22:39
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

Blev din son utskriven?

Det är ett gott tecken att febern går ner. Man tittar på hela den kliniska bilden generellt. Patientens allmäntillstånd, att syresättningen går åt rätt håll, att inga komplikationer såsom ex sekundär bakteriell infektion eller blodproppar tillkommer o s v. Lab prover är ett komplement. De släpar ofta efter. Hb är vanligtvis inte en indikator. BT är viktigt att följa eftersom det speglar allmäntillståndet, det är f f a viktigt att det inte sjunker kraftigt eftersom det kan indikera en septisk chock!

Stigande feber, försämrat allmäntillstånd, lab prover som styrker detta är indikationer på att infektionen går åt fel håll.
Ja han blev det idag på eftermiddagen - endast 37,5 i morgonfeber och samma hemma på eftermiddagen. Syresättning 98% vid testpromenad runt avdelningen. Han tillfrisknade snabbt efter att han kom under vård på sjukhuset. Är det en tillfällighet eller var vården så verksam?
Citera
2020-06-11, 23:12
Medlem
halvfestligts avatar
Hej, gällande att så många patienter får blodproppar samt organsvikt. Fick tips om en intressant text, se länk. Jag undrar hur svensk läkarkår ser på detta att covid-19 kan vara en blodkärlssjukdom och inte bara en respiratorisk sjukdom.

“All these Covid-associated complications were a mystery. We see blood clotting, we see kidney damage, we see inflammation of the heart, we see stroke, we see encephalitis [swelling of the brain],”

Vad är dina tankar?

https://elemental.medium.com/coronavirus-may-be-a-blood-vessel-disease-which-explains-everything-2c4032481ab2
Citera
2020-06-11, 23:33
Medlem
Hej!
Infektionssjuksköterska här, kliniskt verksam sedan drygt 30 år i huvudstaden. Har jobbet på golvet i drygt 3 månader med svårt sjuka Covidpatienter. Vi kanske känner varann, vem vet ...

2 frågor:

- Anser du att FHM med fl agerade ansvarsfullt när man, tvärtemot WHO:s riktlinjer, tyckte det var helt OK att vårda patienter med misstänkt eller, ännu värre, konstaterade Covidinfektion utan munskydd?

- Hur kommer det sig att man har misslyckats förmedla till svenska folket att drygt 80% av de sjukvårdskrävande covidinfektioner inte hamnar på IVA. Folk verkar tro att det är antingen respirator eller en mild infektion. När 200 låg på IVA i Sthlm låg ytterligare 1000 på slutenvård. Att ligga på magen med 15 liter O2 med resmask i 2-3 v är sannerligen ingen dans på rosor men det är inte IVA.
Senast redigerad av MsBialy 2020-06-11 kl. 23:56.
Citera
2020-06-12, 00:18
Medlem
OCH .... jag har inte vårdat en enda geriatrisk patient utan de allra flesta har varit födda på 60-talet eller yngre. Min yngsta patient var född 1996. Hur kommer det sig att FHM har helt underlåtit att informera allmänheten om den absoluta stora massan som blir otroligt dåliga utan att hamna i resp?
Citera
2020-06-12, 02:02
Medlem
Barbara777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBialy
OCH .... jag har inte vårdat en enda geriatrisk patient utan de allra flesta har varit födda på 60-talet eller yngre. Min yngsta patient var född 1996. Hur kommer det sig att FHM har helt underlåtit att informera allmänheten om den absoluta stora massan som blir otroligt dåliga utan att hamna i resp?
Kan du berätta lite om vilken sorts vård man får förutom syre? Sätter man in antibiotika? Eller Sylvant, Remdesivir, Avonex, Plaquenil+Solvezink mm?
Får man som patient kräva en viss behandling när man är inlagd på sjukhuset?
Tack.
Senast redigerad av Barbara777 2020-06-12 kl. 02:15.
Citera
2020-06-12, 02:08
Moderator
Psilosophers avatar
Undrar över riskfaktor specifikt för rökning, alkoholkonsumtion och Multipel Skleros.

Finns där data i förhandenvarande fall?
Citera
2020-06-12, 05:40
Medlem
halvfestligts avatar
Hej, chockerande nyheter för många av oss! Detta är ju oerhört viktigt för oss "vanliga dödliga" att veta mer om. Snälla svara på några följdfrågor. Tack!
* Vilka är de vanligaste komplikationerna patienterna har av covid19. Är det alltid andningsbesvär eller lika vanligt med blodproppar t.ex?
* vilka är de vanligaste underliggande sjukdomarna hos dessa pat?
* Hur behandlar ni dessa patienter? Endast syre eller annan behandling också?
* Vilka skulle du säga är i riskgrupp förutom multisjuka 70+ ? Du har ju sett dem, kan du berätta vad som är "typiskt" för dem som hamnar i slutenvården men inte nödvändigtvis på IVA/respirator (om det går att peka ut några gemensamma nämnare alltså)?

Tack för att du svarar. Är mycket tacksam! Ni gör ett fantastiskt jobb.

Citat:
- Hur kommer det sig att man har misslyckats förmedla till svenska folket att drygt 80% av de sjukvårdskrävande covidinfektioner inte hamnar på IVA. Folk verkar tro att det är antingen respirator eller en mild infektion. När 200 låg på IVA i Sthlm låg ytterligare 1000 på slutenvård. Att ligga på magen med 15 liter O2 med resmask i 2-3 v är sannerligen ingen dans på rosor men det är inte IVA.
Senast redigerad av halvfestligt 2020-06-12 kl. 05:44. Anledning: Felstavat
Citera
2020-06-12, 06:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej, tack så mycket!

Jag förstår att vissa är oroliga för ADE, men jag tycker inte man ska vara så orolig.
Det finns hittills inget som talar för ADE vid covid-19. Tvärtom så talar alla data hittills emot ADE vid covid-19.
Det har beskrivits i någon djurmodell i någon enstaka vaccinstudie men inte hos människa och vaccinforskare är väl medvetna och kontrollerar detta noggrant.
Hur förklarar du det uppkomna tillståndet med hyperinflammation och cytokinstorm hos vuxna och det ofta efterföljande tillståndet hos några få barn där de kliniska fynden talar för Kawasaki men inte riktigt?
Citera
2020-06-12, 10:44
Medlem
Tack för visat intresse för mina 2 poster fr igår kväll. Då jag vill undvika att kapa virologens tråd avböjer jag ödmjukt att svara ingående på frågor.

Generellt kan man säga att behandlingen syftar till att stödja patienterna tills de själva klarar av viruset, detta i likhet med andra systemiska virusinfektioner. Någon effektiv behandling som eliminerar infektionen finns ej. Alla har syrgasbehandling med i sammanhanget tämligen höga flöden, ibland med övertryck. Alla erhåller blodförtunnande läkemedel i profylaktisk syfte. Man parerar och släcker bränder. Man följer de vitala parametrarna med täta kontroller eller telemetri och håller koll på inflammationsmärkörer i blodet. Några få får antibiotika intravenöst, detta enbart vid tecken på bakteriella pneumonier. Intravenös febernedsättande är mycket vanligt initialt till febern ger sig. De som inte orkar försörja sig med vätska får så klart dropp. Det låter rätt enkelt men det är ett finlir på högnivå.

Diverse inflammationsdämpande behandlingar i experimentellt syfte har kommit o gått, likväl som pågående/avslutade studier med Remdesivir och Roamtera. Hydroxiklorokin fick några i början med det slutade man med ganska omgående.

Till den som frågade: Nej, man kan inte kräva en specifik behandling som patient.

Vad gäller nyheten att så många vårdas i slutenvård så har den informationen funnits tillgänglig hela tiden begravd bakom alla anekdotala Covidartiklar på bla Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Nu åter till virologens diskussion🙂
Senast redigerad av MsBialy 2020-06-12 kl. 10:59.
Citera
2020-06-12, 11:39
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:

Det handlar ju om att FHM och regeringen för allt i världen inte vill SKRÄMMA UPP folk. Det är vad de fruktar mest av allt, mycket mer än viruset i sig. Man gjorde klart från början att samhällslivet skulle fortsätta precis som förut, med minimala inskränkningar. Delvis för ekonomins skull, trots att en utdragen smittspridning kostar mer än en kortvarig sådan med nedstängning.

Men framför allt handlar det om makten över folket. En rädd befolkning är en farlig befolkning, resonerar man. Därför låtsas man att viruset egentligen bara slår hårt mot gamla och sjuka, medan yngre som smittas bara får en förkylning eller lindrig influensa, alternativt inte märker av det alls. Detta var något FHM och Tegnell betonade väldigt hårt inledningsvis och som definitivt har haft stor betydelse för hur svenskarna har reagerat (eller inte alls) på pandemin.
Citera
2020-06-12, 12:12
Medlem
Liliththewitchs avatar
Säkert en liten fånig fråga, men jag undrar ändå:

Om man handlar en lax ifrån manuella fiskdisken som hanterats där av personalen. Om man antar att någon i personalen sprutnyst över den och man sedan köper och tillagar den i ugn - är det säkert att äta då? Dör virusen när man lagar något i ugnen?
Citera
2020-06-12, 15:42
Medlem
KetchupJudes avatar
Har vi någon evidens ännu eller antydning om vilken utsträckning antikroppar innebär immunitet? Någon form av antikroppar bildar de flesta verkar det som - men hur länge har man dessa? Vet vi någonting om detta ännu annat än spekulationer

Samt är negativt test för antikroppar alltid förenligt med att man är mottaglig för COVID? Om man redan haft det, alternativt ej haft det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in