2020-04-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Finns det något som indikerar att SARS-CoV-2-infektion inte drar igång B- och T-cellsystemen? Det finns en del debattörer här på forat som hävdar att man inte får långvarig immunitet av detta virus.

Jag har sett att de med mycket lindriga symtom inte utvecklar antikroppar i tillräcklg mängd (enligt Kinesiska (ej ännu peer-review-granskade) studier men jag menar hos de patienter som utvecklar symtom?

Nej, det finns inget som talar för det för de flesta personer.
Citera
2020-04-09, 13:31
Bannlyst
Om man har dåligt immunförsvar och högt blodtryck, men behöver göra tandläkarbesök som inte kan vänta hur länge som helst.
Bör man gå till tandläkaren och hoppas på man inte smittas och dör lr härda ut med tandvärk och svårt att äta och sova tills ”faran är över”?
Citera
2020-04-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
2017 (måste varit A Tegnell) köpte FHM in Tamiflu för 100 miljoner kronor. Är det något ni har haft användning för nu eller är det bortskänkt/skrotat?
Studier visade i alla fall att man kortade sjukdomsförloppet och mildrade symptom.
Citera
2020-04-09, 13:50
Medlem
Citat:
Återigen: Tack för snabbt svar!
Citera
2020-04-09, 13:58
Medlem
Sveppss avatar
Tror du att man kommer hitta vaccin snart? Jag vet att det brukar ta lång tid men tror du att vi har en chans att utplåna det här och fortsätta med vardagen? Det känns som att alla forksare i världen jobbar dag och natt för att det här ska ta slut.

Sen vill jag fråga dig, vad tycker du om hur myndigheterna (i Sverige) har hanterat Covid-19? Själv har jag inget förtroende kvar. Det känns som att de gör allt fel just nu.
Citera
2020-04-09, 14:43
Medlem
Jag har en Far som haft en stroke och en efterblödning. Han knaprar diverse mediciner. 68 år gammal. I helgen ska det firas födelsedag.. planen är att vi ska träffas utomhus och grilla, sitta på avstånd i solen och äta. Han har hitills varit isolerad. Morsan(som bor med han) jobbar dagligen på förskola och träffar han ju dagligen. Är det dumt att träffas 6-10 pers Utomhus för att fira födelsedag?
Citera
2020-04-09, 15:00
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlDeMumma
Jag har en Far som haft en stroke och en efterblödning. Han knaprar diverse mediciner. 68 år gammal. I helgen ska det firas födelsedag.. planen är att vi ska träffas utomhus och grilla, sitta på avstånd i solen och äta. Han har hitills varit isolerad. Morsan(som bor med han) jobbar dagligen på förskola och träffar han ju dagligen. Är det dumt att träffas 6-10 pers Utomhus för att fira födelsedag?

Hur många procents ökad smittorisk tycker du att ett födelsedagsfirande kan vara värt för din pappa (om jag får gå rakt på sak)? 5%? 10%?
Citera
2020-04-09, 15:00
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Sverige/Folkhälsomyndigheten tar hänsyn till hela folkhälsan. De måste i ena vågskålen väga hur många liv förloras med nuvarande strategi i covid-19 och hur många liv förloras med en striktare nedstängning som kanske initialt ger mindre döda i covid-19 men på längre sikt ger ett större antal döda totalt (covid-19+följdsjukdomar som ökar med en nedstängning). Dessutom vet ingen vad som händer när ett land släpper på sin nedstängning.
Ingen har facit nu. Det är alltid så lätt att vara efterklok. Jag tror att strategin att få en flackare kurva är bra så att sjukvården kan klara pandemin.

Dödstalet påverkas även mycket av demografi och många andra faktorer också så jag vet inte.
Vad jag inte kunnat ta till mig är varför inte kurvan skulle kunnat vara lika flack, ja t.o.m. flackare om vi hade varit så mycket restriktivare från scratch.

Vilka faktorer skulle ha orsakat en fatal topp om vi vidtagit ungefär samma åtgärder som våra grannländer gjorde? Har de fått denna topp genom sitt agerande kanske? Svar nej, vill jag påstå!

Att ingen på allvar bland er experter ifrågasätter ATs teori är mig helt oförståeligt, ekvationen går ju inte ihop - eller hur? En otrolig pondus han har den karln - det kan han inte fråntas.
Citera
2020-04-09, 15:20
Medlem
IMBILDENs avatar
En "idiotfråga" från mig som inte kan jättemycket om vaccinframställning, men ändå...

Är inte grundprincipen för alla former av vaccin, att man tar befintligt virus, inkl alla genvarianter. Man tar viruset och "dödar" det. Dvs, man tar bort dess möjlighet att reproducera sig inuti cellerna. Sedan löser man upp viruset i lämplig blandning, för att därefter injicera det i det mänskliga blodomloppet? Människokroppen börjar då bilda antikroppar mot den främmande substansen.

Är inte det själva grundprincipen för hur det går till?

Min huvudfråga är varför det ska ta så fruktansvärt lång tid innan det går att framställa ett vaccin?
Under svininfluensaepidemin arbetades det fram ett vaccin på relativt kort tid. Varför går det inte nu?

Kanske ställer jag dumma frågor, men jag fattar inte varför det ska ta så lång tid.
Läste att man inlett försöka i USA på människor. Tack och lov finns det folk som ställer upp som försökskaniner. Om det gått bra och de inte visat några biverkningar på några veckor och det ger skydd. Varför skulle man då inte kunna distribuera vaccinet, till i alla fall våra riskgrupper? Dvs, de som är sjuka och den äldre delen av befolkningen. Tacksam för svar!
Citera
2020-04-09, 15:35
Medlem
Vad betyder det för antalet personer (helst i %) som har haft covid-19 i Stockholm när 2,5% av 773 personer i Stockholm bar på smittan i en studie 27 mars-3 april. När tillfrågat svarade Tegnell att i dagsläge uppskattningsvis 5-10% av Stockholmarna kan bära på viruset.
Citera
2020-04-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlDeMumma

Hej. Din far har minst en allvarlig risksjukdom (det är av din text svårt att bedöma om han har fler, ju fler desto större risk). Han är i gränsen åldersmässigt kronologiskt men är troligen biologiskt äldre.
Han är man vilket också verkar vara en ökad risk.
IVA är mycket hårt belastat, speciellt i Region Stockholm och det kan snart bli prioriteringar.
En grupp på 6-10 personer kan ju även smitta din mor som sedan skulle smitta din far.
Så för din fars skull så avråder jag bestämt.
Citera
2020-04-09, 15:47
Medlem
Hej alla.

Sorry att jag inte hinner med att svara alla. Det är svårt med allt brus och det förekommer fortfarande oacceptabla påhopp mot mig personligen. Jag förstår inte var allt hat kommer ifrån? Det tar mycket energi och tid och jag överväger nu att lägga min värdefulla tid och energi på annat.

Jag är här som privatperson för att försöka hjälpa och svara på frågor som flera kan vara intresserade av. Jag är glad att många har visat uppskattning.

Glad Påsk!

Var rädda om er och varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in