2020-04-19, 14:58
Medlem
Att rökning är förknippat med högre risk för komplikationer är ju klarlagt men om man inte är rökare annat än ca en helg i månaden tror ni det påverkar mycket med ett par cigg under några dagar om man är frisk i övrigt?
Citera
2020-04-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte läge för politiskt käbbel nu. I kris och krig håller man ihop.
Jo du. Om man håller ihop så ska dom säga att vi står bakom sossarnas beslut och inte komma och säga det när det passar dom om de nu har gjort rätt eller fel när de har facit på hand. Det är att försöka vinna röster enligt mig. Fjollior är vad dom är. Därför håller dom tyst och bara väntar.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Yepp, det är kalla matematiska kalkyler.

Sen står dom och skiner i centrum att dom tar ansvar.

Sjukt, det är sjuka människor.
Men kom ihåg att förtroendet för våra politiker bara ökar just nu. För de visar medias undersökningar.
De är bara folk som röstar på SD som försöker skapa politikerförakt för att fiska röster...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Rapporterade dödsfall på söndagar:

15/3: 1
22/3: 1
29/3: 5
5/4: 28
12/4: 12
19/4: 29

Nytt svenskt rekord, således.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Men dagen är inte slut ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Exakt så, media har hela denna vecka förmedlat headlines som insinuerar att krisen är över.
Att media vill skapa sensationer och skapa klick förstår jag, i en normal situation.
I en krissituation så har de f-n ett samhällsansvar (och inte minst en moral) att bidra till en positiv hantering av situationen.

De ska inte för den delen heller överdriva krisen, de ska hålla en neutral och saklig rapportering när läget är som det är.

Det största denna kris har gjort är att tvingat fram människors och samhällets sanna bild.

Nu ska jag inte gå OT, men jag har avsagt mig vänskap med människor som genom denna kris visat sina sanna jag.

Enligt Tegnell och svensk media var väll peaken nådd för en månad sen?
Många som läste det och trodde allt var över inklusive jag. Sett sanningen sen dess.
Citera
2020-04-19, 15:00
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Hur svårt kan det vara att ha aktuell data? Regeringen har spenderat åtskilliga miljarder redan, så att sätta 5 eller 10 eller 30 pers som jobbar heltid med att uppdatera registren borde man ha råd med. Även på helger. 2 veckors eftersläp är ju löjligt! Omöjligt att fatta beslut på sådana siffror. Antingen har FHM rätt siffror och mörkar eller så är de bara dumma i huvudet och fattar beslut på ofullständig data.

Avsaknad av aktuell data bekymrar mig nästan mer än pandemin.

Vid ett eventuellt krig, kommer datainsamlingen suga så här hårt då också?
Tjänstemän som tar ledig och flexar halvdagar medan motståndaren avancerar?
Fattar beslut på teorier från 60-talet?
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är ju jätteliten andel av befolkningen som dör. Lite väl hysteriskt.
Det som skapar oro är det faktum att de som drabbas i allra flesta fall är gamla och personer med underliggande sjukdomar. Man vet vilka som kommer att väldigt sjuka och många av dessa kommer att avlida pga att det inte finns vaccin.
Jag tycker inte det är det minsta hysteriskt, att känna oro och förtvivlan över att regeringen och FHM inte gör mer när det borde vara det mest logiska att göra.

Jag tycker det är sorgligt när du säger "är ju jätteliten andel av befolkningen som dör" har du inga nära och kära som ligger i farozonen? Vi har idag 14468 smittade och 1576 döda och om du inte förstår vidden av detta så beklagar jag din ignorans.
Värt att notera är att sedan den 11 mars så testas endast de som insjuknat i Covid19 men förs in i statistiken som smittade, så mörkertalet över smittade är väldigt stort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Italien mår bra under omständigheterna dom håller ihop och kämpar på med sin lockdown i kriget tillskillnad från sverige mot den osynlige fienden covid-19!

Vacker video från Italien
https://youtu.be/H5fM-09gtfU

Lockdown gör en nation starkare!

Ja de verkar ha ett underbart liv 24/7 vecka ut och vecka in baserat på det klippet. Går bra ekonomiskt också så det blir nog en jävla fest framöver.

Jag trivs också med livet utan lockdown men jag kanske sticker ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Rapporterade dödsfall på söndagar:

15/3: 1
22/3: 1
29/3: 5
5/4: 28
12/4: 12
19/4: 29

Nytt svenskt rekord, således.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Jag väntade på just din post!
Den kommer varje dag med låga dödstal..

Då kan vi utgå ifrån att det egentligen är ca 82. Om nu 5/4 är representativt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
After a record number for Saturday. Tegnell in the media claiming we’re at a plateau. Somebody should pop him on the street.

Ni verkar ha väldigt svårt att förstå siffror, ni blandar ihop rapporteringsdatum och dödsdatum tex.

https://twitter.com/hagenbaden/status/1251843782838018048?s=21
Citera
2020-04-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Det handlar om palliativ vård. Alltså människor i livets absolut sista livsskede.

Skitsnack. Min bekants faster som låg på äldreboende pga höftproblem blev inte inskickad till sjukhus och dog förmodligen drunknad i sitt eget lungsekret. Eftersom jag inte vill orsaka mer lidande så har jag inte ställt frågan till min bekant om han tror att kanske lite syrgas via näsgrimma på sjukhus hade fått denna dam att överleva. Det kommer vi aldrig få veta, men efter vad jag läst överlever väldigt många coronaviruset om de får syrgas i några dagar. Men nu finns ju ingen syrgas på äldreboendena och sjukhusinläggningar verkar ransoneras ganska hårt nu.
Citera
2020-04-19, 15:01
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men kom ihåg att förtroendet för våra politiker bara ökar just nu. För de visar medias undersökningar.
De är bara folk som röstar på SD som försöker skapa politikerförakt för att fiska röster...

Jadå SD är skyldiga till detta, snart så kommer väl det tjafset också på bred front när de ledande måste styra undan blåslampan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in