2020-04-19, 14:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
60.000 döda i Sverige säger forskningen.
Norge ca 2000

I mitten av Juni
Dödsprocent på 0,006% om hela svenska befolkningen smittas, vilket inte är troligt.

Procenten är också högre än de 0,001-0,002% som preliminära undersökningar har kommit fram till.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Fakum är att skribenten har rätt i sak. Sättet att rapportera bakåt i tiden så som görs nu är ett välkänt statistiskt "knep" för att få en kurva att se bättre ut än vad den är. Inte för att den visar fel i sak men för att gemene man uppfattar den grafiskt och inte via antalet döda per dag.

Så skribenten har rätt i att ett statistiskt knep används då man VET att filk tittar på kurvan och inte på antalet döda bakåt i tiden..Jag tror de flesta som har ett uns av statistik med sig från skolan kan skriva under på detta.

Så något troll är det nog inte snatrare någon som försöker påvisa ett av de knep som regeringen och media använder för att "mildra" effekterna av coronakrisen inför folket.. Ett slags "mygel" om man så vill.

Det är få som förstår begreppet exponentiell tillväxt över huvud taget och statistisk analys, inklusive skribenten. det dör 250personer per dag i Sverige och det är över huvud taget svårt att sortera om man dör av någon eller om man dör med något. Betydligt fler dör i hjärt- och kärlsjukdomar. På 10 år så dör det ackumulerat 1 miljon människor i Sverige, EN MILJON! Det är ju en katastrof!
Senast redigerad av raskens 2020-04-19 kl. 14:08.
Citera
Medlem
KAPELLANENs avatar
I staden New York bor det 8,7 miljoner
I Stockholm finns det 0,97 miljoner
Det vill säga dödsfallet / miljoner invånare är 1022 i New York men 1085 i Stockholm . Jag visste väl att det inte är bra i Sverige men jag visste inte att det var värre än i New York
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
"Men ser man till hälsoeffekterna kan viruset visa sig vara som en vanlig säsongsinfluensa, tror Johan Giesecke som påpekar att 500 till 2*000 personer dör av influensa varje år"
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong
Men du kanske vet och kan mer än Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO ?

Hur många ligger på intensiven för säsongsinfluensa? Hur många ligger på intensiven för COVID-19.

Där har du skillnaden.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hans siffror är ju helt felaktiga. Se HerrGickhans svar, han citerar de rätta siffrorna. Enligt NE dör det i snitt 200-300 pers per år men 2018 dog 1018 pers.

Så NE har mer rätt än en virusexpert som jobbar för WHO ?
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Här gjordes misstaget att de ringde upp en äldre dam vars dotter själv var läkare.

Oro för att äldre sorteras bort när beslut om intensivvård stressas fram
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/oro-f%C3%B6r-att-%C3%A4ldre-sorteras-bort-n%C3%A4r-beslut-om-intensivv%C3%A5rd-stressas-fram-1.26891 876

I rest my case.
Fruktansvärt dåligt. Sverige säger sig vara en humanistisk stormakt att dela ut potentiella dödsdomar per telefonen till 78-åringar.
Reinfeldt tyckte vi skulle jobba till 75. Sen kan vi få pension i tre år och sen om vi får en allvarlig sjukdom lämnas vi att dö. Fy fan.
Citera
2020-04-19, 14:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Nej nej nej, herre gud va får du allt ifrån? Vad menar du med superdödligt? Enligt nya studier så är dödligheten 0,05%.
Nej, lägg av nu! Den VANLIGA SÄSONGSINFLUENSAN har 0,05 - 0,5% mortality rate.

SST JAG KOLLADE och det var inte igår, låg Sverige o Italien lika, ca 7,6% mortality rate för COVID-19
Citera
Medlem
Kan vi konstatera att vad som hänt i STHLM, börjar hända i andra regioner?

I Skåne ser jag en ökning, eftersläpning även på denna kurva hoppas denna dagen bara är ett "undantag".
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Som du säger, Sverige sticker ut totalt genom hög överlevnad från intensivvården nu. 80% istället för under 50% som gäller för länder som Sydkorea, USA, Italien, Japan, UK.

Svensk media jublar över detta, som vi skulle ha så mycket "bättre" vård än dessa länder. Men som vi alla vet så beror det på att i Sverige tas endast förhållandevis friska unga personer in på intensivvård.
Jag vet inte om det beror på att svenska journalister är korkade eller regimlojala.
Båda beskrivningarna tycker jag stämmer bra. Det ser ut som journalister måste genomgå ett intelligenstest där endast de som hamnar under godkänd högsta nivå går vidare till anställning. Jag har ingen förklaring till den låga nivån inom svensk journalistik.
Citera
2020-04-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Skönt att dödstalen går ner. Verkar som att vi kan återgå till våra normala liv

Ggwp because every meatball bastard is thinking this
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Överdödligheten i genomsnitt för säsongsinfluensan är 1000.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

Menar du att 200-700 döda är sådant vi får ta, men en död i covid-19 är en död för mycket?
Så många dör i influensan varje år.
https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Så NE har mer rätt än en virusexpert som jobbar för WHO ?
Han. Har. Fel. Siffror. Se HerrGickhans inlägg med rätt siffror. Svarar inte dig mera nu då du bara rapar som en papegoja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in