2020-04-19, 13:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vi behöver ju tid på oss för att få fram ett vaccin. Det är ju liksom poängen.
Eller antivirala och behandlingsmetoder för det allvarliga tillståndet cytokin storm. Där är saker på gång och ganska snart kommer vi bli påtagligt bättre på att behandla COVID-19. Så all tid vunnen är liv vunna.
Citera
2020-04-19, 13:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vet ej men jag tycker det vore en intressant detalj att ha med i jämförandet av dödlighet i influensa kontra Covid-19.
Vi har bara EN MÅNAD in sen första dödsfallet i Covid påträffats tvåtusen döda i COVID-19.

Som andra i tråden skriver ska 1200 pers ha dött av säsongsinfluensa år 2018. År 2019 betydligt färre, ca 250.

Du kan väl räkna lite matte på det här och inse att det inte ser så bra ut. Du kan inte jämföra COVID-19 med säsongsinfluensa.
Citera
2020-04-19, 13:36
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Tror du de ger bötesföreläggande till en krog som kämpar för sin överlevnad de behöver fullt på helgen för att klara vardagarna. Jag tror det sitter låångt inne att göra det.
Ja det sitter nog väldigt långt inne att göra det tyvärr. För är det något som skulle få krogarna att snabbt som attan skärpa sig är om de får böter eller tvingas stänga ett tag.
I Sverige har vi varit väldigt snälla mot krogarna jämfört med andra länder ocg sagt till dem att det är ok att ha öppet men då måste ni följa det här regelverket som FHM har bestämt där det står hur hur mycket trängsel det får vara etc. Om sen en krog skiter i regelverket så måste konsekvensen vara att de inte längre får ha öppet. Annars är ju regelverket bara en papperstiger. En pressad krogägare lär inre göra ett skit mer för att minska trängseln än vad hen tvingas till.
Man hade kunnat hänga ut dessa krogar i media också och avråda folk från att gå dit.

Jag blir väldigt arg när myndigheterna säger sig ha kommit med hårda tvingande regler och sen knappt gör ett skit när vissa krogar och restauranger skiter i reglerna.

Man behöver statuera exempel för att få dem att sköta sig, så enkelt är det.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Du vet väl att devalvering av norska kronan bara ökar värdet av norska oljefonden? Nu har marknaden också kommit tillbaka rejält. Så jo, Norge har råd.

Om oljefonden innehåller aktier i Norvegian, XXL och Elgiganten vilket jag antar att den gör så blir de även drabbade av den allmänna ekonomiska nedgången. Allt de har är inte säkra tillgångar. Kan bli många konkurser i fondens aktietillgångar. Icke uppumpad olja är en säkrare tillgång när det vänder.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Läkare hävdar att nytt coronavirus "kan orsaka skador på en mans TESTIKLAR" eftersom de uppmanar manliga patienter att göra fertilitetstester vid återhämtning

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-claim-new-coronavirus-cause-damage-mans-TESTICLES.html
Den undersökningen postades i natt i tråden. Kruxet är att rapporten är starkt ifrågasatt. Bl a tycker virus inte om att transporteras i blod. Fanns en hel radda med invändningar till den här preliminära undersökningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
2018 dog över 1200 i säsongsinfluensan, trots vaccin.

Vad betyder det? Hade de tagit vaccin de som dog eller inte?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Är du på riktigt? Hur i hela fridens namn kan du påstå att vi har smittan under kontroll? nu snittar vi över 600 nya smittade per dygn och det dör runt 100 varje dygn, och då säger du att det är att ha smittan under kontroll!
Du är endast här för att provocera och väcka anstöt, logga ut och logga aldrig mer in.

Skulle nog tro vi ligger på åtminstone 10000 smittade per dag faktiskt, hoppeligen fler
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi har bara EN MÅNAD in sen första dödsfallet i Covid påträffats tvåtusen döda i COVID-19.

Som andra i tråden skriver ska 1200 pers ha dött av säsongsinfluensa år 2018. År 2019 betydligt färre, ca 250.

Du kan väl räkna lite matte på det här och inse att det inte ser så bra ut. Du kan inte jämföra COVID-19 med säsongsinfluensa.

Det är klart man kan jämföra med influensa. Fan , du kan jämföra med skoskav om du vill. En jämförelse betyder inte att något är likadant utan det är snarare ett sätt att hitta skillnader.
Citera
2020-04-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
2018 dog över 1200 i säsongsinfluensan, trots vaccin.
Och vad vill Du ha sagt. Det dör mellan 200-700 personer i Sverige av influensan varje år. Sen att du plockar fram ett år där det dog fler visar att du är dum i huvudet och försöker påverka folk som tidningarna gör här i Sverige media alltså.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Det krävs ingen Corona för att ta beslutet att inte utsätta en person för intensivvård som hen inte skulle överleva. Att avsluta livet i respirator eller i njursvikt efter respirator är inte någon bättre lösning varken vid Corona eller vid lunginflammation i andra tider. Prioriteringarna tas hela tiden men nu när vi är i en pandemi kan det hända att de blir mer uppenbara när de förekommer oftare. Om de gamla överlever detta så lär de ha en kort period med svåra andningsbesvär kvar i livet. Jag tror inte att en 80+ årings lungor återhämtar sig. Det blir ett ovärdigt utdraget slut på livet.

Här gjordes misstaget att de ringde upp en äldre dam vars dotter själv var läkare.

Oro för att äldre sorteras bort när beslut om intensivvård stressas fram
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/oro-f%C3%B6r-att-%C3%A4ldre-sorteras-bort-n%C3%A4r-beslut-om-intensivv%C3%A5rd-stressas-fram-1.26891 876

I rest my case.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Vi har ingen demokrati, utan vi har DEMOKRATUR!
Ja det vet jag och har vetat länge.

Hade det varit jag som var statsminister hade jag i den här pandemin gett vite till krogar.
Hade definitivt inte gett rekommendation. Jag hade gett direktiv och låtit polis ingripa istället som nu sitta på facebook och konstatera att " rekommendationer" inte följs.
Varför åker de bara runt och konstaterar. Jo därför att det bara är så. De får betalt för att konstatera.
Ja jävlar säger jag då bara.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Var har moderaterna Sverige demokraterna osv tagit vägen. Man hör inget. Vilken ställning har dom till det hela och om sossarna gör rätt. Just det dom väntar ut det hela för att säga vi hade gjort samma sak om det går bra eller vi hade gjort annorlunda om det går åt helvete. Jävla fittregering och opposition de är hycklare och idioter hela bunten. Folk är idioter i detta land och När detta är över så kommer dom att sticka fram och säga sitt. MAN GÖR DET INNAN för alla kan vara efterkloka.
Sverigedemokraterna gör en hel del och försöker förmå regeringen att agera mer förnuftigt och vidta fler och kraftfullare åtgärder.
Men du verkar ha missat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in