2020-04-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
No.
Finnish experts are now thinking closing their schools was a bad decision. They should have done like Sweden.
https://www.hbl.fi/artikel/infektionsoverlakare-till-yle-risk-for-en-andra-vag-att-stanga-skolor-har-haft-minst-effekt/

Let me know when they decide to keep them open. Actions speak louder than words.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
Just nu har vi exakt 5 gånger fler dödsfall än Norge sett till befolkningsmängd.. Häng med lite för fan!

Jaha? Säger ingenting om hur det ser ut om ett år. Som att säga att Aik var bättre än Barcelona för att de lyckades ta ledningen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är så de räknar i Italien också.

Här kommer mer information om länder som inte rapporterar om covid-döda på äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Sverigedemokraterna gör en hel del och försöker förmå regeringen att agera mer förnuftigt och vidta fler och kraftfullare åtgärder.
Men du verkar ha missat det?
Har missat det. Men det käbns som att det är alldeles för tyst.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi har bara EN MÅNAD in sen första dödsfallet i Covid påträffats tvåtusen döda i COVID-19.

Som andra i tråden skriver ska 1200 pers ha dött av säsongsinfluensa år 2018. År 2019 betydligt färre, ca 250.

Du kan väl räkna lite matte på det här och inse att det inte ser så bra ut. Du kan inte jämföra COVID-19 med säsongsinfluensa.

En normal månad dör cirka 7500personer i Sverige, inga konstigheter
Citera
2020-04-19, 13:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jaha? Säger ingenting om hur det ser ut om ett år. Som att säga att Aik var bättre än Barcelona för att de lyckades ta ledningen.
Fantastisk jämförelse.
Är det bättre att leda med 3-0 i halvid än att ligga under?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Det krävs ingen Corona för att ta beslutet att inte utsätta en person för intensivvård som hen inte skulle överleva. Att avsluta livet i respirator eller i njursvikt efter respirator är inte någon bättre lösning varken vid Corona eller vid lunginflammation i andra tider. Prioriteringarna tas hela tiden men nu när vi är i en pandemi kan det hända att de blir mer uppenbara när de förekommer oftare. Om de gamla överlever detta så lär de ha en kort period med svåra andningsbesvär kvar i livet. Jag tror inte att en 80+ årings lungor återhämtar sig. Det blir ett ovärdigt utdraget slut på livet.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Här gjordes misstaget att de ringde upp en äldre dam vars dotter själv var läkare.

Oro för att äldre sorteras bort när beslut om intensivvård stressas fram
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/oro-f%C3%B6r-att-%C3%A4ldre-sorteras-bort-n%C3%A4r-beslut-om-intensivv%C3%A5rd-stressas-fram-1.26891 876

I rest my case.

Klart de kan göra, läkningsförmågan upphör inte för att man fyller 80 år,

hur skulle då folk bli 100 år, det är 20 år till!?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Vi lever i kontrasternas Sverige nu...

Någonstans i Sverige ligger en sjuttioårig dam med hyfsat bra hälsa och kippar efter luft när hennes lungor fylls med vätska. Hon har förvägrats syrgas och morfinet är det slut på. Vårdarna försöker hälla i henne ett glas med upplöst Alvedon, kanske inte så mycket för att hjälpa henne som för att känna det som att dom hjälper, trots att dom vet att dom inte gör det. "Kan inte... andas... ring... ambulansen... snälla," gråter damen och vädjar om sitt liv. Vårdarna får kämpa med att hålla tillbaks tårarna så att inte dom också börjar gråta men försäkrar damen om att det går bra. Men vädjandena slutar inte. Hon är döende och hon vet om att hon håller på att dö. Hon kan inte andas. Varför hjälper man inte? Det är ju inte hennes tid än! Vårdarna tvingas tillkalla läkaren eller enhetens argbigga som istället skäller surt på damen. Man kanske beordrar att nu är det slut-daltat och det är bara att stänga till dörren tills det blir tyst.

I en annan del av Sverige sitter man och dricker bira och solar sig på uteserveringen. "Det går ju bra det här! menar man och låtsas om att den här andra otäcka verkligheten inte existerar. "Tegnell, vilken jävla kille, alltså! Fyfan vad bra! Skål!" Om det inte syns så finns det inte. Om dörren är stängd så hörs inte vädjandena.

Tegnell drar för gardinerna. Jävla solljus. Och jävla ungar som gapar och skriker ute på gatan. Egentligen skulle dom avrättas hela bunten. Han sneglar på laptopen. Det ser bra ut det här! På Aftonbladet säger man ingenting och Tegnell vet ju om att naturen bara har sin gilla gång, precis som när djur dödar och våldtar andra djur - det är helt naturligt. Statistiken talar dessutom sitt tydliga språk: vi kommer alla dö nån gång. Det är bara lite synd att ungjävlarna inte dör först. Damen som vädjar bryr han sig inte om, det är ju inte hon som gapar och skriker på gatan...

Tyvärr är det väldigt svårt. Alla människor har ett ansvar. Men att skylla på dem helt känns orättvist.
Man kan inte begära att alla är så jävla vassa. Alla har inte kritiskt tänkande.
Visst, jag äcklas av dem. Ibland känner jag för att gå förbi uteserveringar och slå på käften på varenda jävel som sitter där och chillar.

Men å andra sidan, varför ska jag göra det? Jag är inte superman. Tänker inte bli det, tänker inte bli nån superhjälte som räddar samhället. Varför ska jag förstöra mitt liv, förlora mitt jobb, hamna i fängelse för att jag försökte bekämpa en så stor orättvisa? Det är för fan inte jag som skapat denna orättvisa.

Och slutligen: varför skulle jag göra så på just dessa mindre begåvade individer? Dessa naiva personer som blivit lurade av staten och av media. Som titt som tatt säger att "nä men vafan, det går ju ganska bra ja".

Nej, det är inte deras fel. Inte helt åtminstone.

De skyldiga är de styrande. De har väldigt mycket blod på sina händer. I PK-Sverige, där alla är goda och det finns inga bögar, negrer och handikappade, men det finns mörkhyade, hen och funktionsnedsättning. I PK-Sverige där man ska vara goda mot sina medmänniskor. Där man ska hjälpa folk som lider. Där man ska öppna sitt hjärta. Just i det landet pågår ett massmord. Som går förbi obemärkt. Med en PK och otroligt demokratisk stat som har omvandlats till Nord Korea och sopar ton av skit under mattan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej, det var väl 500 iaf?
Källa tack?
1012 dödsfall inom 30 dagar av laboratoriediagnos om man ska vara petnoga.
Citera
2020-04-19, 13:41
Medlem
Förtydligande av länkarna

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast jag undrade hur många som skulle avlidit om inte dom svagaste vaccinerat sig årligen.

Det är många fler som dör än 2-300 i Sverige beroende på år (influensa). 1100 dog säsongen 2017/2018.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/
Dödligheten har ökat de senaste åren och det har varit högt tidigare också.
Men precis, utan vaccin skulle fler dö.

Artiklar om barn som dött i vanlig influensa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Q3nb/fem-barn-dog-av-influensa

https://www.expressen.se/nyheter/jill-mots-av-hat-efter-sonens-dod-i-influensa-/

https://www.smalanningen.se/artikel/barn-dog-hastigt-pa-akuten

https://www.expressen.se/omtalat/attaaring-dod-i-influensa-pa-48-timmar/

Barn dog även i svininfluensan. https://www.svd.se/15-doda-i-svininfluensan

Viktigt att ha perspektiv då folk i allmänhet glatt smittar med influensa på jobb, skolor och förskolor. Barn kan dö av vanlig influensa, vi kanske alltid skulle sjukskriva oss vid symtom istället för den här mentaliteten som rått på alla mina arbetsplatser iaf att chefen sitter med en arsenal av Alvedon, nässpray och näsdukar och hostar och nyser och där alla förväntas göra likadant.
Senast redigerad av vasniqueztamere 2020-04-19 kl. 13:43. Anledning: Förtydligande av länkarna
Citera
2020-04-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vi behöver ingen lockdown, obligatoriska munskydd + social distansering (som bibehålls via pansarnäve om så krävs) är allt vi behöver. Samhället kan fortsätta vara öppet så fort idioter slutar att smitta varandra. Det skulle vara så enkelt om folk bara kunde byta ut ”jag, jag” mot ”vi”.

Men anders tegnell har sagt att inte munskydd fungerar
Citera
2020-04-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

60.000 döda i Sverige säger forskningen.
Norge ca 2000

I mitten av Juni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in