2020-04-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivsta
Nja, jag uppfattade nog inte riktigt helheten. Tänkte inte på att det faktiskt kan vara ett effektivt sätt att locka gold-diggers som håller till på Instagram att hjälpa till i sjukvården. Men om det endast är för att förbättra hennes egen image så är det ett extremt slöseri på resurser.
På fullt allvar- tror du den karaktärs-typen verkligen lockas till sjukvården?
Finns kanske, några .. undantagen.
Men det rimmar dåligt att personer med extra extroverta behov, skulle lockas till att anonymt göra något för att serva helt obekanta mänskor?

Dessutom om undantagen ändå hittar vägen till snabba tre veckors kurser,
så är det inte patientvård de utbildas till.
De får istället ingå i allmän serviece av lokaler, hämta redskap och utrustning.
Göra iordning fika till den riktiga vårdpersonalen.
Men de viss får inblick i lvården,
ser hur det är och om de verkligen vill satsa på en riktig vårdutbildning istället för att vilja bli influencer så är det ju toppen.
Citera
2020-04-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men snälla rara. S kommer inte att arbeta på riktigt - och alla vet ju vem hon är. Ingen kommer att våga ge henne order eller kritik. Det blir bara fånigt när kändisar gör sådant här. SKA de göra det, så måste de göra det inkognito - som i realityserien "Undercover boss". Så att arbetskamrater och chefer inte vet vilka de är. (Ja, jag fattar att det inte hade varit möjligt för S att göra det i Sverige.)

Så är det!

Kommer Sofia torka patienter i röven? Tömma urinkateter? Tvätta 80-åringars underliv?
Nej!

Hon kommer sitta och fika med de anställda någon timme och två. Dra på ett örngott på någon kudde, samt sätta in ett par blad i någon pärm. Någon timme eller två. Sedan långlunch. Sedan "personalmöte" med mer prat och skratt.

Efter 2-3 timmars "jobb" kommer SÄPO eller prinsen i lyxbilen och kör hem den "slutkörda" "prinsessan" till lyxvillan.

Sofia godhetsknarkar. Tankar billiga PR- och PK-poäng.
Citera
2020-04-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
J
Vad fan ska den här Sofia kunna uträtta? Ska hon bara vara ett pr-jippo för kungahuset?
Jag är jävligt intresserad av vad det är för "arbete" hon ska utföra.

Hon har ingen roll. Ingen plats. Inget värde.

Med denna 3-dagarsutbildning kan hon dock fortsätta låtsas som att hon gör något värdefullt
Citera
2020-04-17, 15:41
Medlem
Citat:
Nä. Grace hade en bakgrund som var på samma nivå som Sofias. Hon låg sig till rollerna i början, innan hon slog igenom. Hon till och med låg med hovmästare på restauranger, i utbyte mot att de skulle placera henne bredvid gäster som hade makt inom filmvärlden, så att hon skulle kunna komma i samspråk med dem...

Men på 1950-talet fanns ju inte internet, och uppgifter spreds inte med samma lätthet som då. Fursten hade ingen aning om vem det var han egentligen gifte sig med. Grace skaffade sig till och med ett falskt läkarintyg, där läkaren intygade att hon hade varit oskuld, men att han hade varit tvungen att ta sönder hennes mödomshinna för att kunna undersöka henne (hennes fruktsamhet måste kontrolleras innan hon fick gifta sig med fursten). Och det gick fursten på. Grace kanske låg med gynekologen också..?

Skillnaden mellan Grace och Sofia är att Grace åtminstone kunde spela rollen - det där eleganta, svala, damiga. Hennes bakgrund syntes inte på henne, men på Sofia syns det.

Mycket bra skrivet!

Och ja, är det något Sofia inte har så är det klass eller stil.
Citera
2020-04-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Hon har ingen roll. Ingen plats. Inget värde.

Med denna 3-dagarsutbildning kan hon dock fortsätta låtsas som att hon gör något värdefullt
Jag tycker det är fint av henne att ställa upp i sin roll. Hon har säkert en plats och ett värde i vården.
Vi har världens bästa kungafamilj. Glöm inte det!
Citera
2020-04-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
På fullt allvar- tror du den karaktärs-typen verkligen lockas till sjukvården?
Finns kanske, några .. undantagen.
Men det rimmar dåligt att personer med extra extroverta behov, skulle lockas till att anonymt göra något för att serva helt obekanta mänskor?

Dessutom om undantagen ändå hittar vägen till snabba tre veckors kurser,
så är det inte patientvård de utbildas till.
De får istället ingå i allmän serviece av lokaler, hämta redskap och utrustning.
Göra iordning fika till den riktiga vårdpersonalen.
Men de viss får inblick i lvården,
ser hur det är och om de verkligen vill satsa på en riktig vårdutbildning istället för att vilja bli influencer så är det ju toppen.

En del har inte växt upp ännu. Jag vill gärna tro att det bara är en fas och att flera av dessa unga gold-diggers mognar en dag och inser att livet faktiskt inte handlar om Instagram och lyx. Men kanske är jag naiv. Men nu gör ju Sofia det här, får hoppas det för något bra med sig. Nu ska jag försöka läsa om något positivt på flashback istället, eller vänta nu, en global pandemi och en kommande global finansiell depression... det får bli en bok. Ta hand om dig moshes.
Citera
2020-04-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivsta
En del har inte växt upp ännu. Jag vill gärna tro att det bara är en fas och att flera av dessa unga gold-diggers mognar en dag och inser att livet faktiskt inte handlar om Instagram och lyx. Men kanske är jag naiv. Men nu gör ju Sofia det här, får hoppas det för något bra med sig. Nu ska jag försöka läsa om något positivt på flashback istället, eller vänta nu, en global pandemi och en kommande global finansiell depression... det får bli en bok. Ta hand om dig moshes.
Jag är positiv och anser att det Sofia gör i sin roll är bra. Det kan vara symbolvärde men är ändå bra!
Citera
2020-04-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag tycker det är fint av henne att ställa upp i sin roll. Hon har säkert en plats och ett värde i vården.
Vi har världens bästa kungafamilj. Glöm inte det!

Sofia kommer aldrig bli en del av Kungafamiljen. Aldrig.
Citera
2020-04-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sofia kommer aldrig bli en del av Kungafamiljen. Aldrig.
Sofia ÄR en del av Kungafamiljen och lever upp till den rollen med den äran och helt klanderfritt. Enligt min åsikt.
Citera
2020-04-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag är positiv och anser att det Sofia gör i sin roll är bra. Det kan vara symbolvärde men är ändå bra!
ja hon gör sitt bästa.
Citera
2020-04-19, 11:51
Medlem
Araztras avatar
Citat:
Det finns många vittnesmål på att Sofia planerade detta med C P (som tyvärr är snudd på begåvningshandikappad, samt har varit omhuldad i hela sitt liv och därför saknar livserfarenhet och människokännedom) ifrån början. Att hon mycket medvetet utnyttjade kontakter och låtsades vänskap, för att arbeta sig upp i de sociala cirklarna, tills hon blev inbjuden i de sammanhang där C P höll till. Det handlar alltså inte om, att hon skulle ha träffat honom av en slump och blivit blixtförälskad.
Så hon praktisk taget kartlade och groomade C P? Det är ju sjukt. Han å andra sidan har jag alltid uppfattat som lite tafatt och bortkommen så han har väl bara svepts med. Likt den snälla blyga killen som plötsligt får den coola snygga tjejen. Kan tänka mig att hon så väl som bildligt talat och bokstavligt talat för hans talan. Han förblir två steg efter.
Citera
2020-04-19, 13:51
Medlem
Inget fel att hon ställer upp och gör en insats. Sen går det ju att ta upp symbolvärdet - so what. Hon är ju medveten om detta. Eller ska hon diskret smyga sig dit och undangömt få sin 3 dagarsutbildning och sen sätta igång och skura toaletter. Nä, hon jobbar nog på och skulle nog kännas obekvämt och särbehandlas när det gäller arbetsuppgifterna.

Vi har nu ett medialt bevakat kungahus och är väl inget fel om hon nu har ett ärligt uppsåt att göra en insats och på samma gång vara ett föredöme när det gäller virusbekämpningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in