2020-04-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Precis lyssnat på förhöret med Hannas pappa. Jäs, betar fortfarande av delarna kvällsvis.

Pappan minns inte heller bitvis. Minnesförlusten verkar ligga i släkten. Min allmänna bild av pappan är att han låter gladare och mer samarbetsvillig till en början under försvarets förhör. När åklagaren och målsägarbiträdet tar vid ändrar han snabbt tonläge och svarar allt snäsigare.
Att Stefan varit otrogen och svikit hans dotter under hela 6 år verkar inte vara någon Big Deal. Reaktionen på det och på frågan om hans bild av Stefan förändrats är att Alla kan väl göra misstag. Det var dumt gjort av Stefan, m e n; han är fortfarande en hyvens kille.

Himlans märkligt att vare sig pappan eller Hanna reagerar på polisbilarna 19 maj. Pappan har precis hämtat upp Hanna efter polisförhöret. Och Lena är fortfarande försvunnen...

Dessutom märkte Hanna att det var lite underligt vid förhöret... mycket spring fram och tillbaka. Tanken slog henne (enl FUP) att Lena var funnen.

Som jag förstod det skulle HD och hennes pappa ut till sommarstugan efter förhöret (som inte ligger närmsta vägen från polishuset).

HD visste förmodligen var LW skulle hittas och de tog omvägen för att se om hennes tankar under förhöret hade någon bärkraft. De såg polisbilarna men pratade inte om det!!!???
Citera
2020-04-19, 09:22
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om Hanna verkligen hade haft alibi så förstår jag inte hur hon kunde häktas under en vecka.
Nej det där var ett totalt hjärnsläpp!
Citera
2020-04-19, 09:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ingen trådsanning. Det stod i live-rapporteringen också. Mikael Nykvist var där ofta tillsammans med ett par kollegor och antecknade. Det verkar som om de valt ut vilka vittnesförhör de ville vara med på, för de var inte där varje dag.
Var det under förhöret av HD och JG som poliserna var närvarande?
Citera
2020-04-19, 09:23
Medlem
Citat:
På samma sätt kan man säga att om man i en mordutredning beter sig på det sätt som SD gjort med uppenbara lögner, ändringar av sitt vittnesmål, fläckvis glömska, hånfullhet och skratt under rättegången med mera så får han stå ut med och acceptera att de flesta ser honom som mördare och pratar om honom som om han var en mördare.

Om SD frikänns så kommer han troligen också att behöva stå ut med att polisen beskriver det här fallet som polisiärt uppklarat men utan tillräcklig bevisning för att få mördaren fälld i domstol.
Vad menar du med "polisiärt uppklarat"? Det är väl när man vet hur brottet gått till, vem mördaren är men inte kan lagföras pga mördarens död el likn. Här kan man väl inte kalla det polisiärt uppklarat med tanke på vad som framkommit. Här finns tvivel uppenbarligen.
Citera
2020-04-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vi är nog flera här som undrar varför hon fastnade för den livsfarliga pellejönsen.

Det verkar som att Lena på något sätt har "förlikat sig med sitt öde" - att hon faktiskt någonstans tänkte att den giftiga relationen skulle bli hennes död. Som om det av någon, för oss utomstående oförklarlig anledning, redan var för sent att stoppa det.

Vi är nog flera som hade velat isolera henne från all fysisk kontakt med den blivande gärningsmannen och inte minst kastat hennes dator och mobil i havet så hon inte kunde kontakta honom eller själv kontaktas.

Hennes vänner, som hon öste ur sig sin vånda inför, kanske borde ha konfronterat henne mer tydligt.

Hon skulle ha behövt gå till en avprogrammerare, såna som hjälper sektoffer och kriminella att få bort dimman ur ögon och hjärna.

Nu verkade det iofs som att hon hade förstått lite ändå, att hon (enligt bl.a UW) hade blivit gladare den sista tiden. Blivit kär och skulle på norgeresan och bo i tält med den nya kärleken.

Men det accepterade inte mördaren, som blev ursinnig och svartsjuk. Trots att han själv skulle med sitt ex till USA!!! Att begripa hur man kan tänka som han är svårt, men ändå inte omöjligt att fatta. Hans sätt att tänka runt detta och hans handlingar, både före, efter och under mordet tyder i mina ögon på ren och skär ondska.

Vet inte om du läst igenom Fup men L hade vänner som ifrågasatt och konfronterat henne tidigare och deras kontakt svalnade, och avtog successivt därefter, då L fortsatte på det felaktiga spåret, i motsatt riktning till deras råd att bryta den destruktiva relationen med S. Dessutom vägrade de diskutera saken med L vidare, då hon ändå inte lyssnade.

Lena beskriver själv under de sista åren av sitt liv i en chatt med bästisen J.F att hon blivit alltmer ensam mot slutet av sitt liv, då kontakten med flera vänner upphört över tid. När L och S hade det struligt erbjöd väninnan K att L kunde göra slut på relationen med S, komma och bo hos henne en period, tills det klingat av. Men istället smsade L vidare med S och åkte iväg och mötte upp honom.

Centrum för våld i nära relationer nekade henne deltagande eftersom hon inte var villig att bryta den destruktiva relationen med S.

På slutet var det främst väninnorna H, J och K samt enstaka fler som hade kontakt med i någon högre utsträckning. K hade fått byta arbetspass för att hon inte orkade med de privata diskussionerna på arbetstid. På så vis ledde schemaläggningen till att L och K inte längre arbeta samtidigt. Sedan gick K på barnledighet och då glesnade kontakten med L av naturliga skäl.

Sedan förstår man gällande 2015- 2018 att relationerna mellan L och hennes väninnor var väldigt ensidiga, snarare än ömsesidiga och kretsade kring L och hennes beroende av knarket S. Alla kanske inte av förklarliga skäl var intresserade av det ämnet 24-7? Det innehöll vanligtvis inga goda, glada nyheter och framsteg i relationen mellan L och S. Dessvärre motsatsen. Loggarna talar sitt tydliga språk. J medger det också i förhör att det var främst när L hade strul som de hördes, när L mådde bättre hördes de mindre.

Vad gäller vad du skriver om Norgeresan med nya kärleken Jimmy, eller Beholder X, så måste du missuppfattat saken. Jimmy var till Lenas förtret intresserad av en tjej från Norrtälje. L konfronterade J till slut angående vad han ville med deras relation, och han ville inte ha en seriös relation med henne pga logistik, barn, boenden och olika livssituationer. Däremot ville han fortsätta träffas då och då, sammanstråla, umgås och geocacha ihop. J är ju killen som Ester hittade i sin säng där han låg tillsammans med L., medan en annan man låg i soffan.

Jimmy hade inga seriösa avsikter med L och det var hon informerad om.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-04-19 kl. 09:38.
Citera
2020-04-19, 09:34
Medlem
Citat:
Var det under förhöret av HD och JG som poliserna var närvarande?
Det minns jag tyvärr inte och tänkte nog inte på det då. Det är först efteråt jag minns att poliserna inte var närvarande 100% av tiden. Det kan ju för all del bero på att de fått annat att göra vissa dagar, i tjänsten.
Citera
2020-04-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Hahaha men herregud människa du kan väl iaf försöka dölja din agenda?! 😂

Moschata, här har du Malin Hilgendorfs helt jävla sinnessjuka blogg

https://anonymousfiles.io/jhM0o8eI/

Ingenting. Men Malin har ju engagerat sig rätt mycket i fallet men framförallt i smutskastning av Lena. Och projicerande av sitt dåliga mödraskap på henne såklart.

Någon råkade sen hitta Malins unga dotters instagram och den är fylld av lättklädda bilder, anspelningar på sex, död, ångest och typ satanism. Vilket ju blir så in i helvete jävla roligt. Det är liksom fööör stereotypiskt, tycker du inte?

Kan du citera ett stycke ur mhs blogg? Får bara upp en massa konstiga installationer som jag inte kommer ur. Blir bara rundgång.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-19 kl. 09:50.
Citera
2020-04-19, 09:54
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan du citera ett stycke ur mhs blogg? Får bara upp en massa konstiga installationer som jag inte kommer ur. Blir bara rundgång.
Kan inte just nu då jag sitter med mobilen. Men ska se om jag kan hitta utdrag här i tråden, har läst några stycken.
Citera
2020-04-19, 10:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du med "polisiärt uppklarat"? Det är väl när man vet hur brottet gått till, vem mördaren är men inte kan lagföras pga mördarens död el likn. Här kan man väl inte kalla det polisiärt uppklarat med tanke på vad som framkommit. Här finns tvivel uppenbarligen.
Med polisiärt uppklarat menar jag att polisen anser sig veta vem som är gärningsperson men bevisen räcker inte till.
Ett exempel på när GW skriver att ett fall är polisiärt uppklarat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngMz55/gw-sa-illa-skott-att-klockorna-stannar
"– Jag anser precis som de allra flesta poliser att fallet är polisiärt uppklarat. Därför har det heller aldrig varit aktuellt som ett ärende för cold case-gruppen, säger han."
Citera
2020-04-19, 10:01
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Hahaha men herregud människa du kan väl iaf försöka dölja din agenda?! 😂

Moschata, här har du Malin Hilgendorfs helt jävla sinnessjuka blogg

https://anonymousfiles.io/jhM0o8eI/

Ingenting. Men Malin har ju engagerat sig rätt mycket i fallet men framförallt i smutskastning av Lena. Och projicerande av sitt dåliga mödraskap på henne såklart.

Någon råkade sen hitta Malins unga dotters instagram och den är fylld av lättklädda bilder, anspelningar på sex, död, ångest och typ satanism. Vilket ju blir så in i helvete jävla roligt. Det är liksom fööör stereotypiskt, tycker du inte?

Om Malins dotter inte har med mordet att göra varför tar du upp hennes insta, vad är det som är så roligt? Du smutskastar MH:s dotter, det anser du tydligen inte är fel
Citera
2020-04-19, 10:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag lyssnar på UW i rättegången och njuter av en annan röst med variation och djup i. Är imponerad över hans medmänsklighet och värme gentemot henne. Vet att det diskuterats i tråden innan - men så som han beskriver henne med perioder av kreativitet som tar över t ex scrap booking som får mig att tänka att hon antingen hade en cyklotym personlighet alternativt odiagnosticerad bipolär åkomma. Det stämmer även med hennes störda dygnsrytm. Nu säger jag inte att hon var promiskuös för så uppfattar jag henne absolut inte men bipolaritet och cyklotomi är associerat med ett ökat risktagande. Hon verkar vara en svart eller vit person. Hon verkade ha så fina människor runtom sig - varav UW då är en av dem. Det är verkligen sorgligt att det behövde sluta så här. Ju mer jag lyssnar på detta ju mer känns det som att det handlar om att hon var "okontrollerbar" för SD. Och att det avgjorde.
UW verkar vara en av få vettiga vuxna som finns i närheten av det här brottet.
Citat:
Det har jag lyssnat på! Han verkar vara en hyvens kille UW.
Citera
2020-04-19, 10:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det kan mycket väl vara det faktum att man haft två misstänkta personer som leder till problemen med att få en fällande dom. De tekniska spåren och flertalet indicier pekar mot den åtalade, men andra motiv och indicier samt närheten till brottsplatsen pekar i viss mån mot den andra personen.

Enbart det faktum att åklagaren avskrivit alla misstankar mot en person gör inte att rätten kan bortse från att denne person kan vara en alternativ gärningsman. Inte heller en formulering i åtalet, att den åtalade kan ha begått brottet ensam eller tillsammans med en annan person, kan hindra rätten från att uttrycka ett rimligt tvivel om den åtalades egen roll.

De båda personerna tycks också i någon mån ha hjälpt varandra genom att dra uppmärksamhet till sig och själva framstå som misstänkta på ett sätt som kan bidra till att skapa ett rimligt tvivel.

Det ska verkligen bli intressant hur rätten väljer att beskriva den uppkomna situationen i sin dom.
Det tror jag också.
Hanna är den som kan skapa rimligt tvivel.
Fast det är ändå lite svårt att tänka sig att hon ensam skulle ha begått mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in