2020-04-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej, bara den som var på plats kan säga något med säkerhet. Som alltid.

Det här är ett indiciemål och svaren på frågorna jag ställde gör det mycket sannolikt att det handlar om en bekant till LW som hade en infekterad konflikt med henne. Som hon ändå skulle följa till baksidan av planket mitt i natten.

Sedan tillkommer åtskilligt i FUP som pekar i samma riktning, eller åtminstone mot två personer. Den ena har man dock avskrivit från misstankar, sannolikt beroende på uppgifter i de hemliga bilagorna.

Därutöver har man gått igenom LWs hela bekantskapskrets, hennes omfattande mail- och messkorrespondens och hennes anteckningar. Utan att få misstankar åt annat håll. Utan att hitta någon konflikt med någon som saknar alibi eller något annat som ger anledning till misstanke.

För att fälla krävs att man kan säga att det är bortom rimligt tvivel att han är skyldig, inte att man med säkerhet kan säga att han är skyldig. Eftersom beviskraven i Sverige blivit oerhört höga har jag hela tiden trott att han skulle frias. Viktiga bevis man normalt kräver saknas.

Det ska bli väldigt intressant att se hur rätten formulerar sig.

Det kan mycket väl vara det faktum att man haft två misstänkta personer som leder till problemen med att få en fällande dom. De tekniska spåren och flertalet indicier pekar mot den åtalade, men andra motiv och indicier samt närheten till brottsplatsen pekar i viss mån mot den andra personen.

Enbart det faktum att åklagaren avskrivit alla misstankar mot en person gör inte att rätten kan bortse från att denne person kan vara en alternativ gärningsman. Inte heller en formulering i åtalet, att den åtalade kan ha begått brottet ensam eller tillsammans med en annan person, kan hindra rätten från att uttrycka ett rimligt tvivel om den åtalades egen roll.

De båda personerna tycks också i någon mån ha hjälpt varandra genom att dra uppmärksamhet till sig och själva framstå som misstänkta på ett sätt som kan bidra till att skapa ett rimligt tvivel.

Det ska verkligen bli intressant hur rätten väljer att beskriva den uppkomna situationen i sin dom.
Citera
2020-04-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Nä, har du någon aning om varför de inte finns tillgängliga för allmänheten?
Jag kan tänka att om du beställer dom från tingsrätten så kan du nog få dom. Men jag är osäker. De bör väl vara offentliga?
Citera
2020-04-16, 22:58
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det kan mycket väl vara det faktum att man haft två misstänkta personer som leder till problemen med att få en fällande dom. De tekniska spåren och flertalet indicier pekar mot den åtalade, men andra motiv och indicier samt närheten till brottsplatsen pekar i viss mån mot den andra personen.

Enbart det faktum att åklagaren avskrivit alla misstankar mot en person gör inte att rätten kan bortse från att denne person kan vara en alternativ gärningsman. Inte heller en formulering i åtalet, att den åtalade kan ha begått brottet ensam eller tillsammans med en annan person, kan hindra rätten från att uttrycka ett rimligt tvivel om den åtalades egen roll.

De båda personerna tycks också i någon mån ha hjälpt varandra genom att dra uppmärksamhet till sig och själva framstå som misstänkta på ett sätt som kan bidra till att skapa ett rimligt tvivel.

Det ska verkligen bli intressant hur rätten väljer att beskriva den uppkomna situationen i sin dom.
Hanna har väl alibi och inte Lenas blod på tvättmaskin och skor.
Citera
2020-04-16, 22:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte ens försvaret besvärade sig med det.

Däremot tyckte de ju att det inte var så troligt att SD var gm då han inte behövde ta hennes kontokort.
Han hade ju eget.
Jag har inte heller sett något i rättegångsreferaten om att försvaret tagit upp de mörka hårstråna som NFC skrev om. Kanske tyckte de att "bevisningen" var tillräckligt ihålig så att det inte var nödvändigt att gå in på sådana petitesser.
Citera
2020-04-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan tänka att om du beställer dom från tingsrätten så kan du nog få dom. Men jag är osäker. De bör väl vara offentliga?

Jag tycker det med! De kanske dyker upp så småningom. Har förstått att det kan ta lite tid.
Citera
2020-04-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Hanna har väl alibi och inte Lenas blod på tvättmaskin och skor.
HD hade inte alibi, om jag förstått FUP rätt. Och husrannsakan gjordes mkt senare, men golvbrunnarna var smutsiga och inget blid från LW rapporteras.
Citera
2020-04-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
HD hade inte alibi, om jag förstått FUP rätt. Och husrannsakan gjordes mkt senare, men golvbrunnarna var smutsiga och inget blid från LW rapporteras.
Hon skulle kunnat hjälpt SD i brottet. SD lockade ner LW till bullerplanket, HD väntade där och slog ihjäl henne, och gemensamt tog de sig hem till SDs hus. Hon hade ju säkert kläder där som hon kunde byta om till efter dusch. Därefter ta sig hem. Inte konstigt då att hon visste allt på morgonen. (Sorry @Krmkr, snodde din historia:-))
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-16 kl. 23:18.
Citera
2020-04-16, 23:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har inte heller sett något i rättegångsreferaten om att försvaret tagit upp de mörka hårstråna som NFC skrev om. Kanske tyckte de att "bevisningen" var tillräckligt ihålig så att det inte var nödvändigt att gå in på sådana petitesser.

Nu har jag inte lyssnat på rättegången och försvarets del, men jag tyckte att just detta kunde ha varit en sak att ta upp. jag tycker att det finns många saker som de kunde ha begärt mer undersökningar av eftersom de hade många klagomål.
Istället kommer en fet faktura å var det 1,5 miljoner för arbetet. Känns lite som att de tappade orken att ta sig igenom FUP och la istället krut på att gnälla i mer generella drag.

Även osäkerheten med google min tidslinje hade varit en viktig detalj.

Jag tycker inte att det känns som att det är försvarets förtjänst att SD är en fri man.
Det handlar om att bevisningen är ganska tunn och att det är svårt att binda honom till brottet och brottsplatsen.

Missförstå mig inte.
L*ena är mördad. Och det finns en mördare där ute.
Att man inte kunnat binda någon till brottet betyder inte att det inte finns en mördare.

Jag tycker inte att det känns som att indiciekedjan är för bräcklig.
Citera
2020-04-16, 23:20
Medlem
Tidigare idag läste jag två av bilagorna med chattkonversationer mellan LW och SD och tänkte: HUR FAN ORKAR MAN??
kvittade vilken sida man scrollade till så stod det nästan samma sak.
Rt ä. Du bröt rt fy fan. Vill gå mot fred. Jäd. Tvättstugan hej.

Men när jag lyssnade på samtalet mellan Lena och polisen nyss så kändes det så jäkla nära. Har själv råkat ut för en man på det viset men inte i samma situation.
Man ville bara hoppa in i samtalet ock säga till LW att springa långt därifrån och inte ödsla mer tid.
Citera
2020-04-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Börjar nästan bli komiskt med alla dessa som greppar efter halmstrån för att inte drunkna, jag tror ju att många skulle göra som Martin Saliba om de fick en sådan gyllene chans att bli frisläppt i väntan på en morddom.

Men hoppet är ju det sista som överger människan och just nu ser vi hur många hoppas på att ett mirakel ska ske vilket tråkigt nog inte kommer att hända den här gången heller.

MGM kommer att få åtalet ogillat och det som är intressant är hur domskälen kommer att formuleras och om alla var eniga i beslutet.

Ja halmstrånas flytkraft kan nog på goda grunder ifrågasättas.

Ja som jag nog skrev i tidigare inlägg: i rättssalen ”är sanningen en sällsynt gäst”. Och miraklen hälsar nog på än mer sällan.

Och ja, MGM kommer sannolikt att gilla att åtalet ogillas. För det kommer TR att göra. Även om de inte gillar det.

Och ja igen, betydelsen av hur domskälen formuleras av TR kan nog inte överskattas. Och graden av enighet i domen.
Och då givetvis av extra vikt av vad den lagfarne domaren har ansett.

Många och blev det.
Citera
2020-04-16, 23:25
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej, bara den som var på plats kan säga något med säkerhet. Som alltid.

Det här är ett indiciemål och svaren på frågorna jag ställde gör det mycket sannolikt att det handlar om en bekant till LW som hade en infekterad konflikt med henne. Som hon ändå skulle följa till baksidan av planket mitt i natten.

Sedan tillkommer åtskilligt i FUP som pekar i samma riktning, eller åtminstone mot två personer. Den ena har man dock avskrivit från misstankar, sannolikt beroende på uppgifter i de hemliga bilagorna.

Därutöver har man gått igenom LWs hela bekantskapskrets, hennes omfattande mail- och messkorrespondens och hennes anteckningar. Utan att få misstankar åt annat håll. Utan att hitta någon konflikt med någon som saknar alibi eller något annat som ger anledning till misstanke.

För att fälla krävs att man kan säga att det är bortom rimligt tvivel att han är skyldig, inte att man med säkerhet kan säga att han är skyldig. Eftersom beviskraven i Sverige blivit oerhört höga har jag hela tiden trott att han skulle frias. Viktiga bevis man normalt kräver saknas.

Det ska bli väldigt intressant att se hur rätten formulerar sig.
Du ger fortfarande inga bevis för att SD är mer skyldig än någon annan i hans bekantskapskrets (jag kan själv räkna upp ett antal argument baserat på FUPen som ger starkare bevis än de du angett).

Att ingen annan i SDs bekantskapskrets åtalats betyder inte nödvändigtvis att de inte är inblandade, utan enbart att åklagaren ansåg det mest fördelaktigt att fokusera på SD (i sådana fall pga det svåra bevisläget).

Jag har inte jobbat med rent juridiska frågor under senaste 20 åren (vilket jag är glad över) - och har väl inga expertkunskaper att komma med från straffrättsområdet - men baserat sunt förnuft gör jag ingen skillnad mellan att "säkert" tro att någon är skyldig, och att "utom rimligt tvivel" tro detsamma. Du är välkommen att förklara om du hittar eventuella exempel som påvisar motsatsen.

Återigen säger jag absolut inte att karln är oskyldig, men att det var svårt att hitta en smoking gun baserat på FUP, och även om jag varit övertygad om SDs skyldighet hade jag sannolikt röstat på icke skyldig om jag varit i den situationen. Jag har dock bara läst igenom papprena en gång, och hade sannolikt gjort det fler gånger om jag varit i en beslutsfattande position.
Citera
2020-04-16, 23:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte lyssnat på rättegången och försvarets del, men jag tyckte att just detta kunde ha varit en sak att ta upp. jag tycker att det finns många saker som de kunde ha begärt mer undersökningar av eftersom de hade många klagomål.
Istället kommer en fet faktura å var det 1,5 miljoner för arbetet. Känns lite som att de tappade orken att ta sig igenom FUP och la istället krut på att gnälla i mer generella drag.

Även osäkerheten med google min tidslinje hade varit en viktig detalj.

Jag tycker inte att det känns som att det är försvarets förtjänst att SD är en fri man.
Det handlar om att bevisningen är ganska tunn och att det är svårt att binda honom till brottet och brottsplatsen.

Missförstå mig inte.
L*ena är mördad. Och det finns en mördare där ute.
Att man inte kunnat binda någon till brottet betyder inte att det inte finns en mördare.

Jag tycker inte att det känns som att indiciekedjan är för bräcklig.
Jag skulle definitivt tagit upp en sådan sak men det kan vara som du skriver att man helt enkelt missat det.

Alla är inte lika skarpögda som CarlJanne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in