2020-04-19, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Måste väl vara en klimateffekt? Alltså länder närmare ekvatorn har ju i regel knappt influensa

Så ju närmare klimatorn, ju lindrigare?
Italien säger hej.
Citera
2020-04-19, 08:59
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumppigo
Sanningen är att Trump är en idiot. Den som tycker annat tycker jag synd om. Framtiden kommer inte vara snäll mot denna period i USA....

Han är verkligen en jubelidiot men ändå tror jag han kommer att hantera post-krisen bra. Dvs öppna upp så fort som möjligt, sosse-lipkärringarna i EU kommer att vela tills vi alla är bankrutt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du har helt missat Taiwan... Man behöver inte ta livet av tiotusentals svenskar för att samhället ska fungera under en pandemi. 6 döda i Taiwan o ingen lock down.
Eller Somalia som endast har 7 döda. Somalia är ett skolexempel på hur ett samhälle ska skötas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tumppigo
Sanningen är att Trump är en idiot. Den som tycker annat tycker jag synd om. Framtiden kommer inte vara snäll mot denna period i USA....
Sanningen är att Löven är en idiot. Den som tycker annat tycker jag synd om. Framtiden kommer inte vara snäll mot denna period i Sverige....
Citera
2020-04-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den där får de nästan ändra på? De har tagit antal döda med rätt datum de senaste 10 dagarna men skrivit som om de var de rapporterade siffrorna. Kan någon kolla upp detta också!
"Staplarna nedan visar antalet personer som har avlidit dag för dag. 50 nya rapporterade fall hos Folkhälsomyndigheten en given dag betyder inte att 50 personer avlidit sedan igår - utan att det rapporterats in 50 nya dödsfall - som kan ha skett flera dagar tillbaka i tiden. Vi uppdaterar våra staplar historiskt varje dag, precis som Folkhälsomyndigheten gör."
Eller är det något jag inte förstår?

Jo du har helt rätt.
Varje dag får FHM in rapporter från olika instanser. Med antal döda. Och de rapporterna är oftast flera dagar bakåt. 1-8 dagar.
Och då fyller FHM på sin ”dag för dag” statistik.
Så om det rapporteras in 170 fall en dag så betyder det precis som du skriver att det inte dött 170 det senaste dygnet.
Denna statistik du hittat är väldigt bra.
I den ser men att den exponentiella ökningen som vi hade tidigare inte längre finns. Dvs att antalet dödsfall hela tiden dubblas i om loppet av 3-7 dagar.
Citera
2020-04-19, 09:01
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hur har det sett ut ekonomiskt för USA innan Corona? Har arbetslösheten minskat Eller ökat?

Blir sa trött pa alla som mobbar Trump och säger att allt han gör är fel.

FAKTA ÄR ATT HAN GÖR EN HEL DEL RÄTT

Han har haft sina brister i Coronakrisen, men säg ett land som inte har det? Trump var bland de första att stoppa flygen fran skitlandet Kina, Sveriges handhavande är ett skämt i jämförelse med Trump.

Och det vi skall jämföra oss med är inte en stad Utan med vara grannländer med liknande demografi befolkning osv. Och där är Sverige klart sämst om man ser till antalet avlidna människor!!

Ett stort tack till John Cambell som lärt mig allt fran Scratch om detta

Men du kan inte jämföra nu antalet döda 19 april är helt ointressant det som är intressant är hur många som kommer att dö av covid totalt och det vet vi i bästa fall om något år. Därutöver måste vi se vilka effekter olika hanteringar fått för samhällsekonomin.

Troligen kommer länderna runt medelhavet att drabbas synnerligen hårt såväl när det gäller totala antalet döda som att ekonomi kommer att var skada för lång tid framöver
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Strunta i alla siffror. Du har ingen som helst aning om hur man testar och hur man registrerar. Jag väntar med utvärderingen till nästa sommar då vet vi överdödligheten

Haha, Taiwan är ett öppet land. Du litar bara på siffror som stöttar Tengeles folkmordsstrategi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det måste vara medelåldern generellt, inte på de som avlider på IVA.

Vad menar du med att "intensiven klarat trycket"? På vilket sätt?

Förra veckan skrevs det in 350 st på iva i sverige.
Hittills denna veckan har 232 skrivits in.
Det finns fortfarande ledig kapacitet, så trenden är iaf ok.
Citera
2020-04-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Intressant. Vi använder oss av lite olika dataset. Jag har helt enkelt tagit det dagligen rapporterade kumulativa dödstalet från FHM och inte brytt mig om att titta på justeringar i efterhand. Dina siffror ser ju definitivt mer lovande ut. Men jag förstår inte din punkt 2. Enligt Worldometer idag har Sverige 2.061 avslutade fall. 1.511 döda och 550 friskförklarade. Varifrån kommer uppgiften om antal friskförklarade om inte från FHM?
En del regioner, speciellt de som inte är överbelastade, kan rapportera friskförklarade sporadiskt. Men eftersom det är brist på testmöjligheter är det inte prioriterat att testa förmodat friska individer. Så en viss rapportering sker, men underrapporteringen i friskförklarade är enorm i Sverige.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo vet inte hur mycket man måste poängtera just det. En sköterska i Wales t.ex sa att det kryllade av folk från 20 till 40 på intensiven där. Grejen är ju att äldre kommer inte ens att hamna på intensiven. De dör redan innan. Eller är för skröpliga att ens sättas under intensivvård.
Kryllar vet jag inte, men det finns 119 vårdtillfällen (av mer än 1 000) registrerade vad gäller patienter under 40 hos SIR. Här bör man nog ha en reservation för att en del registrerats dubbelt då de nog i högre grad flyttas än de äldre.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon
Senast redigerad av Tinuviel 2020-04-19 kl. 09:11.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ni som säger att svensk sjukvård tillhör världens sämsta, har ni ens varit på ett svenskt sjukhus nu under Corona-tider och sett hur det går till? Har ni fått vård på ett svenskt sjukhus överhuvudtaget?

Köerna är bedrövliga, situationen på akuten klart problematisk, men vården är det absolut inget fel på. Där håller vi högsta internationella klass. Inte att jämföra med Spanien etc.

Tycker sjukvården gör ett fantastiskt jobb och har god kontroll på läget trots de svåra omständigheterna. Ni som säger att det är värre än Italien har ingen aning. Där dog folk obehandlade i korridorerna som flugor.

Amerikansk sjukvård verkar också riktigt dåligt förberedd på utbrottet, och vårdanställda läkare i NYC vittnar om att by-sjukhusen i Afrika håller mycket högre klass än amerikanska sjukhus under Corona- utbrottet.

Jag har lite svårt att ta in din uppfattning, mina föräldrar har opererats inom de senaste tio åren, i 90 årsåldern, en för höftleden, de levde ungefär en vecka efter de opererats...

Båda hade hade tidigare haft cancer minst tio år före de dog, en opererades och en fick cellgift och strålning, och båda blev av med cancern... Så de behandlingarna fungerade ju...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ny fall är bara en bråkdel av alla nya fall. Dom är helt beroende av hur många som testas
Dödsfallen är helt beroende av hur vilka man registrerar som döda pga covid.

Det är därför du inte kan jämför någonting eftersom man mäter och registrerar olika mellan olika länder. Dessutom befinner vi oss i olika skeden vilket gör jämförelsen än mer ointressant. Det enda som kommer att vara relevant är att se på överdödligheten under 2020. Dagsjämförelser kan hobbyepidemiologer och foliehattar ägna sig åt

Mitt exempel är till för visa att även om Sverige inte har så stora siffror så är de förhållandevis höga. Det finns okända faktorer i alla länder, men man skall inte luras av låga siffror för mindre länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in