2020-04-19, 07:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-04-13/coworkers-save-coronavirus-doctor?fbclid=IwAR0lvn26XiXMA7XGFIa3nV9dN09-y0uVuK7Atd_I_fQfXFM0mhePU1_oz GQ

Goda nyheter!
Finns fler i den gruppen som kan visa sig användbara:

https://www.fass.se/LIF/atcregister?atcCode=L04AC07

De är dock riktigt dyra och jag misstänker att det inte finns stor volymer av dem. Observera också att dessa är inte antivirala utan immunsuppremerande läkemedel som specifikt används när tillståndet cytokinstorm uppträder. Det är alltså inte preparat som kan användas mot smittan i sig eller förhindra insjuknandet.
Citera
2020-04-19, 07:59
Medlem
Wegassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero

DEt kan vara svårt att ta till sig detta då det lätt bara blir "siffror och tabeller". För mig blev det en ögonöppnare när jag pratade med en gammal universitetskompis som numera jobbar i det sociala i en liten ort utanför Basel. Han berättade hur han varje dag får ta hand om barn i nästan obegripligt hemska situationer och om familjer som till för några veckor sedan varit välfungerande och "normala" där karantänen skapat total galenskap där man slår sönder sitt eget möblemang och misshandlar sina barn. Detta alltså i Schweiz, ett av världens rikaste och mest högutbildade länder. Tänk dig situationen i södra Italien, Grekland...
Då kan jag öppna dina ögon lite mer och säga att så är det i små orter i Sverige både idag och innan Corona. Galenskap kommer inte alltid smygandes.
Citera
2020-04-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker inte att det ser ut som att R är under 1.

Man såg en snabb nedgång initialt, men om R<1 så ska det fortsätta sjunka. Annars har man bara gjort spridningen långsammare. Tyskarna kommer att lessna på karantän när de ser att det inte går att stoppa.

Tjeckien har kommit ner på ett R0 = 0,8

de ligger på 17 deaths/1 million population

Sverige har 150 deaths/1 million population

alla har mask på sig i Tjeckien.

Det var inte svårare än så,

här finns tweetet och diagram
https://twitter.com/PetrLudwig/status/1250459196681678848

data: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Maskerna har inget inget med saken att göra. Hela Tjeckien är nedstängt. Det är inte hållbart i längden.
Citera
2020-04-19, 08:02
Medlem
Citat:
Det svåra i sammanhanget är att hålla isär effekterna av karantänen as such och resultatet av karantänens socioekonomiska effekter. Italiensk press började efter den inledande, lite burleska fasen av lockdown (folk på balkonger och O Sole mio) att konstatera att självmorden ökade kraftigt. Om detta hade att göra med själva husarresten eller vetskapen att man förlorat jobb, pension osv osv är en existentiell fråga som är svår att besvara.

Självmorden hittills är troligen bara toppen på ett isberg, eftersom många lever i förnekelse och ännu inte insett vad som väntar efter karantänens slut. Den 4 maj varseblir även de vad som hänt. T v ökar antalet kvinnomord och misshandel av barn lavinartat.

DEt kan vara svårt att ta till sig detta då det lätt bara blir "siffror och tabeller". För mig blev det en ögonöppnare när jag pratade med en gammal universitetskompis som numera jobbar i det sociala i en liten ort utanför Basel. Han berättade hur han varje dag får ta hand om barn i nästan obegripligt hemska situationer och om familjer som till för några veckor sedan varit välfungerande och "normala" där karantänen skapat total galenskap där man slår sönder sitt eget möblemang och misshandlar sina barn. Detta alltså i Schweiz, ett av världens rikaste och mest högutbildade länder. Tänk dig situationen i södra Italien, Grekland...

Även om jag i sak håller med dig dvs att långvarig isolering kan räknas som ett straff (jfr fängelse) så måste väl även du förstå att helt normala vuxna börjar inte slå sönder möblemanget och misshandla sina barn bara därför att de har varit i karantän i ett par veckor.

Snarare är det väl så att omgivningen har uppfattat denna familj som "normal" - men under utan har det funnits saker som omgivningen inte har varit medvetna om..
Citera
2020-04-19, 08:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Så de syge mennesker på dette billede er dem der står ved siden af sengen, og den raske er personen som ligger i sengen?:

https://www.the-sun.com/news/606454/almost-half-of-coronavirus-patients-in-intensive-care-are-dying-shock-report-reveals/#

Lite oklart vad du vill ha sagt iom att du skriver på rotvälska men jo så är det. Bara asiater och nördar tror annorlunda.
Citera
2020-04-19, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du har naturligtvis rätt i din beskrivning. Tyvärr så tror alarmisterna och hobbyepidemiologerna att en lock down enbart har konsekvenser på coronaviruset. Vi kommer i slutänden att landa på ungefär likartade dödstal i de flesta västländer. Vi kommer aldrig att veta det exakta antalet utan får göra uppskattningar utifrån eventuell överdödlighet.

Det som jag tror kan bli de allvarligaste konsekvenserna är effekterna på samhällsekonomin och eventuella sociala motsättningar som kan komma att uppstå. Det finns även en påtaglig risk att regionala spänningar i vissa länder kan komma att få obehagliga konsekvenser
I länder som Grekland och Italien är effekterna värre än så, eftersom ländernas sociala struktur till mkt stor del hade med de små familjeföretagen - restauranter, trattorior, caféer, hotell, små butiker, konsthantverk, osv osv - att göra. Den kriminella regeringen har inte lyft ett finger för att hjälpa alla dessa miljontals människor som nu i de allra flesta fall får dra ner järnjalusierna för gott. Vissa kanske överlever någon månad/år då man tagit lån från maffian, men dessa kommer att långsamt strypas när dessa ockrare ska ha sina pengar.

"Andrà tutto bene" - "allt kommer att gå fint" - löd slogan i Italien. Säg det åt folk som inte har mat att sätta på bordet, som har mobsters flåsande i nacken, som har förlorat allt de skapat under en livstid.
Citera
2020-04-19, 08:04
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Jag tror att du har missat ett par viktiga saker, vi är i början på en pandemi och inte i slutet av den, om jag svävar ut i en vild gissning så kommer vi att se att antalet avlidna kommer att öka ordentligt tids nog, trots en långsam smittspridning så kommer dödsfallen tillkomma men under en längre tid än vid en snabb spridning.

Jag kan tyvär inte sätta tilltro till en sk expert när han säger att det kan liknas vid en vanlig influensa, och jämför antalet döda med döda i Corona, när vi är i början på en smitta som kommer att finnas under väldigt lång tid, men du kanske menar att antalet döda i Covid19 inte kommer överstiga 2000?
Att smittan sprider sig långsamt med undantag för stockholm gör den inte mindre farlig eller att antalet döda kommer att upphöra.

Det som gör viruset farligt är saknaden av vaccin bortsett från sjukdomsförloppet.

Kurvan har stagnerat och antal döda ligger på 60 om dagen enligt Tegnell.

Skulle vara intressant att se hur många som dött av den vanliga influensan hittills i år. Om jag nu får gissa som du gör, så tror jag att antalet som dött av den vanliga influensan är väldigt få, och det beror då på att dom istället dött av corona.

Ingen aning om hur många som kommer dö, men om du tvingar mig att gissa så skulle ja gissa på 3000-4000. Alltså lika många som dör i cancer varje år.
Citera
2020-04-19, 08:04
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
REAträngsel vid MQ:s utförsäljning
Butikskedjan vädjade om avstånd

Ja, vad säger man om det då?

Jag gick förbi en MQ-butik igår och då släppte dom enbart in ett begränsat antal vilket ledde till en lång kö utanför. sedan var den ut och en in det var ingen trängsel varken i butiken eller i kön. Det var i Nacka
Citera
2020-04-19, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Är ganska säker på att detta är både första och sista gången man försöker förhindra en pandeni med nerstängning och karantän. Följdverkningarna blir katastrofala med åratals påverkan på global ekonomi och folkhälsa. Vem kläckte denna vansinniga idé?
Nästa globala virusepidemi lär som de tidigare mötas av ett öppet och fungerande samhälle, men med monumentalt höjd beredskap. Det naturliga urvalet får som tidigare avgöra vem som överlever farsoten.

Vår tids deppression var i korten ändå, coronaviruset var bara den "svarta svanen".

Man har väl gjort så vid alla tidigare epidemier, karantän, ända sedan böldpesten härjade?
Citera
2020-04-19, 08:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Och med detta menar du att en lockdown inte är något bra? Det finns skäl till att ett land gör en lockdown, stoppa en smittspridning som har gjort situationen ohållbar för ett lands sjukvård där möjligheterna till vård är miserabla osv.
För mig blev det en ögonöppnare när en nära vän avled i Covid19, fullt frisk i övrigt och i 30års åldern.
Jag kan inte hålla med resonemanget att en lockdown inte löser några problem, tvärtom hävdar jag.

Viss kan en lockdown vara nödvändig om landets sjukvård är överbelastad och inte hinner med. Problemet med det är att viruset troligen redan är så spridd i befolkningen att effekten av en lockdown troligen blir högst begränsad. Det samhällsekonomiska konsekvenserna riskerar däremot att bli extremt allvarliga.
Citera
2020-04-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Även om jag i sak håller med dig dvs att långvarig isolering kan räknas som ett straff (jfr fängelse) så måste väl även du förstå att helt normala vuxna börjar inte slå sönder möblemanget och misshandla sina barn bara därför att de har varit i karantän i ett par veckor.

Snarare är det väl så att omgivningen har uppfattat denna familj som "normal" - men under utan har det funnits saker som omgivningen inte har varit medvetna om..
Nåväl, Italien har gjort ett fullskaleexperiment och den 4 maj får vi en första fingervisning om effekterna när karantänen hävs.
Citera
2020-04-19, 08:10
Medlem
Citat:
I länder som Grekland och Italien är effekterna värre än så, eftersom ländernas sociala struktur till mkt stor del hade med de små familjeföretagen - restauranter, trattorior, caféer, hotell, små butiker, konsthantverk, osv osv - att göra. Den kriminella regeringen har inte lyft ett finger för att hjälpa alla dessa miljontals människor som nu i de allra flesta fall får dra ner järnjalusierna för gott. Vissa kanske överlever någon månad/år då man tagit lån från maffian, men dessa kommer att långsamt strypas när dessa ockrare ska ha sina pengar.

"Andrà tutto bene" - "allt kommer att gå fint" - löd slogan i Italien. Säg det åt folk som inte har mat att sätta på bordet, som har mobsters flåsande i nacken, som har förlorat allt de skapat under en livstid.

Hoppas dessa människor inte glömmer bort vilket land som ligger bakom deras elände. Hur mörkläggningen förhalade och försvårade smittspridningen. Och hur man gick ut med felaktig information - tills det inte längre gick att dölja skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in