2020-04-19, 07:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Det finns inga masker i Sverige.
Alla går till sjukvården, det är väl ’bra’ - men det vore bra på riktigt om landet köpte in så pass många att det gick sända till alla i befolkningen.
Det är allmänt känt att svensson behöver stödhjul och hjälp med att torka röven men om viljan finns går det att råda bot på problemet med saknade masker. Man kan göra egna och därmed pressa ner den där jävla kurvan en gång för alla.

HOWTO HÄR:
Citat:
Use of Cloth Face Coverings to Help Slow the Spread of COVID-19
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/diy-cloth-face-coverings.html
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-04-19 kl. 07:39.
Citera
2020-04-19, 07:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker inte att det ser ut som att R är under 1.

Man såg en snabb nedgång initialt, men om R<1 så ska det fortsätta sjunka. Annars har man bara gjort spridningen långsammare. Tyskarna kommer att lessna på karantän när de ser att det inte går att stoppa.

Tjeckien har kommit ner på ett R0 = 0,8

de ligger på 17 deaths/1 million population

Sverige har 150 deaths/1 million population

alla har mask på sig i Tjeckien.

Det var inte svårare än så,

här finns tweetet och diagram
https://twitter.com/PetrLudwig/status/1250459196681678848

data: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ja, precis.

” En av principerna som Nassim Taleb gång på gång trycker på i sina böcker är att ju mindre du vet om något som potentiellt kan vara ett stort hot, desto försiktigare bör du vara. Om du misstänkte att piloten var full skulle du inte kliva in i helikoptern i väntan på ”vetenskapliga bevis” för att han verkligen var full. Du skulle helt enkelt låtit bli att flyga. Vanligt folk brukar förstå sånt här. Särskilt mor och farmödrar, brukar Nassim Taleb påpeka. De är ofta bra på precis den sorts riskbedömning som finanskillar och nobelpristagare i ekonomi är dåliga på.

– Beslutfattare gick och väntade på bevis för om masker hjälpte mot smitta men du ska inte vänta på bevis i den här situationen, du ska bara göra. Och om det sedan kommer bevis för att maskerna inte fungerar då slutar du med maskerna!”

Källa debattartikel i DN.
Citera
2020-04-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Vad baserar du ditt påstående på? var det dina egna spekulationer eller har du någon källa på att det förhåller sig på det viset? Länka...
Det svåra i sammanhanget är att hålla isär effekterna av karantänen as such och resultatet av karantänens socioekonomiska effekter. Italiensk press började efter den inledande, lite burleska fasen av lockdown (folk på balkonger och O Sole mio) att konstatera att självmorden ökade kraftigt. Om detta hade att göra med själva husarresten eller vetskapen att man förlorat jobb, pension osv osv är en existentiell fråga som är svår att besvara.

Självmorden hittills är troligen bara toppen på ett isberg, eftersom många lever i förnekelse och ännu inte insett vad som väntar efter karantänens slut. Den 4 maj varseblir även de vad som hänt. T v ökar antalet kvinnomord och misshandel av barn lavinartat.

DEt kan vara svårt att ta till sig detta då det lätt bara blir "siffror och tabeller". För mig blev det en ögonöppnare när jag pratade med en gammal universitetskompis som numera jobbar i det sociala i en liten ort utanför Basel. Han berättade hur han varje dag får ta hand om barn i nästan obegripligt hemska situationer och om familjer som till för några veckor sedan varit välfungerande och "normala" där karantänen skapat total galenskap där man slår sönder sitt eget möblemang och misshandlar sina barn. Detta alltså i Schweiz, ett av världens rikaste och mest högutbildade länder. Tänk dig situationen i södra Italien, Grekland...
Citera
2020-04-19, 07:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Pandemi som pandemi, på något sätt måste det gå att jämföra pandemier oavsett vilken mikrob som orsakar utbrottet.

Vart tror du att CoVid19 hamnar på skalan?

• 1. less than 0,1%, seasonal flu
  • 2. 0,1% - 0,5%, Asian flu and Hongkong flu
  • 3. 0,5-1,0%
  • 4. 1,0-2,0%
  • 5. 2,0% or higher, 1918 influenza pandemic

Wikipedia: Pandemic severity index
Hur ska man förklara för dig att de låga siffrorna kan vara en riktigt dålig nyhet? Ett virus som sprider sig obemärkt inom stora populationer men som slår till skoningslöst hos få är den perfekta dräparen. speciellt om det inte lämnar efter sig någon större immunitet som är permanent.

Ett virus som direkt dödar efter en kort inkubation blir ju inte direkt långlivad. Ett virus har som enda mål att föröka sig i så många värdar som möjligt. Dödar man värden upphör virusreplikationen. Bättre om värden fortsätter att leva helst opåverkad så denna rör sig inom så stora ytor som möjligt och smittar så många som möjligt.

Det vore skillnad om viruset inte gav upphov till det kritiska tillstånd det gör hos några få otursföljda eller knappt gjorde det. Men nu gör det så i en tillräckligt grad för att inte kunna negligeras. Dessutom saknar vi effektiva mediciner och behandlingar mot det samt inget vaccin. När vi har det kan man börja diskutera lättade restriktioner. Här finns det positiva i allt mörker. Det har aldrig någonsin mobiliserats så mycket kunskap och resurser under så kort tid som nu. Utvecklingen av nya mediciner och behandlingsmetoder är om inte annat så helt imponerande. Här visar mänskligheten verkligen vad den kan åstadkomma. Jag personligen tror att vi snabbt kommer att lösa det mesta. Men med snabbt handlar det om månader kanske året ut innan vi börjar nå användbara resultat.

Jag tror dock att vi får vänta länge på ett vaccin.
Citera
2020-04-19, 07:50
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja alltså du spekulerar väl också?

Här har du en bl.a

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong

"Men ser man till hälsoeffekterna kan viruset visa sig vara som en vanlig säsongsinfluensa, tror Johan Giesecke som påpekar att 500 till 2*000 personer dör av influensa varje år."

Sen läste jag igår på text-tv (ser även att det finns en tråd om det här) att betydligt fler är smittad av corona vilket betyder en dödlighet på 0,05%
Jag tror att du har missat ett par viktiga saker, vi är i början på en pandemi och inte i slutet av den, om jag svävar ut i en vild gissning så kommer vi att se att antalet avlidna kommer att öka ordentligt tids nog, trots en långsam smittspridning så kommer dödsfallen tillkomma men under en längre tid än vid en snabb spridning.

Jag kan tyvär inte sätta tilltro till en sk expert när han säger att det kan liknas vid en vanlig influensa, och jämför antalet döda med döda i Corona, när vi är i början på en smitta som kommer att finnas under väldigt lång tid, men du kanske menar att antalet döda i Covid19 inte kommer överstiga 2000?
Att smittan sprider sig långsamt med undantag för stockholm gör den inte mindre farlig eller att antalet döda kommer att upphöra.

Det som gör viruset farligt är saknaden av vaccin bortsett från sjukdomsförloppet.
Citera
2020-04-19, 07:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Kan någon hjälpa mig att förstå Corona?
Jag tillhör ingen av Corona-debattens två ”flockar”, varken den som häcklar Anders Tegnell eller den som hyllar honom. Jag befinner mig på grund av ålder i riskzonen och är bara intresserad av att förstå det som sker – och att hålla mig vid liv. Jag lever i karantän och följer med i debatten, den svenska såväl som den internationella. Mycket motstridiga fakta och åsikter. Jag fattar inte hur så många kan veta så mycket och dra så bestämda slutsatser! Jag har dock förstått att man ska vara skeptisk till de internationella jämförelserna eftersom diagnos, rapportering och statistikföring skiljer sig åt. Det enda som man tycks kunna ta fasta på är SCBs statistik över dödlighet, som rapporteras vecka för vecka, år för år – med samma metodik. Jag har ur den statistiken tagit fram följande information:
- Under de första 14 veckorna av 2018 dog 28.102 personer; ett år mer hög influensaaktivitet och fler dödsfall än normalt
- Under samma tid 2019 dog 24.738 personer, inget influensa-år, låga dödstal
- Under de första 14 veckorna i år har 25.767 personer dött, dvs 2.335 färre än under förra influensaåret 2018, men 1.029 fler än 2019
- I siffrorna för 2020 ingår cirka 1.200 Covid-19-fall, enligt Folkhälsoinstitutets rapporter, markerade i rött i diagrammet; det innebär att närmare fem procent av dödsfallen under årets första 14 veckor är relaterade till epidemin (senaste siffran var 1.400, men då ingår de fall som rapporterats in under vecka 15; jag har för avsikt att uppdatera diagrammet, när det finns nya säkra veckosiffor);
- Trots detta är alltså dödligheten under 2020 fram till och med veckan 14 lägre än den var under det senaste influensa-året 2018; det är först under vecka 13 och 14 som dödstalen för 2020 är högre än 2018.
- Dödsfall i andra sjukdomar än Covid-19 har under 2020 gått ned med närmare 12 procent i förhållande till förra influensaåret 2018, från 28.102 till 24.567 men ligger på samma nivå som 2019.
Hur ska man tolka dessa siffror? Vilka slutsatser kan man dra? Eller är det för tidigt att dra några som helst slutsatser? Kan någon hjälpa mig att förstå? [Allan Larsson]
Det är helt enkelt för tidigt att dra några statistisk slutsatser. Du kan dock få en indikation här:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/
Citera
2020-04-19, 07:53
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja alltså du spekulerar väl också?

Här har du en bl.a

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong

"Men ser man till hälsoeffekterna kan viruset visa sig vara som en vanlig säsongsinfluensa, tror Johan Giesecke som påpekar att 500 till 2*000 personer dör av influensa varje år."

Sen läste jag igår på text-tv (ser även att det finns en tråd om det här) att betydligt fler är smittad av corona vilket betyder en dödlighet på 0,05%

Om man räknar dödlighet så dog 0,6 % av Sveriges befolkning i Spanskan som exempel. Ibland försöker man räkna på dödlighet om man blir smittad men det blir alltid en gissning.
Citera
2020-04-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur ska man förklara för dig att de låga siffrorna kan vara en riktigt dålig nyhet? Ett virus som sprider sig obemärkt inom stora populationer men som slår till skoningslöst hos få är den perfekta dräparen. speciellt om det inte lämnar efter sig någon större immunitet som är permanent.

Ett virus som direkt dödar efter en kort inkubation blir ju inte direkt långlivad. Ett virus har som enda mål att föröka sig i så många värdar som möjligt. Dödar man värden upphör virusreplikationen. Bättre om värden fortsätter att leva helst opåverkad så denna rör sig inom så stora ytor som möjligt och smittar så många som möjligt.

Det vore skillnad om viruset inte gav upphov till det kritiska tillstånd det gör hos några få otursföljda eller knappt gjorde det. Men nu gör det så i en tillräckligt grad för att inte kunna negligeras. Dessutom saknar vi effektiva mediciner och behandlingar mot det samt inget vaccin. När vi har det kan man börja diskutera lättade restriktioner. Här finns det positiva i allt mörker. Det har aldrig någonsin mobiliserats så mycket kunskap och resurser under så kort tid som nu. Utvecklingen av nya mediciner och behandlingsmetoder är om inte annat så helt imponerande. Här visar mänskligheten verkligen vad den kan åstadkomma. Jag personligen tror att vi snabbt kommer att lösa det mesta. Men med snabbt handlar det om månader kanske året ut innan vi börjar nå användbara resultat.

Jag tror dock att vi får vänta länge på ett vaccin.

Självklart vaccin igen, är det alltid lösningen?
Citera
2020-04-19, 07:57
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Det svåra i sammanhanget är att hålla isär effekterna av karantänen as such och resultatet av karantänens socioekonomiska effekter. Italiensk press började efter den inledande, lite burleska fasen av lockdown (folk på balkonger och O Sole mio) att konstatera att självmorden ökade kraftigt. Om detta hade att göra med själva husarresten eller vetskapen att man förlorat jobb, pension osv osv är en existentiell fråga som är svår att besvara.

Självmorden hittills är troligen bara toppen på ett isberg, eftersom många lever i förnekelse och ännu inte insett vad som väntar efter karantänens slut. Den 4 maj varseblir även de vad som hänt. T v ökar antalet kvinnomord och misshandel av barn lavinartat.

DEt kan vara svårt att ta till sig detta då det lätt bara blir "siffror och tabeller". För mig blev det en ögonöppnare när jag pratade med en gammal universitetskompis som numera jobbar i det sociala i en liten ort utanför Basel. Han berättade hur han varje dag får ta hand om barn i nästan obegripligt hemska situationer och om familjer som till för några veckor sedan varit välfungerande och "normala" där karantänen skapat total galenskap där man slår sönder sitt eget möblemang och misshandlar sina barn. Detta alltså i Schweiz, ett av världens rikaste och mest högutbildade länder. Tänk dig situationen i södra Italien, Grekland...

Du har naturligtvis rätt i din beskrivning. Tyvärr så tror alarmisterna och hobbyepidemiologerna att en lock down enbart har konsekvenser på coronaviruset. Vi kommer i slutänden att landa på ungefär likartade dödstal i de flesta västländer. Vi kommer aldrig att veta det exakta antalet utan får göra uppskattningar utifrån eventuell överdödlighet.

Det som jag tror kan bli de allvarligaste konsekvenserna är effekterna på samhällsekonomin och eventuella sociala motsättningar som kan komma att uppstå. Det finns även en påtaglig risk att regionala spänningar i vissa länder kan komma att få obehagliga konsekvenser
Citera
2020-04-19, 07:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Det finns inga masker i Sverige.
Alla går till sjukvården, det är väl ’bra’ - men det vore bra på riktigt om landet köpte in så pass många att det gick sända till alla i befolkningen.
Det finns en video på youtube som visar hur man mycket enkelt kan tillverka en mask. Du behöver hepa-filter ( damsugarpåse), två gummiband och en näsduk.
Citera
2020-04-19, 07:58
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:

Och med detta menar du att en lockdown inte är något bra? Det finns skäl till att ett land gör en lockdown, stoppa en smittspridning som har gjort situationen ohållbar för ett lands sjukvård där möjligheterna till vård är miserabla osv.
För mig blev det en ögonöppnare när en nära vän avled i Covid19, fullt frisk i övrigt och i 30års åldern.
Jag kan inte hålla med resonemanget att en lockdown inte löser några problem, tvärtom hävdar jag.
Citera
2020-04-19, 07:58
Medlem
REAträngsel vid MQ:s utförsäljning
Butikskedjan vädjade om avstånd

Ja, vad säger man om det då?
Senast redigerad av hagelskur 2020-04-19 kl. 08:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in