2020-04-19, 06:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Enda sättet att få mängden individer att minska är att folk dör.
Nu missförstår du med vilje, eller så är du verkligen korkad. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro🤷🏼‍♀️ Du måste väl ha förstått att jag talade om antalet individer som befinner sig tillsammans på en plats eller i ett klassrum etc.

Ps. om du tror att barn ( elever ) sitter som ljus i sina bänkar är du verkligen fullständigt verklighetsfrånvänd, vilket innebär att du riskerar att vara direkt farlig att lyssna på.
Citera
2020-04-19, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Visst är det illa skött att Sverige har såpass många fler döda, misstagen är uppenbara, Tegnell har tagit för lätt på det från början. Nu kommer inte nån "lockdown" att spela roll längre, ni dillar om nåt som sen länge är överspelat, skärp er.

"lockdown" syftar till ATT PLATTA TILL KURVAN.

ska det vara så jävla svårt att fatta?

De avskummen som har betalt i tråden, de som försvinner 17:00 peddlar ju sina talking points men ni andra måste ju fan kunna tänka själva.

Jag börjar på allvar bli orolig för vanliga svenskar börjar så smått tro att Sverige agerat bra i denna kris.
Det beror på att media och en enorm grupp social-medier krishanterare pumpar ut detta budskap konstant,

-Sverige har plattat till kurvan.
-Sverige har visst gjort hårda åtgärder.
-Andra länder har misslyckats och öppnar upp i panik.
-lockdown är fel man kan inte utrota viruset.
osv.

Sanningen,
-FHM har PRATAT om att skydda äldre-äldre och låta det sprida sig i samhället.
INGEN har skyddat äldre-äldre för prat översattes aldrig i handlign.
-Regeringen har total beröringsskräck.
-14.00 presskonferensen ser dom ut som dom skall börja gråta.
-man aktiverar en sociala medier krishanteringsgrupp som är det effektivaste dom har....
-man har inte plattat till någon kurva i Sverige men genom fiffig trixande ser kurvan alltid fallande ut.
-FHM har varit sena att ta åt sig information som du och jag kan googla fram.

Det spred sig till äldre-äldre för FHM rekommendationer var helt fel, än idag står det så på deras jävla hemsida. ALLA vet ju att det är kraftig asymtomatisk spridning nu.

När äldre-äldre fick skiten var det game over.
Citera
2020-04-19, 06:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg husker ikke om jeg postet denne linken til deg:

"Smittevernoverlege Egil Lingaas ved OUS tror bruk av munnbind vil kunne hjelpe mer enn det skader."
https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-munnbind-oker-smitte/72367449
Tack för länken! Nej, den har jag inte sett.

Ja, det bör inte krävasså mycket för att förstå att han har rätt? Varför skulle det inte hjälpa ( om än det så bara är lite?) att människor bär munskydd? Det förstår inte jag! Om de flesta har skydd så smittar de som är positiva inte lika lätt när de är ute och rör sig.

Alltså hjälper det till att förhindra smittspridningen. Enkel logik. Vi vet ju att munskydd hjälper till att man inte smittar vidare. Det har ju t om Tegnell sagt.
Citera
2020-04-19, 06:16
Medlem
Vetenskapspodd om spanska sjukan. Hur gjorde man då, vad funkade, vad funkade inte, eller funkade delvis.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1479863
Citera
2020-04-19, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Naturligtvis. För genomgripande samhällsförändringar krävs demografisk kollaps i paritet med digerdöden, 30-50% döda. Fast frågan är om ens det skulle räcka till i dagens Sverige...
Jag tror det skulle räcka. Coronan som dödar som en halt gammal tant med kniv som man lätt springer ifrån får oss att sitta hemma, kura och ha ångest. PONERA en verkligt DÖDLIG sjukdom.......man skulle inte se en kotte ute och INGEN skulle gå till jobbet. Jag hoppas vid Gud att det inte händer....
Citera
2020-04-19, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Världen går nu in i vår tids "stora depression".

Då stannar hjulen, sjötransporterna har redan gått ned enormt, se Baltic dry index.

Konsumtionen stannar inte av helt men folk köper bara det dom behöver.

Visst munskyddstillverkaren var det nu var och toalettpapperstillverkaren går bra.
ICA likaså.

Alla tjänster, typ IT går åt helvete.
Reklambyråer och arkitekter får börja köra ut tidningar.
osv. osv.

Den enda gruppen som gynnas är bönderna för det blir ENORMT tryck på egenproducerat så där finns rum att öka rejält.

Vet inte vad du jobbar med men jag är chef i konstruktion internationellt och är rätt säker på att jag kommer få det tufft med jobb rätt snart.

Sen har du hela knock-on effekten, en blev av med jobbet, familjen drar ned på alla starbucks och ingen hämtmat, osv. osv.
Är ganska säker på att detta är både första och sista gången man försöker förhindra en pandeni med nerstängning och karantän. Följdverkningarna blir katastrofala med åratals påverkan på global ekonomi och folkhälsa. Vem kläckte denna vansinniga idé?
Nästa globala virusepidemi lär som de tidigare mötas av ett öppet och fungerande samhälle, men med monumentalt höjd beredskap. Det naturliga urvalet får som tidigare avgöra vem som överlever farsoten.
Citera
2020-04-19, 06:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Matematikprofessorn tror att en 1/3 i Stockholm nu är smittade. Tycker det låter otroligt mycket. Om det nu är sant undrar jag hur vården skulle klara det kommande veckor. Tegnell menar att det kan stämma. Samtidigt står han i TV och säger att vi är på en platt kurva samtidigt som antal döda per dag bara stiger. Får inte ihop det här.

Skulle det inte göras återkommande stickprovsundersökningar i befolkningen?
Citera
2020-04-19, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, jag väljer att tro på datan som tyskarna presenterat mer än ditt tyckande, sorry. Jag har inte heller sett att några forskare eller media skulle ha opponerat sig mot den officiella uppgiften att Tyskland just nu ligger på R 0,7. Så det verkar vara en tämligen okontroversiell siffra. Att du ändå vill ifrågasätta den är ganska märkligt och man kan undra över motiven till det.

Over and out.
Det är inget att bråka om. Det kanske stämmer, men Tyskland har ändå ingen chans att kväva smittan, eftersom det inte är en del av deras plan att bibehålla R=0.7 någon längre tid. De ska ju börja öppna upp samhället nu? Tyskland kan ha R=1.1 om en vecka, och då spelar inget av det här någon roll.
Citera
2020-04-19, 06:34
Medlem
Nalle22s avatar
johan giesecke

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY&t=1s
Citera
2020-04-19, 06:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Är ganska säker på att detta är både första och sista gången man försöker förhindra en pandeni med nerstängning och karantän. Följdverkningarna blir katastrofala med åratals påverkan på global ekonomi och folkhälsa. Vem kläckte denna vansinniga idé?
Nästa globala virusepidemi lär som de tidigare mötas av ett öppet och fungerande samhälle, men med monumentalt höjd beredskap. Det naturliga urvalet får som tidigare avgöra vem som överlever farsoten.

Problemet är väl att det naturliga urvalet inte alltid är särskilt avgörande. Mer slump än vad somliga tycks tro. Ekonomin tycks många ändå sätta högt i kurs. Jag tänker att ekonomin alltid hämtar sig. Förlorade liv däremot går aldrig att ersätta och skulle önska större uthållighet och försiktighet. Tycker rapporterna från Italien förskräcker. Hör syns ju tydligt vad som händer när smittspridningen blir stor.
Citera
2020-04-19, 06:36
Medlem
OT OT men liksom vad gäller sjukdom och död. Min farmor 1891-1980 berättade för mig när jag var ung om hur det var när hon och farfar bodde i en bostadslänga utanför ett sågverk där farfar jobbade. Var väl på 20-talet? Dom hade två små barn (min pappa var sladdis och kom till 20 år senare så han var inte med) och farmor berättade att likbilen! körde in i området VARJE DAG för att hämta folk. Det var "nervfebern" som min farmor kallade det som härjade. Tyfus. Livet fortgick som vanligt för det fanns inga alternativ då......man kunde inte få ångest och ligga hemma och kinka för då hade man ingen mat till barnen..............
Citera
2020-04-19, 06:37
Medlem
Så nu har trenden smitta-så-många-du-kan nått Stockholm.

Järnkaminskan
@jarnkaminskan
Varning!
En joggare springer runt i Liljeholmen-Trekanten-Gröndal och hostar på folk. Ca 30-40 år, spräckliga, något ljusare träningstights, ca 1.75-1.80, cendréfärgat hår. Fota gärna om ni ser någon som passar in på beskrivningen och skicka privat till mig. Retweeta! >>
Translate Tweet
10:16 AM · Apr 18, 2020·Twitter for iPhone

Järnkaminskan
@jarnkaminskan
·
20h
Replying to
@jarnkaminskan
Han sprang om mig vid Trekantens tvärbanestation och vrålhostade mig i ansiktet, joggade sedan vidare baklänges och flinade innan han vände sig om och sprang iväg.

#liljeholmen #gröndal #trekanten #covid19 #varning @polisen_sthlm
@polisorten

https://twitter.com/jarnkaminskan/status/1251424351091638275
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in