2020-04-18, 19:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Någon mer än jag som känner en viss tillfredsställelse över rubriker som denna
"Den svenske toppdiplomaten och företagsledaren Erik Belfrage gick bort under natten till lördagen i covid-19. Han blev 76 år."

Att även det övre gräddskiktet drabbas av detta..Kanske kan ett antal sådana rubriker leda till att även rika och maktfullkomliga börjar vakna upp och istället tänker på samhället än på sina egna plånböcker.
Ja, inte bara dom egentligen, utan oss alla. Jag tycker att allting ska bara vara status status status...Man ska helst bo i rad eller villaområdet, helst ha två bilar och föräldrana ska vid barnkalas överträffa varandra i hur många lyxresor man ska göra. Sedan att många egentligen inte klarar av det utan måste ta dyra lån för att upprätthålla fasaden talar man aldrig om.
Nu kanske vi alla inse att pengar verkligen inte är allt. En skön skogspromenad som dessutom är gratis kan vara väl så berikande.
Ja, jag säger "vi" för jag är själv en del av det - fast jag egentligen inte vill
Citera
2020-04-18, 19:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Folk dör av alkohol- och drogmissbruk under lockdown, av självmord. Barn traumatiseras för livet, kvinnor misshandlas och mördas osv osv osv. Detta under lockdown.
Låter som något som sker hela tiden. Borde det inte vara tvärtom att det är mindre problem med alkohol och droger. Folk kommer ju inte över det.
Sedan kan ju barnen trivas med att slippa gå till skolan och utsättas för mobbare.

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Efter lockdown inser folk att de är arbetslösa, saknar A-kassa, blir utan pension, ofta ser sina livsverk raserade osv.
Det med jobb är en politisk fråga.
Med en fri arbetsmarknad och fri lönesättning är alla i jobb på en gång.
Citera
2020-04-18, 19:27
Moderator
Chantres avatar
Många här i tråden käkar ju femtioelva preparat för att få igång immunförsvaret. Kanske gör de inte rätt utan går mot en säker död istället.

Från chatten med Agnes W:

Citat:
Hej, du sa på p4 för någon vecka sedan att för bra immunsystem kan vara dåligt, hur menar du?

Citat:
Det KAN vara så (det är bara en hypotes) att den svåra inflammation man får i lungorna orsakas av att man fått igång ett immunsvar som aktiverar inflammation. Att jag tror att det skulle kunna vara så beror på att den här otäcka lungsjukan som gör att man får svårt att andas, den kommer oftast 10-12 dagar efter man insjuknat, när man känner sig lite bättre. Vid en "klassisk" lunginflammation, orsakad av bakterier som heter pneumokocker, så visste man förr i tiden (innan penicillinet kom) att man ofta hade en "kris" på tionde dagen. Överlevde man den krisen blev man frisk. Det som hände var att det bildades antikroppar vid den tidpunkten och de hjälpte till att få bort bakterierna, men orsakade också inflammation. Men det är bara en teori
Citera
2020-04-18, 19:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
1054 är en aggregerad uppgift, inte ett nuläge.

Tack, d.v.s att i statistik att uppgifter från flera individer, grupper eller tidsperioder slås samman, ofta i syfte att öka överskådligheten.
Citera
2020-04-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu pratade vi om IVA där 80% av dom inlagda överlever.

Ja, precis. Det är där som folk brukar avlida av naturligt insedda skäl...
Citera
2020-04-18, 19:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du missar att sätta bekräftade fall i relation till att man nu testar fler personer slumpmässigt.

Nej jag missar ingenting.

Tegnell uttalar sig om ”kurvan” över Stockholmsregionen.

Jag kommenterar den. Den har inget att göra med inledda slumpmässiga tester.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Giesecke borde få livstidsfängelse. Han är samhällsfarlig. Och en jävla idiot som borde skämmas att ens tänka en sån tanke.

Vet den där jävla avskummen att i Lombardiet finns det 5 gånger mer döda under senaste 2 månader än under hela andra världskriget? Är det så det går till när det är milda pandemier? Han borde aldrig mer få öppna munnen den där jävla skitstövel.
Citat:
Hej, Wold. Varför har vi inte samma hårda strategi som kina? Verkar fått ner smittspridningen så att det knappt finns nån kvar.
Citat:
Skulle du vilja bli insvetsad i din lägenhet? Skulle du vilja att en person i hushållet fick gå ut var tredje dag och handla, medan en vakt stod och kontrollerade alla som bodde i kvarteret. Skulle inte tro det
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/1900-chatta-med-agnes-wold-om-coronaviruset/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
VIKTIG OCH INTRESSANT INFORMATION

Om ni är intresserad av hur triageringen av våra äldre ska gå till och hur man ska behandla COVID19-patienter på våra äldreboenden enl. Socialstyrelsen är här en intervju med allmänläkaren Jon Tallinger. Han berättar att han har fått en video från sitt landsting nu om hur han ska göra. En mycket skrämmande redogörelse och jag anmodar alla att lyssna på den:

Coronapanelen 3

https://youtu.be/Ve5BcknAz3I?t=1508

Rent spontant tycker jag att de ansvariga [högre upp] borde grillas ordentligt på något sätt och gärna i direktsändning så det inte blir klippt och skuret för att dölja något. Att ställas inför rätta för vållande till annans död eller vad man ska kalla det är väl för mycket begärt.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Många här i tråden käkar ju femtioelva preparat för att få igång immunförsvaret. Kanske gör de inte rätt utan går mot en säker död istället.
Vad jag förstår så dör många just för att det egna immunförsvaret löper amok. Om det påverkas av medikament känner jag inte till.
Citera
2020-04-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Givetvis hoppas alla på att takten skall minska ytterligare, men det syns inga sådana tecken. Jämför utvecklingen i Sverige respektive Österrike:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/austria/
Det är ju inte direkt till Sveriges fördel...
Takten avtar ju bevisligen eftersom vi nu talar om 8% ökning och förut 50% ökning per dygn. Sedan är Worldometers siffror lite weising eftersom tidsaxeln är förvrängd efter rapporteringsdatum och speglar inte dödsdatum. På Wikipedia eller på FHMs hemsida hittar du korrigerad data.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jo men antal döda/ smittade lär vara ganska konstant. Öppnar man upp sakta så kommer folk dö i en långsammare takt men under en längre tid. Antal döda riskerar att bli lika många i slutändan ändå. Med kickern att dom som öppnar upp för långsamt mördar sin ekonomi vilket leder till mindre pengar till bland annar sjukvårde vilket leder till fler döda på sikt utan att ens nämna misären befolkningen riskerar att få leva i.

Jag nominerar dig till Nobelpriset i ekonomi! Förlåt men du framstår inte särskilt trovärdig och nykter i dina inlägg. Tjabbel rent ut sagt, är det så Löfven brukar uttrycka sånt som han anser är under ytan?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Smart kille har jämfört FHM:s siffror med SCB:s

2,3% effektiv "death rate" i Stockholm. Officiella dödstal ungefär 1,5 gånger lägre än de riktiga.

Betyder att i runda slängar har det i själva verket avlidit 2300+ människor i Corona i Sverige i dagsläget.

Nåt skall vi vara bäst på...

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/g3nm2h/stockholm_area_fatality_rate_estimate_155_23/

https://vintologi.com/threads/2019-novel-coronavirus-pandemic.265/page-2#post-3038
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in