2020-04-18, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Spanien hade över 680 döda igår och 41 idag.
Stämmer det verkligen.
Om det är så bra siffror idag, om man nu skall kalla det bra, kanske deras värsta kris är över.

Det är helg i spanien också. Sen har för mig de uppdaterar 2 ggr per dag.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"Professor Johan Giesecke, one of the world’s most senior epidemiologists, advisor to the Swedish Government (he hired Anders Tegnell who is currently directing Swedish strategy), the first Chief Scientist of the European Centre for Disease Prevention and Control, and an advisor to the director general of the WHO, lays out with typically Swedish bluntness why he thinks:"

No shit att han tycker och tänker som han gör eftersom han så bias man kan bli

"That was one of the more extraordinary interviews we have done here at UnHerd."

Man skäms för att vara svensk...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Då är du ju en mördare om effekten av av att stoppa covid19 tar död på andra.
Just nu är det covid-19 som gäller.
Alla andra och allt annat skiter vi i.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Expressen skriver att en tredjedel av Stockholmarna kan vara smittade. Tegnell säger att det kan stämma.

Det måste väl motsvara 700 tusen personer? Vi vet från tidigare att cirka 10-15% behöver vård varav 5% intensivvård. Det motsvarar 35 tusen IVA-platser och hela Sverige har tillgång till ettusen platser. Hur sjutton ska det gå? Nu tror jag visserligen att långt ifrån så många är smittade. Kanske är 5% smittade eller har varit.

Vad tror ni andra?

Tror knappast att en tredjedel Stockholmare är smittade, kanske mer åt hållet 20 procent.
Citera
2020-04-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag tänkte mig snarare att du skulle förklara: "varför skulle folk dö i Italien pga lock down?"
Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel. Jag ber dig förklara. Men du kommer inte med någon förklaring.

Kan du inte vara mer konkret.
Folk dör av alkohol- och drogmissbruk under lockdown, av självmord. Barn traumatiseras för livet, kvinnor misshandlas och mördas osv osv osv. Detta under lockdown.

Efter lockdown inser folk att de är arbetslösa, saknar A-kassa, blir utan pension, ofta ser sina livsverk raserade osv.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Någon mer än jag som känner en viss tillfredsställelse över rubriker som denna
"Den svenske toppdiplomaten och företagsledaren Erik Belfrage gick bort under natten till lördagen i covid-19. Han blev 76 år."

Att även det övre gräddskiktet drabbas av detta..Kanske kan ett antal sådana rubriker leda till att även rika och maktfullkomliga börjar vakna upp och istället tänker på samhället än på sina egna plånböcker.
Citera
Avslutad
Citat:
Överdödlighet har blivit vänsterns nya slagord för att förminska vad som händer.

men jag spelar med.

Hur många skulle ha dött om man inte gjorde en lockdown?

Gör inte detta till en höger/vänster fråga. Skall det vara så jävla svårt att förstå att dödsfallen förmodligen kommer öka i dom nedstängda länderna när dom tvingas öppna upp igen? Det är sällan jag håller med Löfvén men det är tydligt att vi är inne i ett maratonlopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Spanien hade över 680 döda igår och 41 idag.
Stämmer det verkligen.
Om det är så bra siffror idag, om man nu skall kalla det bra, kanske deras värsta kris är över.
Du litar inte på Giesecke när han säger att det är en mild pandemi. Men du misstänker att detta kan stämma?
Citera
2020-04-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Många forskare har aspergers och de följer den vetenskapliga metoden, dvs motbevisas deras teori, då är det så.

Tegnell spottar dessa vetenskapsmän i ansiktet. Han må ha drag av aspergers, men främst är han psykopat/narcissist.

Han har inte ens lojalitet inför sitt eget ämbete. Då är det något större fel i skallen än aspergers. Hans skrytsamma stil är inte heller ett tecken på aspergers. Visst han kan ha det men då har han även grava antisociala personlighetsstörningar. En vanlig aspie skulle brutit ihop vid det här laget men är man narcissist och psykopat har man inga gränser och ingen respekt för andras liv. Aspergare brukar inte vara beräknat onda.

Den vetenskapliga metoden gör inte att alla vetenskapspersoner tycker samma sak. Det finns extremt mycket konflikter inom vetenskapen bland personer som är experter på samma ämne. Det är fel att tro att bara för du följer vetenskaplig metod så kommer alla inom samma ämne tycka att du har rätt automatiskt. Dom vetenskapliga konflikterna inom samma disciplin kan vara oerhört stora och hårda, just för att alla är så otroligt inlästa på det specifika ämnet, samt prestige och ego såklart. Sen skiljer det mycket från ämne till ämne, tex samhällsvetenskap vs naturvetenskap. Inom naturvetenskap brukar folk vara bättre på att erkänna fel eftersom du kan göra upprepade experiment, men även inom mattematik så finns interna konflikter. Epidemiologi är just svårt att göra upprepade experiment med tex samt att nya virus kommer hela tiden med olika egenskaper. Vilket gör det svårt att bevisa "att det verkligen är såhär". Tillskillnad från ett fysik experiment tex som du kan upprepa 100ggr om o får samma resultat.

Det kan absolut vara som du säger. Jag har dålig koll på relationen mellan Asp och psykopater. Men jag antar att dom korrelerar på nått sätt just pga känslokallhet vissa Aspare kan ha? Tegnell har ju en familj? Så helt kall kan han ju inte vara eller psyko tror jag? Men det är intressant påpekande helt klart du kommer med.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Folk dör av alkohol- och drogmissbruk under lockdown, av självmord. Barn traumatiseras för livet, kvinnor misshandlas och mördas osv osv osv. Detta under lockdown.

Efter lockdown inser folk att de är arbetslösa, saknar A-kassa, blir utan pension, ofta ser sina livsverk raserade osv.

Pensionerna är nog inte någon större risk med eftersom pensionerna finansieras av den arbetande delen av befolkningen. Förr var det sparade pengar i första hand som gick dit men numera är det som sagt de arbetande som står för den posten. Premiepensionerna kan drabbas av börsernas nedgång och många kommer nog få leva på den garantipension som utlovats..Men den risken fanns redan innan corona..
Citera
Medlem
Citat:
Överdödlighet har blivit vänsterns nya slagord för att förminska vad som händer.

men jag spelar med.

Hur många skulle ha dött om man inte gjorde en lockdown?
För det första: jag är inte vänster, men jag har IQ högre än skonumret. För det andra måste man konstatera att ingen vet hur många som dött av C19, eftersom man redovisar antalet människor som dött med C19 inte av C19.

Dock: ingen överdödlighet.
Citera
2020-04-18, 19:19
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Gör inte detta till en höger/vänster fråga. Skall det vara så jävla svårt att förstå att dödsfallen förmodligen kommer öka i dom nedstängda länderna när dom tvingas öppna upp igen? Det är sällan jag håller med Löfvén men det är tydligt att vi är inne i ett maratonlopp.

Dödstal kommer alltid att öka om man utgår ifrån att de har sjunkit.

Det är inget vi behöver diskutera.

Frågan är hur mycket det kommer att öka jämfört med motsatsen.

Vad gör Israel som har haft en lockdown, och införde en mindre nyligen.

Vad säger det jämfört med Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in