2020-04-18, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan försäkra dig om att alla på FHM vet detta. Lyssna lite mer noga på presskonferenser, intervjuer m.m. så kommer du höra att både FHM och fristående experter pratar om immunförsvaret som något flytande, och att man ofta pratar om att man har/får ett ”visst” skydd.

Att immunförsvaret handlar om mer än att vara 100% immun mot vissa virus är ett fullständigt okontroversiellt påstående. Jag tror att du vet det själv också, egentligen, men att du glömt den kunskapen i röran runt covid19.

Senast häromdagen påpekade Jan Albert (tror jag) att äldre klarade H1N1 mycket bättre än man hade räknat med, för att se hade haft asiaten, som var samma virus, ett halvt sekel tidigare. De fick ju infektionen igen, men utvecklade mindre allvarlig sjukdom.

Men ta inte mitt ord för det. Här är en beskrivning, med pedagogiska figurer:

https://microbiologynotes.com/differ...mune-response/
… [ Visa mindre ]

Tegnell kritisk mot utspelet från WHO: Ett vagt uttalande
▸ ”Extremt konstigt om man inte blir immun”

Aftonbladet

Bra att han säger ifrån Tegnell. Vad kan WHO veta om immunitet osv.
Citera
2020-04-18, 17:59
Medlem
Raggsokks avatar
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/04/18/195671579/luksusturister-strommer-til-sverige

Det finns kvinnor från Europa som reser hit eftersom deras egna länder har stängts av. De kommer hit för att fixa hår och naglar, äta på en restaurang och festa hela natten

Ja då så
Citera
2020-04-18, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Det handlar inte BARA om att trycka ner döds och smittsiffran. Vi skall ju alla ha det innan jul, alla förutom de äldsta(helst).

Det handlar om att vi alla skall få smittan i lagom takt så att sjukvården hinner med. Det handlar am att BEHÅLLA ekonomi och arbetsmarknad igång så bra det kan gå.
Om 87 åringen dör denna våren eller om 2 år spelar på nationell nivå inte så mycket.
Länge som stängt ner kommer att få ett andra steg i utvecklingen när skolor o butiker öppnar igen. Då kommer siffrorna på döda att öka där med.
De länder som vårt vi bara fortsätter att arbeta. Ingen dramatisk förändring.

Det är tråkigt att alpresenärena från Sigtuna Danderys hostade på taxichauffören från Järva, någon vecka senare hostade hans fru på en äldre människa på ett äldreboende.

Kan inget annat än att hålla med dina kloka reflektioner!
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Koppar 3 timmar
Stål 1 dygn
Plast..tyg och papper 3 dygn enligt BBC.

Källa
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/oversikt-disse-er-dode-etter-koronasmitte-i-norge-1.1691241

översikt över de som har dött i Norge. De är inte bara siffror längre.

När får vi se detsamma om Sverige?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men de står tomma. Det finns ett helt fältsjukhus som är uppsatt men inga patienter.
Det beror inte på att det är brist på sjuka. Men det finns kriterier för hur man sållar bort icke önskvärda. Till exempel kan man inte få IV om man är över åttio.
Det räcker inte heller med sängplatser utan det behövs personal, assor av utrustning och läkemedel. Det är brist på i stort sett allt.

Det är väl inte så att du tror det är regeringen som utfärdat sådana direktiv?

Nu ska ju IVO granska detta på regeringens uppdrag.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Sorry, jag syftade på worldometers.
Ok. De är lätt att blanda ihop allt.
Kolla gärna diagrammen på samma sida längre ner. Klicka för per 100.000 och kolla kurvan mot Italien. Skrämmande... men kurvan planar ut enligt Tegnell.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Eller så minskar ökningstakten ytterligare -- den var ju uppe i 50% per dygn i början när dödsfallen började trilla in och det är bara drygt 4 veckor sedan.
Givetvis hoppas alla på att takten skall minska ytterligare, men det syns inga sådana tecken. Jämför utvecklingen i Sverige respektive Österrike:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/austria/
Det är ju inte direkt till Sveriges fördel...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
då hade ersättaren varit arbetslös
Tror dom hade haft den där festen ändå
Citera
2020-04-18, 18:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Så man tror nu att omkring 30% av stockholmarna har smittats, alternativt är immuna?

Det är ju betydligt färre än man hade hoppats på. Långt kvar till flockimmunitet.

En fördubbling av antalet smittade är ingen lång process. Titta i backspegeln. Nu tror jag dock inte ett ögonblick på att 30% av stockholmarna har smittats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De har ju inte ens använt tältet utanför Helsingborgs lasarett. Varför fantiserar du ihop dravel?

Tälten ser bra ut och gör sig fint på bild. Nu monteras de ner. PR tricket med tälten är över.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tog mig en sväng in på svt för att kolla.
Såg ” Totalt över 1500 avlidna i Sverige: stabil nivå de senaste dagarna.”
Det slår mig att desto sämre det går desto mer matas vi med hur bra det går. Små rubrikerna i texten låter”Övertygad att vi är på väg nedåt” och ”Hoppfullt”.
Jag menar hur dumma tror dom att vi är?

Tittar du på kurvan med logaritmisk skala så planar den ut: Total Coronavirus Cases in Sweden

Förstår du vad en logaritmisk skala är?

Wikipedia: Logaritmisk skala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in