2020-04-18, 18:23
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad tror du kommer att hända i lockdown länderna när smittvåg 2 till 6 drabbar den nästan oskyddad befolkningen där,(om de "lyckats" med lockdownen, vilket inte gäller alla platser)?

Tror du inte att dessa smittvågor kommer att ge nya dödsfall?

Och tror du inte att konkurser och förstörelse av livsverk samt massarbetslöshet som en konsekvens av en ekonomisk depression kommer att resultera i dödsfall och en för tidig död för många?

I takt med pandemin avtar så tror jag ytterligare utbrott blir lättare att hantera. Det borde också då vara närmare ett säkert vaccin.

Jag betraktar "lock down" som en nedfrysning av samhället. Som sedan går att "tina upp" till föregående eller, varför inte, förnyat skick?

Det går att väcka liv i ett dött företag men det går aldrig att väcka liv i en död människa.
För mycket lättsinne om döden kan också allvarligt skada vår etik och moral.

Personal som flyr från äldreboenden och lämnar de gamla åt sitt öde (döden) är mycket allvarligt.
Det hände senast i Kanada läste jag på SVT idag.

Indien, av alla ställen, med över en miljard invånare ser ut att lyckas med en lock down.
Dödstalen i Covid-19 är så gott som ingenting om man ska tro rapporten.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/indiska-akutlakaren-vi-skulle-inte-klara-ett-stort-utbrott

Problemet i väst är slappheten. Se nedan video. Där är en virolog som ryter i ordentligt.
Tack för samtalet Ola

https://www.youtube.com/watch?v=gL15cUj4nFY
Citera
2020-04-18, 18:23
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
om dessa siffror stämmer så
sticker Sverige ut faktiskt
eller beror skillnaden enbart
på att Sverige misslyckats
med att skydda de gamla?

Kritikerna kommer säga att det går lika illa i alla länder till slut, och att övriga länder bara fördröjer det oundvikliga.

(En skoj grej är att jag sett folk kopiera det efter att jag började skriva det, fast jag inte tyckte att det var speciellt övertygande själv - försökte bara ge benefit of doubt. Bättre behandlingsmöjligheter eller nya rön kan ju t.ex. förändra situationen radikalt.)
Senast redigerad av urgt 2020-04-18 kl. 18:26.
Citera
2020-04-18, 18:24
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tycker inte jag heller, men du ser ju också att det görs i säkert hälften av alla poster här, där merparten pratar om medvetet folkmord utfört av (S)ovjetstaten Norkoreanska (S)verige och yada yada yada.
Lustigt hur otroligt politiserat det är. I USA är allt precis tvärtom, deras tokhöger är ute och demonstrerar och kräver hävda restriktioner osv.

Ja det är ganska lustigt, skrev en kommentar om det tidigare i tråden. I Sverige och USA gör högern och vänstern tvärtom. Handlar väl främst om vem som sitter vid makten.
Citera
2020-04-18, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Äntligen en som förstår.
Vi kan ej undvika det.

Hemma hos oss, 2 st 50 plussare. En allvarligt sjuk med sjukhusbesök , jag har klarat det bättre.
Vi kanske kan resa om 2månader och besöka våra barn.

Nej, vi kan inte det tyvärr.

Ett levande grässtrå böjer sig för vinden, och reser sig upp igen, när det mojnat.
Ett torrt grässtrå, bryts i vinden, och reser sig aldrig upp igen...
Citera
2020-04-18, 18:25
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sverige: 1511 döda
Danmark: 346 döda
Norge: 163 döda
Finland: 75 döda
Island: 8 döda

Facts speaks louder than words from our gov. and Tegnell.
Please help Sweden.

Detta visar bara hur landet med världens högsta skattetryck i många år, hög invandring utan konsekvensanalys samt totalt 100% odugliga politiker och statliga myndigheter sköter vår sjukvård när det blir skarpt läge!!!
Hade de haft uns av hjärna hade vi haft "berg" av skydd, vi hade haft råd att göra en lockdown. Anders Tegnell CV hade inte ens öppnats om han sökt tjänsten på FHM.
Men nu har vi vad det lågbegåvade folket röstat för!! Nu invaderar karma..
Tycker endast synd om de riktigt gamla som får betala priset för dessa pajaser!!!
Senast redigerad av Hemi57 2020-04-18 kl. 18:27. Anledning: felstavat
Citera
2020-04-18, 18:25
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
WHO går nu ut och varnar för man kan få mycket liten/ingen immunitet efter att ha haft Covid-19.
Men Anders Tegnell är kritisk (givetvis) eftersom det skulle sänka hans flock-strategi.

Tegnell ha ett minst sagt kneptigt förhållande till WHO:

WHO sa att viruset sprids mellan människor.
Tegnell sa, nejdå det gör det inte. Tegnell fick backa.

WHO sa att viruset riskerar att spridas över världen.
Tegnell sa, nejdå det kommer det inte att göra. Tegnell fick backa.

WHO sa att viruset kan spridas även om man inte uppvisar symtom.
Tegnell sa, nejdå det gör det inte. Jag uppfattar det som att Tegnell lömskt försöker backa även här, han senaste ståndpunkt är att det kanske gör det men det har ingen betydelse för smittspridningen...

Jag har inte riktigt greppat hela grejen, i en mening är WHO viktigt och relevant - vi bör lyssna på dom. I en annan så stämmer det inte, både i dom exemplen du tog upp men även med ansiktsmask. Tror Tegnell alltid kan hävda att vi inte har flockimmunitet som strategi utan vi vill platta till kurvan, yada yada osv osv.
Citera
2020-04-18, 18:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Svenskar är fanimej de mest underliga folket på denna planeten.

Ingen verkar reagera på den massdöd (i förhållande till jämförbara länder) som nu inträffar och som säkerligen kommer fortsätta inträffa i allt högre utsträckning.

Varför drabbas Sverige då extra hårt.
Till skillnad från hela världen har vi en regering som tillsammans med en myndighet är faktaresistena. Nya data kommer hela tiden fram kring covid-19 men den svenska strategin förändras inte.

Sen har vi ett folk som inte klarar av att leva i karantän ett par veckor. Folk dör hellre än att inte få dra fram kreditkortet på Sturehof en lördagkväll (ja, Stureplan var smockat igår enligt källor).

Siffrorna biter inte på svenskarna och regering/myndigheter gör ingenting för att ändra på det, snarare tvärtom.

Arma land.
Precis, för det vore som att erkänna att man misstagit sig på ”Folkvettet”.
För det kan väl inte vara så att de tänker ”Skyll er själva!”..?
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ja det är ganska lustigt, skrev en kommentar om det tidigare i tråden. I Sverige och USA gör högern och vänstern tvärtom. Handlar väl främst om vem som sitter vid makten.

Gjort samma iaktagelse, undrar vad alla PK fjollor på Aftonbladet och DN ska göra nu? de har ju samma tänk och strategi som Trump .
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
WHO går nu ut och varnar för man kan få mycket liten/ingen immunitet efter att ha haft Covid-19.
Men Anders Tegnell är kritisk (givetvis) eftersom det skulle sänka hans flock-strategi.

Tegnell ha ett minst sagt kneptigt förhållande till WHO:

WHO sa att viruset sprids mellan människor.
Tegnell sa, nejdå det gör det inte. Tegnell fick backa.

WHO sa att viruset riskerar att spridas över världen.
Tegnell sa, nejdå det kommer det inte att göra. Tegnell fick backa.

WHO sa att viruset kan spridas även om man inte uppvisar symtom.
Tegnell sa, nejdå det gör det inte. Jag uppfattar det som att Tegnell lömskt försöker backa även här, han senaste ståndpunkt är att det kanske gör det men det har ingen betydelse för smittspridningen...
Nja, de betonar väl att det inte finns några bevis, men det betyder inte automatiskt att det inte byggs upp motståndskraft. Jorden var t.ex. rund redan innan det fanns några bevis för det.

Att det inte finns bevis betyder just det. Inte att det finns bevis för motsatsen.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-18 kl. 18:29.
Citera
2020-04-18, 18:27
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Han har skrivit en rapport om detta här:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.15.20066050v1

Det viktigaste vad jag kan se är

"March 28 they estimate the fraction infected to 3.1% of the Swedish population (with credibility bound 0.85%-8.4%)"

En tiopotens felmarginal på exponentiell kurva.
Vilket ger en enorm osäkerhet.

Känns som en mattenörd som bara ser människor som ett antal identiska brickor.

Mina enkla mattekunskaper och killgissning är att ca 1500 icke-åldringar har dött i Sverige hittills. Med 1% dödlighet har vi då 150.000 som haft smittan, och kanske ytterligare 150.000 som har den, men just nu inkuberas.

Då har vi idag, den 18 april 3% som har/har haft covid. Britton säger att 3% hade det den 28 mars.

I call bullshit!
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Njae. Det stämmer ju inte riktigt. Det mesta pekar ju åt immunitet, frågan är hur länge.
Det som WHO pratade om var ju tester för antikroppar, att det inte är samma sak som immunitet. Vilket givetvis är sant, för vilket virus som helst.
De pratar nu om ett antal fall där viruset reaktiverats. Dvs: det låg latent.
Ligger det inte latent kan det heller inte reaktiveras helt enkelt- det är samma sak.

Uttalandet stödjer sig på forskning, den jag själv håller koll på är den sydkoreanska. Tyskland blir nu ytterligare ett land att följa och ha koll på.
Citera
Medlem
Ifall ni har missat nyheten

Sjukvårdspersonalens nya arbetskläder: regnrockar från Skara Sommarland

En sjukvårdsanställd som Aftonbladet är i kontakt med säger att det här är en ”skandal” och ifrågasätter om regnskydden verkligen är säkra.

– Vi har haft en person som klippt av luvorna på alla ponchos och klippt upp ryggarna så vi kan knyta dom, säger personen som menar att många av kollegorna vägrar att arbeta i en regnponcho.

– Det här är helt otroligt. I dag fick vi några kartonger med rätt utrustning men vi vet inte hur länge det räcker. Vi springer till centrallagret flera gånger om dagen men de kan inte dela ut något för det måste räcka till alla avdelningar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdwV15/sjukvardspersonalens-nya-arbetsklader-regnrockar-fran-skara-sommarlan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in