Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Hehe, erkänner, jag drar lite åt "antilockdown-alarmism" hållet. Men har faktiskt mkt respekt för covid, för dem där viruset får fäste verkar det vara ett rent helvete. Då det finns mycket osäkerheter i nuläget kring corona är det alltid bra att vara konservativ i bedömningar. Men jag tycker faktiskt Sverige landat i en hyfsat sansad lösning, där vi lyckats plana ut kurvan och för tillfället har jämvikt avseende imkrivningar /utskrivningar på IVA samt troligen landar i platå med kring 60-70 döda per dag. Samtidigt som den den del av ekonomin som nationell kan rulla på hyfsat. För man måste komma ihåg att detta är att välja mellan pest och kolera (alltså inte ordagrant

) allt för hårda restriktioner leder till lågkonjunktur - - > självmord, psykisk ohälsa, alkolism, fattigdom samt mindre resurser till sjukvård (ex dyra canxermedicber etc etc) och "onödiga" dödsfall. Allt för lättsamma restriktioner leder till kollapsad sjukvård och "onödiga" dödsfall. Det är ett gigantiskt optimeringsproblem. Ingen, speciellt ingen i detta forum, vet var optimum ligger.
Det jag hakar mig på år är otydligheten och de dubbla budskapen i kommunikationen från ovan. Man försöker ha en avslappnad attityd, ungefär som när polisen ska bjuda på pizza med läsk till gangstrarna i förorterna.
Det går att ha milda restriktioner om det passar landet bäst - men då ska man vara tydlig med vad man vill, och inte bli förbannad på folk för att de tar ut svängarna.