2020-04-20, 22:04
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om du inte är kapabel själv räkna ut hur en djup lågkonjunktur kommer orsaka "onödiga" dödsfall, utan att jag ger dig en referens, så förstår jag att det blir svårt för dig och många andra att acceptera Sveriges linje, utan total lockout samt att ni är väldigt upprörda över detta. Försök tänk igen och igen utan att fastna i gamla tankebanor, om polletten trillar ner lovar jag dig att det kommer bli lättare att acceptera framtiden...
Det är ingen idé att du försöker, de förstår inte och kan inte tänka sig in i följderna av hög arbetslöshet och företag som kanske går under. Det är häpnadsväckande faktiskt, och lite oroande att en del är så genomtröga och enkelspåriga.
Citera
2020-04-20, 22:04
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
De som skiter i alla restrektionet finns i hela Sverige.
Blir väl så när regeringen endast ger rekommendationer.

Jag var i en mindre kommun för några veckor sedan.Träffade enhetschefer som uttryckte sig så här. Det är så mycket hysteri runt det här viruset. Det är bara en vanlig influensa.

Jag tror att ett flertal kommuner hade det tänket.
Man började lite smått att följa rekommendationer men lite för sent.
Även chefer inom olika enheter följde rekommendationer efter sitt egna huvud och beslutade därefter.

Finns inga direktiv alla måste följa.
I en kommun kan chefer inom olika enheter tolka rekommendationer som den vill.

Så länge det finns fackanslutna arbetare så kan ingen chef bestämma något, däremot så har vi ett antal bemanningsföretag som har tim-anställda som inte är anslutna i någon fackförbund och de har inget skyddsombud som kan hjälpa dem.
De är oskyddade och sprider smitta om inte deras företag/chef ser till att det finns skydd och där har vi ett av problemen med smitta. Företag som inte skyddar sina anställda och smittar sina kunder.
Citera
2020-04-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Å andra sidan borde ju smittan spridas mindre ju mer glesbefolkat det är, tycker man.
Det är inte säkert...vi vet för lite om det än..och det verkar vara lurigt virus helt klart.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hehe, erkänner, jag drar lite åt "antilockdown-alarmism" hållet. Men har faktiskt mkt respekt för covid, för dem där viruset får fäste verkar det vara ett rent helvete. Då det finns mycket osäkerheter i nuläget kring corona är det alltid bra att vara konservativ i bedömningar. Men jag tycker faktiskt Sverige landat i en hyfsat sansad lösning, där vi lyckats plana ut kurvan och för tillfället har jämvikt avseende imkrivningar /utskrivningar på IVA samt troligen landar i platå med kring 60-70 döda per dag. Samtidigt som den den del av ekonomin som nationell kan rulla på hyfsat. För man måste komma ihåg att detta är att välja mellan pest och kolera (alltså inte ordagrant ) allt för hårda restriktioner leder till lågkonjunktur - - > självmord, psykisk ohälsa, alkolism, fattigdom samt mindre resurser till sjukvård (ex dyra canxermedicber etc etc) och "onödiga" dödsfall. Allt för lättsamma restriktioner leder till kollapsad sjukvård och "onödiga" dödsfall. Det är ett gigantiskt optimeringsproblem. Ingen, speciellt ingen i detta forum, vet var optimum ligger.
Det jag hakar mig på år är otydligheten och de dubbla budskapen i kommunikationen från ovan. Man försöker ha en avslappnad attityd, ungefär som när polisen ska bjuda på pizza med läsk till gangstrarna i förorterna.

Det går att ha milda restriktioner om det passar landet bäst - men då ska man vara tydlig med vad man vill, och inte bli förbannad på folk för att de tar ut svängarna.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Precis som Sylvia Browns bok End of Days

"In around 2020, a severe pneumonia-like illness will spread throughout the globe, attacking the lungs and the bronchial tubes and resisting all known treatments," it said. "Almost more baffling than the illness itself will be the fact that it will suddenly vanish as quickly as it arrived, attack again ten years later, and then disappear completely."

https://edition.cnn.com/2020/03/22/world/doomsday-prophets-coronavirus-blake/index.html

Boken som det är taget ur gavs ut 2009 ochskrevs åren innan det Av Sylvia Brown. Märkligt sammanträffande. Hon är iaf mer specifik än vad Nostradamus var och här fick hon även in rätt datum.
Återstår att se om Corona kommer tillbaka om 10år som hon skriver.

Ni som inte tror på detta kan själva köpa boken..Finns säkert att beställa och på diverse antikvariat.
Riktigare med en Fysisk bok tryckt 2009 än en E-Bok som kan förfalskas väldigt enkelt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Delar av Italien har varit nedstängda sen 22 februari, dvs två månader. Du är överdrivet optimistisk om du tror 4-5 veckor räcker. Problemet där är inte alls över.

Italien, Spanien och Frankrike startade sina lockdowns för sent. Bättre att titta på Danmark, Norge, Finland som började sina tdigare i cykeln, och där har 3-5 veckor varit precis lagom.
Citera
2020-04-20, 22:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Fick det via ögonen när jag pratade med en annan person i samma rum.

Dock icke bekräftat testad, men alla symptom stämmer.

När man pratar sprutar alltid lite saliv ut, får du det i ögonen blir du smittad.
Jag såg en kinesisk läkare prata om just det du säger.
Det räcker inte bara med munskydd. Viruset tar sig in via ögonen också.
Bra att ha glasögon tex. Ännu bättre med visir.
Citera
2020-04-20, 22:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Coronavirus kan man lita på. Kommer alltid nya forskningsrön. Lite vanskligt att jämföra o göra prognoser när skiten muterar. Stor skillnad i viral load mellan om jag "strains"

The most aggressive strains of Sars-CoV-2 could generate 270 times as much viral load as the least potent type

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3080771/coronavirus-mutations-affect-deadliness-strains-chinese-study
Citera
2020-04-20, 22:07
Medlem
Mycket märkligt att inga journalister ifrågasätter och ställer frågor om den statistik som Tegnell presenterar på presskonferenserna. När det gäller nya Covid-19 fall så har man nu börjat med ett rullande 7 dagars tal. När det gäller antalet döda så valde Tegnell idag dock som vanligt att presentera ett stapeldiagram utan ett rullande veckomedeltal. Han säger sedan att eftersläpningen i statistiken har minskat och att dödstalet nu ligger strax under 60!

När jag går in i FHM:s statistik så är antalet registrerade dödsfall av Covid-19 under perioden 3/4-12/4 802 st. På 10 dagar under denna period så har således i medeltal 80 st. per dag avlidit. Om Tegnell hade valt att presentera FHM:s statistik med ett rullande veckotal idag så skulle man kunnat se att värdet 7 dagar tillbaka den 13/4 då han uppskattar att minst 90 % av antalet avlidna finns med i statistiken hade varit 78 st. D.v.s. ett medelvärde på förmodligen minst 80 döda/dag på ett rullande veckotal 7 dagar tillbaka. Finns således inte mycket som talar för att dödstalet nu ligger under 60/dag utan snarare är högre än 80, vilket innebär ett tal minst 35 % högre än det som han idag angav. Skulle det sedan vara så att dödstalen fortfarande är i stigande så kan det mycket väl vara så att ett 7-dagars medelvärde på dagens datum och FHM:s "faktiska" statistik är över 90 st avlidna per dag eller ännu högre om ca 10 dagar när statistiken är på plats.
Citera
2020-04-20, 22:08
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Hur många tror ni har dött i världen vid slutet av det här året?

Mellan 2 och 5 miljoner.

Med mycket god tur och samtidigt dålig rapportering så kanske den officiella siffran stannar nånstans mellan 1,5 och 2 miljoner.

Jag är optimist.
Citera
2020-04-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag såg en kinesisk läkare prata om just det du säger.
Det räcker inte bara med munskydd. Viruset tar sig in via ögonen också.
Bra att ha glasögon tex. Ännu bättre med visir.
Stämmer , att ögonläkare blivit smittade.
Citera
2020-04-20, 22:09
Medlem
Om det nu är 11% smittade i Stockholm så kan.man börja göra lite uppskattningar av vart detta kommer att ta vägen. Om vi antar att immunitet uppnås vid 50% smittade så behöver man ungefär 5 gånger fler än idag. Konstaterade fall släpar efter smittade. Vi kan nog räkna med att det kommer att behövas uppåt 30000 smittade innan man når r0 under 0. Det skulle betyda runt 2 månader med nuvarande takt tills det kulminerar. Sedan kommer en fas med fallande tal. Man kan nog räkna med mellan 5000 och 10000 döda totalt i Stockholm. Men det kan bli lägre eftersom det är så många äldre som har blivit sjuka hittills. När det går ner i åldrarna blir det väl lite färre som dör. Det är ganska höga siffror men det är i alla fall bra om. Man ser ett slut på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in