2020-04-18, 18:19
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ja. Ett annat problem är att de som inte visar symtom förmodligen blir av med viruset väldigt snabbt. Antikroppstester är ett måste.
Ja fast antikroppar är inte så säkert så länge man inte har fått fram en siffra på hur många procent som blir immuna. Antikroppar kan man ha utan att vara immun. Man behöver alltså först hitta bevis för hur många procent som faktiskt blir immuna, först då ger antikroppstester någon nytta
Citera
2020-04-18, 18:20
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag är med så långt att de gjorde bort sig i början. Det var då vi hade chansen att löpa lite tid och försöka förbereda oss.
När det gäller äldreboenden så vet jag inte, det finns på äldreboenden i vartenda land vad det verkar, Norge, Finland också, om än kanske i mindre omfattning. Sen är väl det ansvaret isf delat med regioner, kommuner och privata vårdbolag som har det formella ansvaret.

Mindre omfattning, du säger det själv. Betydligt mindre omfattning skulle jag vilja säga.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ännu en studie på antikroppar som visar att smittan är mycket mer spridd än vi tror och att många av oss redan har haft det. Men andra ord så är vi nära flockimmunitet nu och dödligheten inte speciellt stor: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/antibody-study-suggests-coronavirus-is-far-more-widespread-than-previously-thought?CMP=Share_iOSApp_ Other

Konsekvenserna av att många länder begick ekonomisk självmord kommer nog bli sommarens heta samtalsämne. Vad gör en land när 50% av alla skatteintäkter som behöver för att betala värlfärden är borta, kommer de lägga ner försvaret, sjukhus eller skolor. Kommer pensionsåldern höjas till 70år? Hur många liv kommer det kosta?

Öhh stämmer det att Santa Clara hade 1094 bekräftade fall på sin befolkning på 129 488 personer?

Sverige har alltså just nu runt 14 000 bekräftade fall på 10 miljoner invånare. I sådana fall har det ju genomförts mycket fler tester/invånare där, vilket betyder att dom redan fångat upp fler med milda symptom än vad Sverige gjort? Och ändå tror dom på ett mörkertal på 40-80 gånger dom bekräftade smittade? I ett land som dessutom stängt ned hårdare än Sverige?

Det låter alldeles för bra för att vara sant.
Senast redigerad av trazke 2020-04-18 kl. 18:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sverige: 1511 döda
Danmark: 346 döda
Norge: 163 döda
Finland: 75 döda
Island: 8 döda

Facts speaks louder than words from our gov. and Tegnell.
Please help Sweden.

om dessa siffror stämmer så
sticker Sverige ut faktiskt
eller beror skillnaden enbart
på att Sverige misslyckats
med att skydda de gamla?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
WHO går nu ut och varnar för man kan få mycket liten/ingen immunitet efter att ha haft Covid-19.
Men Anders Tegnell är kritisk (givetvis) eftersom det skulle sänka hans flock-strategi.

Tegnell ha ett minst sagt kneptigt förhållande till WHO:

WHO sa att viruset sprids mellan människor.
Tegnell sa, nejdå det gör det inte. Tegnell fick backa.

WHO sa att viruset riskerar att spridas över världen.
Tegnell sa, nejdå det kommer det inte att göra. Tegnell fick backa.

WHO sa att viruset kan spridas även om man inte uppvisar symtom.
Tegnell sa, nejdå det gör det inte. Jag uppfattar det som att Tegnell lömskt försöker backa även här, han senaste ståndpunkt är att det kanske gör det men det har ingen betydelse för smittspridningen...
Citera
2020-04-18, 18:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sverige: 1511 döda
Danmark: 346 döda
Norge: 163 döda
Finland: 75 döda
Island: 8 döda

Facts speaks louder than words from our gov. and Tegnell.
Please help Sweden.
Man kan säkert hitta ett område i Sverige med folkmängd motsvarande ett nordiskt grannland där dödstalen är jämförbara. Det är bara att skära bort Stockholm och lite till. Det kanske skulle vara ett lagom pyssel att lugna nerverna med.
Citera
2020-04-18, 18:22
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Nja, jag är fascist men är också tveksam till total lockdown. Det finns spridda åsikter i alla led ska du se. Ingen större mening med att politisera ett virus om du frågar mig.

Tycker inte jag heller, men du ser ju också att det görs i säkert hälften av alla poster här, där merparten pratar om medvetet folkmord utfört av (S)ovjetstaten Norkoreanska (S)verige och yada yada yada.
Lustigt hur otroligt politiserat det är. I USA är allt precis tvärtom, deras tokhöger är ute och demonstrerar och kräver hävda restriktioner osv.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Svenskar är fanimej de mest underliga folket på denna planeten.

Ingen verkar reagera på den massdöd (i förhållande till jämförbara länder) som nu inträffar och som säkerligen kommer fortsätta inträffa i allt högre utsträckning.

Varför drabbas Sverige då extra hårt.
Till skillnad från hela världen har vi en regering som tillsammans med en myndighet är faktaresistena. Nya data kommer hela tiden fram kring covid-19 men den svenska strategin förändras inte.

Sen har vi ett folk som inte klarar av att leva i karantän ett par veckor. Folk dör hellre än att inte få dra fram kreditkortet på Sturehof en lördagkväll (ja, Stureplan var smockat igår enligt källor).

Siffrorna biter inte på svenskarna och regering/myndigheter gör ingenting för att ändra på det, snarare tvärtom.

Arma land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Så där fungerar det inte och det var ryska snuvan som gav den äldre befolkningen partiell immunitet mot spanska sjukan under den pandemin.
Du kanske har rätt, men den förklaringen har jag åtminstone aldrig hört i mitt liv.

Min förklaring är allmänt vedertagen, den alternativa förklaringen brukar annars vara att spanskan var en ganska vanlig influensa som slog till vid en sällsynt dålig tidpunkt (strax efter WW1, med undernäring och misär, dålig hygien mm), och att det hela ledde till ovanligt många fall av bakteriella sekundärsjukdomar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
om dessa siffror stämmer så
sticker Sverige ut faktiskt
eller beror skillnaden enbart
på att Sverige misslyckats
med att skydda de gamla?

Beror nog på att vi har bättre kåll på siffrorna. En lång tradition inom statistik, t ex med skatteverket och statistiska centralbyrån. Norge har ingen sådan tradition. De visste knappt hur mycket olja de producerade till för bara några år sedan.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast då måste föräldrarna stanna hemma och då blir det en mindre kvalificerad vikarie som får sköta om gamla på boendet och då ökar risken att de dör, så det är nog bäst ändå att släppa iväg ungarna till skolan. För du vill väl inte att de gamla ska dö?
Men att du bara orkar hålla på att tjafsa emot.
Det där är saker man får lösa.
Andra länder klarar det.
Spring tillbaka till mamma och häng henne i kjolarna i stället för att förpesta tillvaron för oss seriösa här i tråden
Citera
2020-04-18, 18:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Inte är det över än...vi är fortfarande i början, Sverige är inte bara Stockholm.

Nä det är ju så. Stockholm är ju värst drabbat så vad gör dom när de anser att Stockholm har nått flockimmunitet. Sätter man staden i karantän...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in