2020-04-18, 17:55
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Sverige ligger på elfte plats och jo ska du jämföra oss med mastodontländer ska du också jämföra oss med småländer. Annars har du en agenda att få saker att se värre ut än vad det är.

Det handlar inte BARA om att trycka ner döds och smittsiffran. Vi skall ju alla ha det innan jul, alla förutom de äldsta(helst).

Det handlar om att vi alla skall få smittan i lagom takt så att sjukvården hinner med. Det handlar am att BEHÅLLA ekonomi och arbetsmarknad igång så bra det kan gå.
Om 87 åringen dör denna våren eller om 2 år spelar på nationell nivå inte så mycket.
Länge som stängt ner kommer att få ett andra steg i utvecklingen när skolor o butiker öppnar igen. Då kommer siffrorna på döda att öka där med.
De länder som vårt vi bara fortsätter att arbeta. Ingen dramatisk förändring.

Det är tråkigt att alpresenärena från Sigtuna Danderys hostade på taxichauffören från Järva, någon vecka senare hostade hans fru på en äldre människa på ett äldreboende.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vi kan däremot stänga landet.
Covid behöver tyvärr inte pass och att stänga länder har en mycket begränsad effekt enligt vetenskapen.
Citera
Medlem
Ny studie som visar effekten av att faktiskt använda skyddsmask/munskydd, även om det är en hemmagjord variant.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jmv.25886

Motsäger som vanligt det som Folkhälsomyndigheten och vår regering sagt till oss.
Citera
2020-04-18, 17:56
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
En del kommuner är bättre än andra på att rapportera in än andra. Men vi räknar ändå med en hel del i Sverige, 30% av våra dödsfall kommer från ålderdomshem. Många andra länder räknar inte alls med folk som dör på ålderdomshem: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068
Ja tycker ju så klart att det är hemskt att så många ska behöva då på våra ålderdomshem, men samtidigt tycker ja att man förminskar hela viruset och dess dödlighet när det hela tiden bara pratas om att de är gamla som dör.
Dom flesta är gamla som dör, men de andra säger man ingenting om. De är ju också människor.
De gör att folk tror att de bara är gamla som drabbas...
Rapporter från IVA säger att det kommer in massor som är i medelålder och yngre, många dör även där.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Så vad är det dom missat på sidan ja länkade?

Här ligger man på 13 men de är över totalt döda. De andra är per 100.000 invånare.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Sorry, jag syftade på worldometers.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Nu är ni verkligen elaka här på FB.
Hur ska A.T. kunna redovisa nedåtgående trend när ni använder hans egen statistik ?
Ser ut som en gambler som måste höja insatsen varje dag för att vinna tillbaka differenserna.
Kanske något omvänt spelteorem kan rädda A.T. ?
Eller
kanske Tom Brittons kunnande kan lösa problemet ?

Det där är ju gamla bilder och misstänker att dom inte uppdaterats eftersom peaken faktiskt var runt den 8e apr och det passar inte in i storyn.

Detta är en den bästa beskrivningen av "laggen" som jag sätt och uppdaterad.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
CNN pratar idag om att viruset börjar ge sig på yngre och att det kanske använder immunsystemet emot dom.

Låter som spanska sjukan det här...
Det handlar om cytokinstormar som får en mängd otrevliga följder hos en liten andel smittade, vilket varit känt i forskarvärlden sen pandemin bröt ut. Det är en sorts hyperreaktion av immunförsvaret. Ja, spanskan orsakade också cytokinstormar, vilket föranledde att folk dog.

Men nej, den här sjukdomen dödar inte yngre på det sättet spanskan gjorde. Spanskan tros ha retat immunförsvaret att tro man var sjuk på alla möjliga sätt samtidigt - yngre friska med höga mängder av allehanda antikroppar råkade väldigt illa ut. Att Corona inte lyckas med något i närheten är helt uppenbart om man ser till den tydliga dödsstatistiken.
Citera
2020-04-18, 17:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tog mig en sväng in på svt för att kolla.
Såg ” Totalt över 1500 avlidna i Sverige: stabil nivå de senaste dagarna.”
Det slår mig att desto sämre det går desto mer matas vi med hur bra det går. Små rubrikerna i texten låter”Övertygad att vi är på väg nedåt” och ”Hoppfullt”.
Jag menar hur dumma tror dom att vi är?

Det fungerar ju. Medelsvensson tiger och lyder. Den s.k. "oppositionen" detsamma. Regimen kan därmed fortsätta på den inslagna vägen utan att bry sig. S och Lövet ökar i popularitet. Varför då ändra på ett vinnande koncept?
Citera
2020-04-18, 17:57
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Underbart när lokala myndigheter går emot staten och folkhälsomyndighetens rekommendationer och avgör själva vad som är bäst.. och se vad de faktiskt lyckats med och inget som tagits upp ännu av slaskmedia väl?

https://www.friatider.se/tuffa-snabba-atgarder-kan-ha-raddat-skane-fran-stor-massdod

Läs artikeln du länkar till. Friatider citerar bara Aftonbladet. Så jo, slaskmedia har tagit upp det, i det här fallet var de faktiskt också först.
Citera
2020-04-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vet tillräckligt mycket om det här viruset för att kunna säga att man egentligen inte vet något. Hur ska man kunna göra det med ett virus som var runt i fem månader och som tillhör en virus familj som bara besvärat människan allvarligt i två decennier? Coronavirus har funnits som gett människan snuva i säkert tusen år. Det har dock inte funnits någon större anledning till djupdykning eller framtagning av mediciner, vaccin eller behandlingsmetoder tills dess att SARS dök upp. Men det försvann lika fort. MERS den andra varianten som blev allvarlig för människan smittar väldigt dåligt och där har man heller inga djupare kunskaper.

Allt detta gör att kunskapen kring Coronavirus är minst sagt dålig. Därför vet jag att FHM inte vet något. Så enkelt är det vilket de borde låta framkomma men gör inte det. Så det du säger om att FHM vet detta är helt enkelt inte sant. Man kan faktiskt förklara en hel del av deras misstag med att de har famlat i mörkret.

Det är också vad de 22 beryktade forskare säger i korthet. Däribland en del virologer vilket inte Anders Tegnell är.
Det är typ som att hitta en bajskorv i skogen, och utgå ifrån att det är en rymdvarelse för att man inte omedelbart kan identifiera djuret.

Vad jag förstår gäller det här i praktiken alla patogener i världen. Kan man vara säker på att immunförsvaret fungerar som vanligt med covid19? Nej, men om man ska famla i mörkret så är det bättre att utgå ifrån det som har 99% sannolikhet att vara sant, än det som har 1%. Även om det som har 1% chans råkar vara farligare.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om jag var 87 är jag inte alls säker på att jag skulle vara bekväm med att hela samhället stängdes ner för att minska risken något för att jag skulle drabbas av ett virus.

Det är faktiskt fullt tänkbart att jag skulle unna mina barnbarnsbarn att gå till skolan eftersom FHM sagt att de räknat på saken och kommit fram till att effekten av en skolstängning skulle vara minimal.

Jag skulle nog skämmas om jag ville missunna mina barnbarnsbarn att få till skolan för en minimalt minskad risk för min egen del.

Jag tycker att vi bör tänka längre än till bara de äldre, jag vill även göra allt jag kan för att inte fler 50-åriga Adam Alsings ska behöva avlida.

Om vi kan rädda 2-3% fler genom att stänga skolorna tycker jag det är ok. Det är ju någons far eller mor med många år framför sig.
Citera
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, det ska vi absolut inte göra! Vi ska go with the flow... Sverige har helt rätt taktik mot denna osynliga mördare!

Äntligen en som förstår.
Vi kan ej undvika det.

Hemma hos oss, 2 st 50 plussare. En allvarligt sjuk med sjukhusbesök , jag har klarat det bättre.
Vi kanske kan resa om 2månader och besöka våra barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in