Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag kan försäkra dig om att alla på FHM vet detta. Lyssna lite mer noga på presskonferenser, intervjuer m.m. så kommer du höra att både FHM och fristående experter pratar om immunförsvaret som något flytande, och att man ofta pratar om att man har/får ett ”visst” skydd.
Att immunförsvaret handlar om mer än att vara 100% immun mot vissa virus är ett fullständigt okontroversiellt påstående. Jag tror att du vet det själv också, egentligen, men att du glömt den kunskapen i röran runt covid19.
Senast häromdagen påpekade Jan Albert (tror jag) att äldre klarade H1N1 mycket bättre än man hade räknat med, för att se hade haft asiaten, som var samma virus, ett halvt sekel tidigare. De fick ju infektionen igen, men utvecklade mindre allvarlig sjukdom.
Men ta inte mitt ord för det. Här är en beskrivning, med pedagogiska figurer:
https://microbiologynotes.com/differences-between-primary-and-secondary-immune-response/
Jag vet tillräckligt mycket om det här viruset för att kunna säga att man egentligen inte vet något. Hur ska man kunna göra det med ett virus som var runt i fem månader och som tillhör en virus familj som bara besvärat människan allvarligt i två decennier? Coronavirus har funnits som gett människan snuva i säkert tusen år. Det har dock inte funnits någon större anledning till djupdykning eller framtagning av mediciner, vaccin eller behandlingsmetoder tills dess att SARS dök upp. Men det försvann lika fort. MERS den andra varianten som blev allvarlig för människan smittar väldigt dåligt och där har man heller inga djupare kunskaper.
Allt detta gör att kunskapen kring Coronavirus är minst sagt dålig. Därför vet jag att FHM inte vet något. Så enkelt är det vilket de borde låta framkomma men gör inte det. Så det du säger om att FHM vet detta är helt enkelt inte sant. Man kan faktiskt förklara en hel del av deras misstag med att de har famlat i mörkret.
Det är också vad de 22 beryktade forskare säger i korthet. Däribland en del virologer vilket inte Anders Tegnell är.