2020-04-18, 17:47
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ännu en studie på antikroppar som visar att smittan är mycket mer spridd än vi tror och att många av oss redan har haft det. Men andra ord så är vi nära flockimmunitet nu och dödligheten inte speciellt stor: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/antibody-study-suggests-coronavirus-is-far-more-widespread-than-previously-thought?CMP=Share_iOSApp_ Other

Konsekvenserna av att många länder begick ekonomisk självmord kommer nog bli sommarens heta samtalsämne. Vad gör en land när 50% av alla skatteintäkter som behöver för att betala värlfärden är borta, kommer de lägga ner försvaret, sjukhus eller skolor. Kommer pensionsåldern höjas till 70år? Hur många liv kommer det kosta?

Inte så många döda?
Nej, bara flera gånger så många döda som mycket större länder.
Citera
2020-04-18, 17:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Underbart när lokala myndigheter går emot staten och folkhälsomyndighetens rekommendationer och avgör själva vad som är bäst.. och se vad de faktiskt lyckats med och inget som tagits upp ännu av slaskmedia väl?

https://www.friatider.se/tuffa-snabba-atgarder-kan-ha-raddat-skane-fran-stor-massdod

Läste det där.
Mycket bra artikel.
Citera
2020-04-18, 17:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan försäkra dig om att alla på FHM vet detta. Lyssna lite mer noga på presskonferenser, intervjuer m.m. så kommer du höra att både FHM och fristående experter pratar om immunförsvaret som något flytande, och att man ofta pratar om att man har/får ett ”visst” skydd.

Att immunförsvaret handlar om mer än att vara 100% immun mot vissa virus är ett fullständigt okontroversiellt påstående. Jag tror att du vet det själv också, egentligen, men att du glömt den kunskapen i röran runt covid19.

Senast häromdagen påpekade Jan Albert (tror jag) att äldre klarade H1N1 mycket bättre än man hade räknat med, för att se hade haft asiaten, som var samma virus, ett halvt sekel tidigare. De fick ju infektionen igen, men utvecklade mindre allvarlig sjukdom.

Men ta inte mitt ord för det. Här är en beskrivning, med pedagogiska figurer:

https://microbiologynotes.com/differences-between-primary-and-secondary-immune-response/
Jag vet tillräckligt mycket om det här viruset för att kunna säga att man egentligen inte vet något. Hur ska man kunna göra det med ett virus som var runt i fem månader och som tillhör en virus familj som bara besvärat människan allvarligt i två decennier? Coronavirus har funnits som gett människan snuva i säkert tusen år. Det har dock inte funnits någon större anledning till djupdykning eller framtagning av mediciner, vaccin eller behandlingsmetoder tills dess att SARS dök upp. Men det försvann lika fort. MERS den andra varianten som blev allvarlig för människan smittar väldigt dåligt och där har man heller inga djupare kunskaper.

Allt detta gör att kunskapen kring Coronavirus är minst sagt dålig. Därför vet jag att FHM inte vet något. Så enkelt är det vilket de borde låta framkomma men gör inte det. Så det du säger om att FHM vet detta är helt enkelt inte sant. Man kan faktiskt förklara en hel del av deras misstag med att de har famlat i mörkret.

Det är också vad de 22 beryktade forskare säger i korthet. Däribland en del virologer vilket inte Anders Tegnell är.
Citera
2020-04-18, 17:49
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Kom igen nu alla doomers, tycker ni har tappat fart ordentligt här på slutet.

När ska era sjuka fantasier och förutsägelser egentligen slå in!? 😆
Var ju prat om excellblad som visade på flera hundratusen döda vid det här laget. Maten skulle va slut, vattenförsörjning skulle inte fungera osv osv
Man skulle elda kroppar på hög och alllt skulle kollapsa...

Ja jävlar, vilken flop det blev för er. Lyssna på experter nästa gång.

Såg förövrigt nog en av er idag, munskydd och allt....utseendet på personen sa allt....😂

När jag möter dig måste jag ha munskydd på, du fullständig annonserar ut din smitta, kontakta alla som vill slicka speciellt din toastol, rekord virusmängd! Alla som har munskydd vill skydda sig mot personer som DIG!
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Dags att öka avstånden.

Why 6 feet may not be enough social distance to avoid COVID-19

https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-19-why-6-feet-may-not-be-enough-social-distance

Om ökensand kan flyga över medelhavet..
Hur långt tror du då att ett virus kan flyga?
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jo, jag vet. Blev bara så less just idag. Vissa dagar ser man bara allt som är negativt med detta. Ska sluta läsa nyheter ett tag.
Absolut, dessa coronatider är en bergochdalbana av motstridiga uppgifter och hopp och förtvivlan.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att infektionen aldrig skulle gå över låter väldigt foliehatt. Det är ju hundratusentals som tillfrisknat redan.
Har du något exempel på virus som ligger latent och sedan helt bekämpas av kroppen?

De som "tillfrisknat" är nog inte friskare än de som återinsjuknat var. Vad tyder på motsatsen (att just dessa nu är helt virusfria)?

Om något vore det DU antar helt revolutionerande.
Citera
2020-04-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Que?

Assuming a 1% IFR that will rise to 2-3% (conservative estimates) when the hospitals are overwhelmed.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vad kommer hända med Skåne som än så länge har få fall. Kommer vi få samma rusch på sjukhusen här fast senare eller kan det vara så att vi kan slippa bli smittade. Om jag har förstått saken rätt kommer de flesta bli smittade förr eller senare. Stämmer det?

Tengele vill ju att majoriteten av svenskarna blir smittade så vi får se Tengele lyckas döda lika många Svenskar på en dag som Finland förlorat under hela pandemin.

Inte helt självklart att Tengele lyckas få igång smittspridningen i Skåne då folk inte är lika PK där.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/oversikt-disse-er-dode-etter-koronasmitte-i-norge-1.1691241

översikt över de som har dött i Norge. De är inte bara siffror längre.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-om-okunniga-man-och-sin-egen-shitlist/

Hur mycket utrymme ska Agnes Wold få i Expressen egentligen, under den här krisen? Varför gör de så?

Agnes Wold är ett pucko som härjat länge på twitter, hon gör allt annat än imponerar. Hon är en stereotyp av en kvinna som inte fått något på mycket mycket länge...
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-04-18 kl. 17:53.
Citera
2020-04-18, 17:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, pandemier och krig är ett jävla skit. Det betyder inte att vi kan gömma oss ifrån dem.

Vi kan däremot stänga landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in