2020-04-18, 17:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Tegnell. Vilket geni. Sån balansgång han gjort. Långsamt spridit ut smittan utan att sabba ekonomin eller få en raket-peak som många andra länder nu tycks få när de lättar på restriktionerna. Han har stått pall för diverse påhopp. He can take it. Vår egen Dark Knight.

Antalet döda. Räcker med att skriva det.
Citera
2020-04-18, 17:19
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
156.000 idag sen det startade i Kina i december.
Man kan säga att spridningen har varit i ca 4 månader, och ökar hela tiden i fart.
Bara de blinda kan förneka hur stort det kan komma att bli världen över...
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Givetvis.

Men det var runt 4000 döda mellan december till mars, och sedan 100 000 mellan mars och april.
Citera
2020-04-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Influensa är dock utslaget på hela befolkningen.

Covid19 har enbart härjat några veckor.

Det har dött över 120 000 människor i världen på en månad och höjde världens dödligheten med 30% under den perioden.

Perspektiv.

30% ökad dödlighet?!?! Det har dött ~17,5 miljoner hittills i år i världen. Senaste månaden blir det runt 4m så med andra ord ca 3%.

Däremot kommer det att dö många fler i hungersnöd och följdproblem av den lockdown vi ser i fattiga länder, det kan bli riktigt illa.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om nu viruset ligger kvar latent får vi heller ingen avmattning i spridningen pga flockimmunitet. Den som skulle vara immun enligt hela idén blir istället en fortsatt smittspridare.

Ja det får exakt så jag kände när jag läste det. Om så skulle vara fallet är ju Sveriges strategi en total katastrof - smittan kommer ju bara att pågå. Vilken mardröm.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Inte du igen.
Du har helt missat hela debatten- läs om allt jag skrev.
Som sagt det är "er sida" som är för rädda för att se detta för vad det är. Jag är inte rädd för att jag vill agera. Släpp det där nu. Detta är för de svagas skull- inte för min. Herregud.

Jag vet vad du står för och jag anser att du är oförståndig. Att vi ska skydda våra svaga är vi helt överens om. Det är sättet vi är oense om. Jag har varit fullt medveten om att rådande kris är mycket allvarlig redan från början, så blanda inte ihop mig med några förnekare. Dessa är dessutom mycket få i dagsläget och du gör det bara lätt för dig genom att placera in dessa i detta fack. En halmgubbe helt enkelt.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Så länge som det finns platser på IVA så kanske lockdown inte behövs? (En fråga).

Visst men problemet är om man fyller upp platserna på IVA och sen stänger kommer folk fortsätta fylla på. Det vi bevittnar nu är hur det såg ut för ca en månad sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Om det har dött 100 000 på en månad, hur många kommer då att dö på ett år med samma utveckling, utslaget på hela jordens befolkning?

Vill ha svar innan jag gör självmål
Det kan vi väl först få just perspektiv på när vi ser på lite längre sikt än en månad?
Citera
2020-04-18, 17:21
Medlem
persona.von.gratas avatar
Sveriges 111 döda idag motsvarar per capita (population taget från minnet, dödsfall från worldometer)
USA 33x befolkning= 3700 döda (de hade 3000?)
Italien 6x befolkning = 666 döda (de hade 575?)
Finland 0,5x befolkning = 55 döda (de hade 7?)
Sverige är bäst i klassen!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Men de kan smitta en hederlig människa på vägen.

Nä, vi är förståndiga nog att gå omvägar...

Survival of the fittest!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Antalet döda. Räcker med att skriva det.

Shit Pommes frittes! Du vet alltså hur många som kommer ha avlidit i varje land när detta är över? Kan du inte dela med dig av siffrorna så kan vi släcka tråden och gå hem.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Självklart, din förutbestämda bild måste vara intakt, låt oss hoppas på ett mirakel vaccin igen.
Jag föredrar forskning och fakta framför inbillade plattkurvor.

Den forskning som finns på området pekar på att sars2 ligger kvar latent.
Exakt vad det sedan innebär återstår att se, men vissa patienter återinsjuknar inom några veckor, dock inte alla.

Så ser det ut. Worst case Scenario är här. Att somliga sedan med näbbar och klor är beredda att försvara den bild de gjort av viruset förstår jag. Förnekelse och projektion är vanligt hos människor.
Citera
2020-04-18, 17:22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I Sverige finns stort förtroende för den förda politiken. Sossarna är uppe i 31% i SIFO

Detta kallas för Rally 'round the flag* och syns i de flesta länder. Populariteten kommer å andra sidan utraderas om det blir för många som dör, om man ser till hur samhällen historiskt reagerat vid krig. Låt oss hoppas att vi slipper det.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Rally_%27round_the_flag_effect
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in