2020-04-18, 16:20
Medlem
ShadeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag var inne och kollade siffrorna och fick se en plötsligt hög siffra från Kina. Någon som vet varför det kommit en sån hög siffra där?

https://www.svd.se/wuhan-skriver-upp-dodstal-med-50-procent
Citera
2020-04-18, 16:20
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Orsaken till de "bra siffrorna" är följande:

Allt är inte som det förefaller att vara vid första anblicken.

OK, prioritering till förmån för njursjuka. Hur många kan det röra sig om?
Citera
2020-04-18, 16:21
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Så gör man för att stoppa det om man agerar i tid.
Och Sverige hade all tid i världen.
https://www.wionews.com/videos/greece-has-become-global-role-model-to-beat-covid-19-292617

Snabba åtgärder är A och O med andra ord.

Skolexempel på Flatten the curve

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/greece/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Antagligen en andra våg.

Nej. Revidering av tidigare siffror.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men de står tomma. Det finns ett helt fältsjukhus som är uppsatt men inga patienter.
Det beror inte på att det är brist på sjuka. Men det finns kriterier för hur man sållar bort icke önskvärda. Till exempel kan man inte få IV om man är över åttio.
Det räcker inte heller med sängplatser utan det behövs personal, assor av utrustning och läkemedel. Det är brist på i stort sett allt.

90 år och äldre. Och så har det varit långt innan covid-19. De äldsta betraktas som allt för sköra för att orka med respiratorbehandling. Luft trycks ned till redan svårt skadade lungblåsor.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag har ingen empati kvar för dessa idioter. Var 5e av dem kommer att få erfara hur det känns att drunkna i sitt eget slem.

Men de kan smitta en hederlig människa på vägen.
Citera
2020-04-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är ju ingen dum fråga.

Däremot så måste man nog förstå hur det fungera med virus för att förstå situationen. Sedan flera månader tillbaka så är viruset i realiteten ostoppbart. De åtgärder som skulle till för att stoppa viruset helt är inte genomförbara och skulle kosta fler liv än viruset.

Det här är ingen kul sanning, men så är det. Om du ser på andra virus, som till exempel svininfluensan, så går den fortfarande runt, men i mycket begränsad omfattning pga vaccin-/flockimmunitet.

Jag har ju förstått att det finns en del i den här tråden som tror att det går att stoppa viruset. Att en lockdown skulle stoppa viruset, och det skulle dö ut. I en utopisk teori är det ju sant. Men det skulle kräva en globalt simultan total lockdown, med total isolering i flera, flera veckor. Effekterna av en sådan, räknat i människoliv, skulle bli enorm. Ofantligt större än de tal vi kommer att se i covid när detta är över.

Strategin blir ju därför att se till att skydda riskgrupper och se till att smittspridningen inte sker fortare än att vården kan klara av att ge vård till de som behöver. Därför måste man ha en strategi och vidta de åtgärder som åstadkommer detta.

Bifogade är ett ganska långt inslag, men informativt och rakt och tydligt, och som ger både perspektiv och en del insikt, även om insikten innebär att verkligheten inte är som man skulle önska.

https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/
Man kan inte stoppa smittspridningen men man kan minska ökning takt och hjälpa så många människor som möjligt. Det finns redan många metoder tillgänglig att hjälpa patienter .
Till exempel vissa antiviral mediciner och immun plasma behandling
(plasma från de immuna) används mycket framgångsrikt till de patienter .
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainpool
De kände sig manade att efterrapportera lite från Wuhan (eller vad fan det heter). Rena rama låtsassiffrorna, men de var tvungna att harmonisera lite mer med resten av världen. Själv kan jag tycka att de bara skulle låtit det vara, trovärdigheten ligger på noll ändå.

Kineserna kan ha blivit imponerade av sveriges mörkande och tänkte "Kan Sverige göra det, så kan vi också".
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-04-18 kl. 16:33.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Kommer aldrig att hända. Media vars uppgift är att granska makthavare, agerar endast som megafon idag.

Har någon svensk journalist ställt AT mot väggen?

"Det ligger på en stabil nivå de senaste dagarna i alla siffror" har AT upprepat dagligen i över en månad. Utan att någon svensk journalist ifrågasatt Bagdad-Bob-upprepningarna.
Det är sant som du säger, känns riktigt illa bara, och skulle dom inte avskeda Tegnell och tillsätta någon annan som är kompetent på riktigt får vi nog ha det såhär för en lång tid framöver.
Han verkar inte lyssna på Sveriges eller andra länders experter utan bara följa sin egen uppfattning, det gör honom farlig och opålitlig. Han måste väl endå få sin information från någonstans? jag undrar bara varifrån och vad det är för information som han har när han hela tiden förminskar situationen, det spelar ingen roll att vi har ökande siffror varje dag, han säger alltid detsamma.
Jag menar att det skapar oro och fler än jag undrar vad som händer och varför deras inställning är så självsäkert lugn när han bevisligen inte har vetat vad han har pratat om sedan dag ett. Jag får känslan av att han inte bryr sig mer än om sin egen uppfattning. Och hans uppfattning har bevisligen varit fel från första början, så det finns all anledning till oro över att vi har honom som utnämnd expert i pandemin.
Han borde få sparken!
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
De har efterreviderat siffror från Wuhan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Ja sorry jag läste fel i ditt inlägg, man får gratis (eller samma som en medborgare) sjukvård i det landet man är folk-registrerad i Norden.

Dvs om du är Svensk och bor i Norge får du ta del av Norge system (men inte Sveriges samtidigt), så du kommer vara tvungen att betala höga priser i Sverige, men väldigt låga (med högkostnadsskydd osv i Norge).

Det samma ska gälla för alla länder, dvs du verkar vara registrerad i Finland så då får du ta del av deras system, men inte Sveriges och Norges samtidigt.. Ett land åt gången tyvärr. Detta ska dock gälla alla Nordiska länder, om inte det ändrats väldigt nyligen och jag missat det.. Det är en del av det nordiska samarbetet som är gjort för att man ska kunna bo vart man vill i Norden med minimala problem.
Jag har ett europeiskt sjukvårdskort som ska ge vård i alla eu-länder till samma pris som landets invånare.
Citera
2020-04-18, 16:23
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag har ingen empati kvar för dessa idioter. Var 5e av dem kommer att få erfara hur det känns att drunkna i sitt eget slem.

Menar du att dödligheten bland de som går på krogen är 20 procent? Nog för att de är efterblivna och förtjänar det men det verkar ändå inte sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in