2020-04-18, 17:15
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du har familjer som krossas, barn som traumatiseras för livet, människor som drabbas av psykisk såväl som fysisk sjukdom, andra som skuldsätter sig upp över öronen, ockrare som utnyttjar situationen, organiserad brottslighet som tar över samhället, våld mot kvinnor och barn, ökad alkoholism och drogkonsumtion. Dessutom drabbas den socioekonomiska sfären: små familjeföretag går i konkurs - och ersätts av multinationella jättar - och hela företagandet utsätts för övermäktiga prövningar. Stor risk för ekonomisk kollaps med folkligt ursinne som i värsta fall kanaliseras av extremistpartier.

Vilken måttstock använder du för att komma fram till en faktor 10?
Citera
2020-04-18, 17:15
Medlem
Nu är referensgruppen klar. Bara läkare. Har FHM saknat den kompetensen?

Vad jag har sett har de saknat förmågan att processa info i ett läge där ingen vetenskap finns. Tegnell sa att de trodde att Kina skulle fixa biffen och att viruset inte skulle spridas. Tegnell tyckte det var ok att åka till alperna trots att viruset härjade redan i norra Italien. Ingen mottagningskommitté fanns att ta emot resenärerna från italienska alperna och guida dem. Inga krav att de skulle hålla sig i karantän. FHM droppade spårningen så fort man konstaterade samhällssmitta. Det borde ha testat, testat, testat. Man missade skydda äldreboenden.

FHM har tidigare tittat på googlesökningar för att spåra influensor. Vad hände nu? FHM borde ha tagit in en hedgefond manager som är van att söka info som inte är historisk (som vetenskapliga artiklar) utan som kan tolka olika källor med blicken riktad mot framtiden, inte i backspegeln. Det är det som behövs för att kunna agera proaktivt. När vetenskaparna är klara är vi alla döda.

Google kan vara till hjälp.

I slutet av februari 2020 började italienarna googla efter ”non sento odori”, jag känner inga dofter, i en högre utsträckning än vad Google någonsin tidigare uppmätt. Sökningarna tjugofaldigades på bara tre veckor, särskilt i norra Italien. Samtidigt fylldes de italienska sjukhusen av patienter med en ny typ av luftvägsinfektion, som WHO döpt till covid-19.

Först den 20 mars kom den första studien som bekräftade att smak- och luktförlust är ett tidigt symtom på covid-19, upp till hälften av de smittade upplever det. De märker det dessutom ett till tre dygn innan de upplever andra symtom, vilket gör det till en utmärkt indikator för när människor bör isolera sig trots att de inte blivit sjuka än.

https://kvartal.se/artiklar/nar-google-avslojar-vara-hemligheter/

Referensgruppen

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/beslut-om-deltagare-i-radgivande-referensgrupp/
Citera
2020-04-18, 17:16
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Var på Bauhaus idag men vände direkt, inte en ledig parkeringsplats och där inne var det trångt med långa köer, vilka gäller max 50 för? Är det bara restauranger?

50 pers gäller för konserter , demonstrationer alltså alla typer av event med någon sorts arrangör. FHM har gällande butiker sagt att det är affärens ansvar att minska trängseln.
//Skalman
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Som vanligt en drös av halmstrån, där hur långsökta påhitt som helst kan funka som bortförklaringar. Nej, Stockholm är inte "betydligt större" än de andra. Det spelar obetydlig roll om en stad har 1,6 (Sto), 1,3 (Kph), 1,3 (Hel) eller 1.0 miljoner invånare (Osl). Och vill du ta till ett halmstrå om tunnelbana så kan man ju lika gärna istället notera att Kastrup har fler passagerare än Arlanda.

Jag hittade lägre siffror för städernas befolkning där skillnaden var större, om det nu är de mest centrala delarna dom räknas. Vad gäller tunnelbanan så använde jag det argumentet för att motivera den lokala spridningen. Då spelar det mindre roll om Kastrup är större än Arlanda.

Citat:
Kort sagt, löjligt. De nordiska länderna ÄR jämförbara. Faktum är att egentligen borde Danmark ligga värst till, för det kunde man förstå av att det är så mycket mer tätbefolkat och mindre till ytan än de andra. Smittan "borde" vara i särklass värst i Danmark, därefter Sverige, och så kunde Norge och Finland ligga sist. Statistiken visar tydligt den svenska coronapolitikens dårskap och möjjliggör att beräkna mängden blod på Tegnells händer.

Jag tar inte dramatiska anklagelser om blod på någons händer på allvar, förutom då att själva anklagelsen är ett uttryck för en obehaglig, hotfull och potentiellt farlig pöbelmentalitet.

Pöbel (av lat. populus "folk"), mobb, är en uppretad folkmassa med drag av masspsykos.
Citera
Medlem
Så länge som det finns platser på IVA så kanske lockdown inte behövs? (En fråga).
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Antal döda i covid-19 i Norden idag:

Sverige: 111
Norge: 1
Danmark: 10
Finland: 8

Fy fan. Behövs inga kommentarer mer än att FHM kan dra åt helvete!

(Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries)

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja det kommer bli svårt för sittande regering att hitta en positiv spinn på detta.
På måndag kommer man säga att de är eftersläpningar i statistiken, som vanligt.
Kurvan planar ut och man har detta under kontroll.
Så länge media klappar medhårs kommer idiotin få fortsätta. Ingen får kritiken hörd tillräckligt högt så länge media tystar ner det.
Men visst bör de finnas en smärtgräns. Den borde varit nådd för länge sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
När har jag sagt att jag tyckte det var bra?
Jag tyckte det var motbjudande att folk ville manifestera mot våldet och trrrorn på det sättet.
Lägg inte ord i min mun tack.

Bra! Men dåså- då visste du ju visst vad jag pratade om enda från början!
Du vill ba tjafsa känns det som.
Citera
2020-04-18, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag begriper inte att någon i ett högutbildat land som Sverige ens tar ordet lockdown i sin mun. Det är oförenligt med svensk kultur och skapar tiofallt fler problem än det löser.

Va fan snackar du om? Sverige var ett land av bönder för 100 år sen och bara befolkat av en massa barbarer innan dess. Rom har skapat civilisationen. Italien har de äldsta universitet i världen och en mängd genier som har förändrat i historien och Sverige får bara hålla käften mot Italia. Och de har gjort lockdown.

Gå tillbaka till skolbänken innan du uttalar dig om saker du inte känner till.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Alltså, jag ger mig. Jag klarar snart inte mer. Jag skrattade så att jag knappt kunde få luft i morse. Högsta dygnssuffran hittills, och på en lördag dessutom. Adolf Tegnell: ”kulmen är troligen nådd för några dagar sedan”. Och nu har de dessutom dragit in någon avdankad matteprofessor som eldunderstöd. Jag antar att de numera inte ens kan få de allra mest vänsterblivna biostatististiker eller epidemiologer att ställa upp med sina namn för att försvara äldremorden. De känner nog på sig att detta börjar bli en skandal som kommer bli omöjlig att dölja i längden.

Åtminstone så verkar de slutat snacka strunt om ”kurvan”. Kanske svårt att prata om en kurva när det nu mera börjar likna ett lodrätt streck uppåt. Frågan ör vem som blir nästa expert att ta in som eldunderstöd. Det måste ju bli någon som är riktigt desperat att få uppmärksamhet och samtidigt lite för korkad att se varthän det barkar.

Det vore intressant om de kunde ge lite utrymme för kritiska röster i det hör. Men numera är det ju verkligen locket på. Finns det utrymme för en äkta viking att bryta tystnaden? Typ att Dolph Lundgren uttalar sig med kraft och logik och att det sedan börjar en rejäl Töm Träsket-rörelse som gör upp med politrukerna, Deep State och MSM? Vem skulle man kunna tänka sig resa sig upp för Folket?

Ja, det är helt ofattbart att det kan fortsätta.
Helt utan verkligt motstånd. Solklart att Sverige inte har någon opposition öht. Experter av alla de slag håller käften och tänker på sin inkomst.
Ingen kommer heller att ställas till svars efteråt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tvivlar på att denna idiot och halvalkoholist tycker likadant när han själv ligger i respirator och knappt kan andas.

”Mild pandemi”? Vilket hån mot alla som har dött i covid-19!
Om jag inte har fel så är Kajsa Giesecke hans fru, hon larmade om att fältsjukhuset stod tomt och patienter som var äldre fick inte ens syrgas. Hon ger ett bättre intryck än sin man iaf.
Citera
2020-04-18, 17:18
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du kanske borde se det hela på lite längre sikt för att kunna hävda just perspektiv? Självmål.

Om det har dött 100 000 på en månad, hur många kommer då att dö på ett år med samma utveckling, utslaget på hela jordens befolkning?

Vill ha svar innan jag gör självmål
Citera
2020-04-18, 17:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är du införstådd gällande innebörden av immunförsvar, eller du tänker låt andra ta hand om mig?
Dom andra kommer alltid älska dig, dom vill inte göra dig frisk för då har dom ingen vinning av dig.
Klipp av dig skägget så man förstår vad du säger...
Vilka är de andra som ska ta hand om mig?
Vilka kommer alltid att älska mig och vill göra vinning av mig?
Pratar du läkemedelsbolagen?
Du tror att de här är deras sätt att tjäna pengar?
Ja förstår inte vad det är du försöker säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in