2020-04-18, 14:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Enligt FHM har vi en fin kurva.
Den är böjd som Gustaviansk rokoko. En fröjd för ögat. Snart har vi en platt kurva dessutom vilket är sann oxymoron.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Precis. De uppdaterar alltså siffrorna i efterhand. Dagens siffra är alltså mycket lägre än vad den kommer vara om en vecka. Väldigt bekvämt för FHM då dagens faktiska dödsfall är "få" när de presenteras, men inte i efterhand.

Med andra ord gör rapporteringen att det alltid ser ut som en platå eller minskning när det i själva verket inte reflekterar det faktiska läget.

Detta har ju varit FHMs taktik från dag ett, att alltid hävda att kurvan har vänt, vilket de kan få det att se ut som pga eftersläpningseffekten.
I verkligheten så ökar dödstalen dag för dag, men det ser man först i efterhand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Är glad att kunna stänga ute såna som du som bara vill håna andra med provocerande tilltal och inte har något vettigt att säga i sak. Kämpa på med det du, jag ser igenom sådant direkt, så här har du inget att hämta. Kommer ignorera alla fortsatta försök till provokation. Du har gjort bort dig grundligt direkt, med din kommentar om kaffesump, folk med "uppfattningsförmåga" ser igenom sådana inlägg direkt för vad de är.

Vänligen sluta skriva till mig nu då det är extremt OT att skriva till någon bara i syfte att försöka provocera fram en reaktion. Här håller vi oss till diskussion om viruset och inte kaffesump och orakel. Tack för visad hänsyn och respekt, främja en god ton och normal debatt, tack. Eventuella vidare provokationsförsök eller andra OT-inlägg från dig kommer självklart att rapporteras.

Det är en taktik från ett gäng här inne att vara aggressiva, provocerande och förolämpande. Det är ändå intressant att studera dem, för man ser ett mönster i deras åsikter, avsikter och moraliska kompass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Har ordet "stabilt" använts idag på PK (skulle aldrig falla in mig att titta på det eller läsa va som står i regimmedia om nån undrar)?

I intervju med TV4...

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12581422

Konstigt att vi har en stabil kurva på 30 fall om dagen som sen är stabil på 40, 60 osv.. utan att journalisterna ifrågasätter det.. Efter efterrappprtering och utan dagens nya eftersläpningar så fortsätter den vara stabil enligt AT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är alla dessa dödstal enbart av en sjukdom de tidigare 8 åren eller är de allt från olyckor till sjukdomsfall?
Det är samtliga dödsfall.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hittills är det sammanlagt inte så hiskeligt många som dött jämfört med en vanlig influensa. Det dör uppskattningsvis mellan 291.000-646.000 i influensa varje år. Det har dött 155.000 såhär långt i covid-19.

Folk dör på grund av ålder. När de är tillräckligt gamla så tar influensan de, helt naturligt. C19 är något helt annat för en äldre person eller någon inom riskgrupper.
Citera
2020-04-18, 14:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast om man får dessa symptom, är man då på väg att bli frisk eller är det eftersviter av att ha blivit sjuk i COVID-19?
Det ska vara initiala symtom vad jag förstår.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, men det ska vara extra tydligt med corona säger de. Om du öht har några symptom så är det just det.

Som sagt, du kan få det av en vanlig influensa också och då pratar vi om permanent bortfall av smak och lukt efter att du har tillfrisknat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De prioriterar maximalt för fulla muggar?

Om de testar likadant som förut måste ju det bero på att nya fall inte ökar längre, utan hovrar runt 500 per dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Aftonbladet skriver - Inget vaccin på ett par år! Nu blir jag väldigt rädd!
Det er i alle fall håp om effektive medisiner:
Citat:
Tidlige resultater viser nå at pasienter som har fått remdesivir, ser ut til å komme seg raskt.

Det fleste av de 125 pasientene med koronavirus som har deltatt i studien, har vært alvorlig syke. Remdesivir kan ifølge de tidlige funnene se ut til å ha hatt god effekt på feber og pustebesvær, og de fleste av pasientene er nå utskrevet. To av pasientene er døde.

Opplysningene kommer fram i et videoopptak som er lekket til STAT. Nettavisa understreker likevel at funnene kun er foreløpige, og at det fortsatt ikke kan fastslås sikkert hvilken effekt legemiddelet har.

Også Norge gjør forsøk med ebolamedisinen. Testing av remdesivir på pasienter med koronavirus ble satt i gang ved Haukeland universitetssjukehus i slutten av mars.https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#51710
Les mer om dette i linken.
Senast redigerad av POlROT 2020-04-18 kl. 14:40.
Citera
Medlem
Tom Britton har publicerat en studie. Han kommenterar den på Facebook. Länk till studien finns där också. Var det Brittons modell som Tegnell hänvisade till?

Hur som helst blir slutsatsen från prediktionen ungefär följande: peaken av smittspridningen var för några dagar sedan, idag har ca 1/3 av Stockholmarna smittats och om en månad är den mesta smittspridningen över och att flockimmunitet då är nära. Mitt tidigare påstående att april är värsta smittspridningsmånaden för Stockholm passar väl in, så ni som bara orkar vara preventiva en månad: kom ihåg att månaden inte är över! Glöm inte att vården drabbas med ca 10 dagars fördröjning och dödsfall ca 20 dagar senare. Jag har medvetet valt att inte uttala mig om antal dödsfall. Det finns skattningar på dödlighet mellan 0.1% och 1% (osäkerheten bero på osäkerhet i hur många som varit asymtomatiskt smittade). Vad gäller hela Sverige har jag mindre koll. Dels ligger man tidsmässigt efter, men dessutom sattes våra preventiva åtgärder in när epidemin inte tagit fart på samma sätt som i Stockholm, så en gissning är att en mindre totalandel än i Stockholm kommer att smittas.

https://m.facebook.com/100004375870795/posts/1633988356757011/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, men det ska vara extra tydligt med corona säger de. Om du öht har några symptom så är det just det.

Jag tror absolut inte att jag har haft covid-19. Men två gånger under januari och februari så upplevde jag just detta. Kände inte smaken av maten eller något, alltså ingenting. Vin smakade vatten osv.. Har aldrig hänt mig tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in